سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم کوتاه "سور بز" به نویسندگی و کارگردانی سعید زمانیان یکی از 10 فیلم منتخب بخش فیلم کوتاه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر است و برای دریافت سیمرغ بلورین این بخش رقابت می‌کند.

توماج دانش بهزادی، سپیده دستینه و یزدان کوکبی صبا در این فیلم بازی می‌کنند که داستان آن از دید یک کودک 9 ساله‌ تعریف می‌شود. "سور بز" هفته پیش دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه معناگرا را از هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم داکا دریافت کرد و در چند جشنواره دیگر نیز جوایزی گرفته است.

سعید زمانیان در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره حضور "سور بز" در جشنواره فیلم فجر بیان کرد: من جزو کسانی هستم که از بلیت‌فروشی برای فیلم‌های کوتاه استقبال می‌کنم. این کاری است که در همه جای دنیا انجام می‌شود و باید سازمان سینمایی راهکاری برای حمایت هر چه بیشتر از فیلمسازان کوتاه و ایجاد یک چرخه اقتصادی صحیح پیدا کند. طبیعی است این نوع بلیت‌فروشی‌ها قدم‌های اول است. مطمئنم اگر سالن‌های مناسب و زمان اکران مناسب به فیلم‌ها اختصاص داده شود، مخاطبین خاص فیلم کوتاه از آن استقبال خواهند کرد زیرا فیلم کوتاه، سینمایی اندیشه‌محور و عمیق است.

فیلم کوتاه سوربز

او در ادامه در پاسخ به این سؤال که با توجه به این که بزرگ‌ترین جشنواره فیلم کوتاه تهران محلی برای رقابت تمام آثار کوتاه است رقابت در جشنواره فیلم فجر برای فیلمسازان چگونه است، گفت: همان‌طور که اشاره کردم بلیت‌فروشی اقدامی مثبت است، اما به‌تنهایی کافی نیست و باید در کنار آن زمان و مکان مناسب آن‌طور که شایسته سینمای کوتاه است در اختیار قرار بگیرد. سینمای کوتاه ایران به گواه جوایز بین‌المللی که دریافت کرده است دارای پتانسیل بسیار بالایی است و درخور و شایسته توجه بیشتری است.

زمانیان توضیح داد: سالانه بیش از 1000 فیلم کوتاه در کشور تولید می‌شود که با توجه به امکانات و بضاعت ناچیز سینمای کشور بسیاری از این فیلم‌ها فرصت دیده شدن پیدا نمی‌کنند. امیدوارم از سال آینده قدم‌های بزرگ‌تری در جشنواره فجر برای فیلم کوتاه برداشته شود و پیشنهادهای ایسفا و دبیر فیلم کوتاه تهران اجرایی شود تا فضایی حرفه‌ای‌تر برای همکارانم در سینمای کوتاه ایجاد شود. بر کسی پوشیده نیست که جشنواره فیلم فجر ویترین سینمای کشور است و حضور فیلم‌ها باعث دیده شدن بهتر فیلم‌ها می‌شود، اما در حال حاضر برای من شخصاً حضور در جشن مستقل فیلم کوتاه خانه سینما و جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران اهمیت بیشتری دارد چرا که آنجا فیلم کوتاه مخاطبان تخصصی دارد و نقد و اکران فیلم‌ها نیز جدی‌تر و اصولی‌تر برگزار می‌شود.

زمانیان در خاتمه گفت: در همه جشنواره‌های معتبر جهانی بخش فیلم کوتاه بسیار جدی و مهم برگزار می‌شود و جوایز آن‌ها اعتبار زیادی دارد. ما برای آن که بتوانیم به آن سطح دست پیدا کنیم باید به پیشنهادهای متخصصان و دلسوزان فیلم کوتاه توجه بیشتری نشان دهیم. امیدوارم در سال آینده همه پیشنهادهای ایسفا و دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران عملی شود تا شاهد ایجاد فرصت‌های جدید و برابر برای همکاران و بالا بردن کیفیت سیمرغ فیلم کوتاه باشیم.