به گزارش هنرآنلاین، نشست "مکان مقدس و نامکان‌ها" روز یکشنبه، ۲۹ دی‌ماه در شهر مشهد برگزار خواهد شد.

در این نشست دکتر عباس کاظمی استادیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه علم و فرهنگ با موضوع "درباره هویت شهر"؛ ثمر صارمی پژوهشگر دوره‌ دکتری انسان‌شناسی شهری دانشگاه مونترال با موضوع "درباره بافت مشهد از ۱۳۰۷ تا ۱۳۵۷" به سخنرانی خواهند پرداخت. همچنین با نمایش مستند "روزی که رفت" که درباره‌ بافت تاریخی مشهد ساخته شده، کارگردان این فیلم هادی معصوم‌دوست توضیحاتی ارائه خواهد داد.

‎به نقل از برگزارکننده این نشست: "حرم کجا تمام می‌شود و شهر از کجا آغاز می‌گردد؟ شهری که پدیداری‌اش در طواف حرم امتداد تاریخی یافته چگونه میان علت وجودی‌اش با تمنای هویتی‌اش خطی فرضی می‌کشد تا حرم به علاوه شهر در گشتالتی وارونه نتیجه‌ای کمتر از حرم‌شهر را آذین مدرنیته ایرانی بداند. این سنتز نابالغ که مدام در حال پس رانده‌شدن و غلبه کردن است چگونه می‌تواند در آیینه روزمرگی خودش را به خاطر بیاورد؟ سرنوشت خاطرات شهر در این میان چه می‌شود؟

جهت تأمل در باب این سؤال‌ها شما را دعوت می‌کنیم تا به تماشای مستند "روزی که رفت" به کارگردانی هادی معصوم‌دوست بنشینیم. این مستند روایت جوانی است که در مشهد مشغول مرمت ساختمان‌های قدیمی است و از زاویه‌ دید او قصه‌ این شهر نقل می‌شود و گاهی با خاطرات گذشته او آمیخته می‌شود.

"روزی که رفت" نامزد عناوین بهترین نویسنده‌ گفتار متن و گوینده و بهترین موسیقی در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت، تهران، ۱۳۹۸ و برنده‌ جایزه‌ی ویژه هیئت داوران یازدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران، ۱۳۹۸ شده است.

پس از نمایش مستند پای ارائه‌ دست اولی از نتایج پژوهش‌های ثمر صارمی درباره‌ "مشهد ۱۳۰۷-۱۳۵۷" می‌نشینیم و در ادامه گوش هوش را به فرزانگی دکتر عباس کاظمی می‌سپاریم.

نشست "مکان مقدس و نامکان‌ها" روز یکشنبه، ۲۹ دی از ساعت ۱۷:۳۰ در مشهد، کتابخانه عمومی قلم، خیابان آخوندخراسانی، بین آخوندخراسانی ۲۲ و ۲۴ برگزار خواهد شد و ورود برای عموم علاقمندان آزاد است.