سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم "بی‌صدا حلزون" به کارگردانی بهرنگ دزفولی‌‍زاده و تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته در بخش نگاه نو سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با آثار سایر فیلمسازان جوان به رقابت بپردازد.

این فیلم که به‌نوعی به ناشنوایان می‌پردازد، داستان زنی است که بین احساس و منطقش در حال تصمیم‌گیری است. هانیه توسلی، مهران احمدی، پدرام شریفی و محسن کیایی با حضور علیرضا جلالی‌تبار، بهنوش بختیاری، الهه حسینی و بیژن بافکار بازیگران "بی‌صدا حلزون" هستند.

شایسته در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره وضعیت این فیلم بیان کرد: فیلم ما کاملاً آماده است و علاوه بر حضور در بخش نگاه نو، رزرو بخش سودای سیمرغ جشنواره سی و هشتم نیز هست. امیدواریم داوران فیلم را ببینند و فیلم به حق خود برسد چرا که برای آن بسیار زحمت کشیده شده است.

او در ادامه درباره رزرو بودن "بی‌صدا حلزون" برای حضور در بخش سودای سیمرغ و همچنین آماده نبودن برخی از فیلم‌های بخش مسابقه توضیح داد: هرسال این کشمکش بین کارگردانان و فیلم‌های حاضر در این بخش هست و زیبایی جشنواره نیز در همین دوندگی‌ها و سعی و تلاش برای رسیدن فیلم به جشنواره است. امیدوارم فیلم‌ ما نیز وارد بخش مسابقه شود، چرا که ما اعلام آمادگی کرده‌ایم و باقی مسائل به هیئت داوری و دبیر جشنواره بستگی دارد.

فیلم بی صدا حلزون

تهیه‌کننده "بوتیک" در پاسخ به این سؤال که نظر هیئت انتخاب درباره این فیلم چه بوده است و چرا در بخش رقابتی حضور ندارد، اظهار کرد: برخی از دوستان فیلم را دیده بودند و با دوستانم در هیئت انتخاب پس از اعلام نتایج وقتی صحبت کردم اعلام رضایت کردند و فیلم را دوست داشتند. امیدوارم فیلم بتواند در بخش مسابقه سینمای ایران نیز حضور داشته باشد و در تمام بخش‌ها بتواند با رقبای خود رقابت داشته باشد.

 شایسته افزود: ما شخص یا هیئت انتخاب را تحت فشار قرار ندادیم برای این که فیلم حتماً در بخش مسابقه حضور داشته باشد. این فیلم اول بهرنگ دزفولی‌زاده در مقام کارگردان است و امسال هم با اولین کار وارد جشنواره شد. برای او فرصت‌های بسیاری وجود دارد که بتواند وارد این آزمون شود. فکر می‌کنم حضور در جشنواره فیلم فجر برای فیلم اول موفقیتی بود که حاصل شده است.

او در پاسخ به این سؤال که با توجه به بخش ویژه‌ای که جشنواره فیلم فجر امسال برای ناشنوایان و نابینایان در نظر گرفته است، جامعه ناشنوایان و جامعه معلولین تا چه اندازه می‌توانند مخاطب این فیلم باشند، عنوان کرد: در چند اکران خصوصی که داشتیم فیلم بسیار با استقبال خوبی از سوی ناشنوایان مواجه شد و از کار راضی بودند و امسال نیز جشنواره یک کار خوب انجام داده که امیدوارم این دوستان نیز فیلم‌ها را ببینند و از دیدن آن لذت ببرند.

فیلم بی صدا حلزون

این تهیه‌کننده همچنین درباره جای خالی فیلم‌هایی از این دست در سینمای ایران نیز تأکید کرد: جای خالی این دست فیلم‌ها به‌شدت در سینمای ما خالی است. انگیزه من و بهرنگ دزفولی‌زاده نیز در درجه نخست خدمت به همنوع بود و احساس کردیم این فیلمنامه بسیار خوب است و می‌شود برای این عزیزان نیز کاری انجام داد. من احساس می‌کنم به‌شدت جای فیلم‌هایی برای ناشنوایان و گروه‌های مختلفی که مشکل یا معلولیتی دارند و یا رنجی را تحمل می‌کنند خالی است و باید برای آن‌ها فیلم ساخته شود. ما برای این عزیزان فیلم ساختیم به امید این که آن‌ها نیز این مهر و محبت ما را ببینند و درک کنند و از دیدن آثار لذت ببرند.

شایسته در ادامه صحبت‌هایش به ویژگی جشنواره امسال اشاره کرد و گفت: در جشنواره امسال فیلم‌های خوبی شرکت کردند و رقابت ما نیز بسیار سخت و مشکل است و از این اتفاق لذت می‌برم، چرا که وارد چالش بزرگی شده‌ایم و امیدوارم که بتوانیم در این چالش پیروز میدان باشیم.

تهیه‌کننده "آتیش بازی" در خاتمه درباره چرایی عدم تمایل تهیه‌کنندگان به ساخت آثار متفاوت نیز توضیح داد: تهیه‌کنندگان به دلیل شرایط سخت اکران و فیلمسازی با مشکلات بسیاری مواجه هستند و به همین دلیل نیز اغلب به دنبال سوژه‌هایی می‌گردند که در دسترس باشد و بتوان به‌راحتی جذب مخاطب داشت. آن‌ها حق دارند و امیدوارم فیلم ما بتواند در جشنواره خوش بدرخشد تا سایرین نیز این موفقیت را دیده و حاضر به پذیرش ریسک شوند و به این موضوعات نیز توجه کنند.