سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: علیرضا بهنام شاعر و مترجم، با این توضیح که مجموعه شعر "در ناگهانی از خیابان و خاکستر" را در دست چاپ و نشر دارد به هنرآنلاین گفت: این کتاب که توسط انتشارات سرزمین اهورایی نشر می‌یابد شامل 26 شعر در امتداد آثار گذشته من است که رویکرد به زبان دارد و به نوعی می‌شود زایش زبانی را در آن پی‌گیری کرد. از نظر محتوایی نیز به تحولات اجتماعی سال‌های اخیر کشورمان نظر دارم.

او همچنین از نگارش کتاب "گزارش دیگری" درباره شعر با نگاهی به تاریخچه شعر نو از آغاز تا به امروز خبر داد و افزود: کتاب شامل دو بخش است. نخست ملاحظات نظری، شامل نگاهی ساختارگرانه به شعر کلاسیک ایران و در ادامه وارد بحث شعر نیما و شعر پس از او می‌شود و تحولات این دوران در قالب چند مقاله بررسی می‌شود. قسمت دوم به چند چهره مهم از شاعران این دوران اختصاص دارد که در قید حیات و مشغول فعالیت هستند. البته برخی از آن‌ها به تازگی از دنیا رفته‌اند ولی هنوز آثار تازه آن‌ها در بازار کتاب موجود است. به همراه چند چهره شعر این سال‌های ایران که به نظرم آثارشان اهمیت بیشتری دارد و می‌تواند در تاریخ شعر ماندگار باشد.

بهنام درباره اهمیت نوشتن این کتاب، اظهار داشت: تصورم این است که در صورت‌بندی نظری اتفاقی که در شعر نو افتاده کوتاهی کردیم همان‌طور که در بازخوانی شعر کلاسیک با معیاری‌های جدید و موازین نقد جدید کوتاهی شده است. کتاب "گزارش دیگری" می‌خواهد به همه افرادی که دانش تئوریک دارند توضیح دهد این اتفاقی است که در طول هشتاد و نود سال اخیر رخ داده و آن‌ها باید به میدان بیایند و از زاویه دید خودشان این کار را انجام دهند؛ چرا که با تضارب‌آرا و ایجاد گفت‌وگوی نظری پیرامون این اتفاق می‌توانیم به پیش‌برد فضا کمک کنیم.

او با این توضیح که یک سکوت انتقادی در سال‌های اخیر در کشور به چشم می‌خورد، تصریح کرد: متاسفانه در حوزه شعر، بسیاری از اتفاقات هنوز توضیح داده نشده باقی مانده است که منجر به سردرگمی در بین  شعرخوان‌ها شده و در واقع نمی‌توانند از بین محصولاتی که هر سال به بازار کتاب می‌آیند انتخاب کنند که چه اثری را باید مطالعه کنند. ایجاد فضای نظری و توضیح دادن اتفاقات جدیدی که در حوزه شعر افتاده با تکیه بر رخدادهای گذشته و نشان دادن ربط منطقی جریان شعر فارسی به این کار می‌آید و می‌تواند مردم را برای انتخاب از میان کتاب‌های شعری که منتشر می‌شوند، کمک کند. البته تاکید می‌کنم زاویه دید این کتاب، زاویه دید شخص من است. قاعدتا زاویه دیدهای دیگری هم هستند و امیدوارم نگارش کتاب‌های مشابه امکان ایجاد فضای گفت‌وگو را ایجاد کنند.

به گفته بهنام، کتاب "گزارش دیگری" توسط انتشارات سیب سرخ منتشر خواهدشد.

مجموعه داستان "حلقه‌ای که ما بودیم"، کتاب شعر "عقربه‌ها دور گردباد"، "صدایم کن خضرا" و "نیمه‌ من است که می‌سوزد" و ترجمه کتاب‌های "پاپوش" گزیده شعرهای ناتالی کوئینتان، "سوخته از معصومیت" آنتولوژی شاعران نسل بیت، "مرثیه بر مرگی سهمناک" گزیده شعرهای کلود استبان، "عشق و گردش به چپ" اشعار عاشقانه کارل مارکس و "عشق سگی است دربان جهنم" عاشقانه‌های چارلز بوکوفسکی از جمله آثار منتشر شده بهنام محسوب می‌شوند.