سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی امیر وحید سعیدی‌فرد با عنوان "یادداشت‌های یک آلزایمری" در گالری گلستان برپاست. امیر وحید سعیدی‌فرد در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۲۲ اثر با تکنیک آبرنگ و ترکیب مواد در این مجموعه به نمایش در آمده است درباره شکل‌گیری این آثار گفت: پدرم و تعداد دیگری از آشنایان دچار بیماری آلزایمر شدند و این مسئله باعث شد مطالعاتی در این زمینه داشته باشم. به این فکر ‌کردم کسانی که دچار بیماری آلزایمر شده‌اند خاطرات گذشته را بهتر به یاد می‌آورند و حتی آدم‌های حال حاضر را به سال‌ها پیش می‌برند و با خاطرات آن زمان ترکیب می‌کنند. این موضوع پایه خلق آثار این مجموعه شد.

سعیدی‌فرد ادامه داد: بیماران آلزایمری زمان حال و گذشته را ترکیب می‌کنند و خاطرات قدیمی برای‌شان تکرار می‌شود. در تابلوهای من هم نمادهایی از دوره‌های مختلف با هم ترکیب شده‌اند. به عنوان مثال نمادهایی از دوره قاجار را به دوران حاضر آوردم یا شیر ساسانی را با معماری امروز ترکیب کردم. در بعضی دیگر از تابلوها اختلاف زمانی زیادی وجود ندارد و همه اتفاقات متعلق به یک دوره هستند. ایده اولیه‌ای که درباره آلزایمر داشتم به جامعه فعلی تعمیم یافت. جامعه‌ای که خاطرات دور و نزدیک را با هم ترکیب می‌کند و اتفاقات جدیدی می‌آفریند که ممکن است به ویرانی برسد.

او درباره دلیل انتخاب آبرنگ برای این آثار گفت: احساس می‌کردم که آبرنگ وسیله مناسبی برای این موضوع است و شاید سیال بودن آن به انتقال بهتر موضوع کمک می‌کرد. اما نمی‌خواستم آبرنگ را با مهارت و تکنیک‌های کامل آن انجام دهم بلکه سعی کردم خام‌دستانه کار کنم و بازی‌های تکنیکی انجام دهم که مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین تلاش کردم از قدرت تکنیکی فاصله بگیرم.

سعیدی‌فرد افزود: احساس می‌کنم اگرچه این بیماری برای اطرافیان شخص بسیار آزاردهنده است؛ اما ممکن است خود آن شخص چندان آزار نبیند، زیرا در خاطرات خود غرق شده و به دوران کودکی می‌رود و ممکن است این از جذابیت‌های بیماری باشد. یعنی با وجود اینکه تماشای بیماران آلزایمری برای دیگران رقت‌انگیز است اما خود آن شخص متوجه نیست که چه اتفاقاتی برایش می‌افتد و آن شرایط نوعی بازی با خیال برای او ایجاد می‌کند. من از این موضوع در کارهایم استفاده کردم و شرایط دوگانه‌ای را نمایش دادم. در این تابلوها رنگ‌های شاد و زنده به کار رفته است اما خراش‌هایی که روی کار ایجاد کردم، سوراخ کردن کاغذ یا رنگ‌های چرکی که بر روی کار آمده است نشان‌دهنده تقابل دو فضای ناراحتی و شادی است.

نمایشگاه نقاشی امیروحید سعیدی فرد تا 2 بهمن در گالری گلستان به نشانی دروس، خیابان کماسایی، پلاک ۳۴ برپاست.