سرویس سینمایی هنرآنلاین: کیت بلانشت بازیگر و تهیه‌کننده استرالیایی تابستان سال آینده رئیس هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل هفتاد و هفتمین جشنواره ونیز خواهد بود. او و همکارانش در این بخش که هنوز معرفی نشده‌اند، برنده جایزه شیر طلایی و هفت جایزه دیگر این بخش را انتخاب می‌کنند.

هیئت رئیسه بینال ونیز به ریاست پائولو باراتا به پیشنهاد آلبرتو باربرا مدیر هنری جشنواره ونیز، بلانشت را به‌عنوان رئیس هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز 2020 انتخاب کرد. خبر انتخاب او روز پنجشنبه اعلام شد.

بازیگر 50 ساله در بیانیه‌ای گفت: هر سال در انتظار انتخاب‌های ونیز هستم و هر سال این فهرست غافلگیرکننده و متمایز است. ونیز یکی از رؤیایی‌ترین جشنواره‌های فیلم دنیا است؛ ضیافتی از رسانه‌ای برانگیزانده و الهام‌بخش که سینما در تمام اشکال آن است. ریاست داوران این دوره جشنواره یک افتخار و یک لذت است.

باربرا درباره بلانشت گفت: کیت بلانشت نمادی از سینمای معاصر نیست. او با بهترین کارگردانان سینما در 20 سال گذشته کار کرده و مورد تحسین تمام سینماروهاست. تعهد او در حوزه‌های هنری و انسان‌دوستانه و حفاظت از محیط زیست، همین‌طور دفاع او از آزادی زنان در صنعت فیلمسازی، او را به منبع الهام جامعه بدل کرده است.

بلانشت در 2018 رئیس داوران بخش مسابقه اصلی هفتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم کن بود و در آنجا رهبری یک راهپیمایی زنانه برای تبلیغ برابری جنسیتی در صنعت سینما را عهده‌دار شد. در آن رویداد 82 زن ازجمله بلانشت و همکارانش در هیئت داوران شامل کریستن استیوارت، ایوا دوورنی، لیا سدو، ماریون کوتیار، سلما هایک و دیگران حضور داشتند.

بلانشت در 2014 برای "جازمین غمگین" به کارگردانی وودی آلن برنده اسکار بهترین بازیگر زن شد. او در 2004 برای "هوانورد" اسکار بهترین بازیگر زن مکمل را دریافت کرد. بلانشت برای فیلم‌های "الیزابت"، "یادداشت‌‌هایی برای رسوایی"، "من اینجا نیستم"، "الیزابت: عصر طلایی" و "کارول" هم نامزد اسکار بوده است. او در 2007 برای "من اینجا نیستم" جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره ونیز را برد.

سال گذشته نیز یک خانم رئیس داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز بود: لوکرسیا مارتل کارگردان آرژانتینی که هیئت داوران زیر نظر او جایزه شیر طلایی بهترین فیلم جشنواره را به "جوکر" به کارگردانی تاد فیلیپس اعطاء کردند.

هفتاد و هفتمین جشنواره ونیز 2 تا 12 سپتامبر (12 تا 22 شهریور 1399) برگزار می‌شود.