سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار هادی نیکان با عنوان "آینه خویشتن" در گالری سهراب برپاست. نیکان در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه نزدیک به ۲۰ اثر در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت: در تمام ادیان به هفت گناه کبیره اشاره شده است و من به این فکر کردم که چگونه می‌توانیم این هفت گناه را از بُعد جسمی و روحی ببینیم. این گناهان عواملی هستند که به جسم و روح هر فرد آسیب می‌زنند و همه آدم‌ها کم‌وبیش آنها را درون خود دارند.

نیکان افزود: قصد من نشان دادن این موضوع بود که مدرنیته باعث شده است چنین موضوعاتی چندان به چشم نیایند، با این‌حال همه آدم‌ها هنوز با این مسائل درگیر هستند و این هفت گناه در ناخودآگاه یا خودآگاه آدم‌ها پنهان شده است.

او درباره نحوه نمایش تأثیرات گناهان بر افراد گفت: در این مجموعه تندیس‌هایی از چهار مرد و سه زن وجود دارد که نمونه اول آن به شکل طبیعی یک سردیس ساخته شده است اما نمونه دوم آن تصویری است که نشان‌دهنده تاثیرات یکی از آن هفت گناه بر همان شخصیت است. خشم، شهوت، غرور، شکم‌پرستی و... گناهانی هستند که هرکدام می‌توانند یک انسان را تخریب کنند و من برای نشان دادن آنها گاه از نمادشناسی استفاده کردم و بعضی دیگر را با معیارهای شخصی خودم نشان دادم.

نیکان ادامه داد: در متون کهن طاووس حیوانی است که دچار غرور شده و مار را به بهشت راه داده است. بنابراین غرور انسان را در قالب شخصیتی که به شکلی مبهم به طاووس تبدیل شده است نشان دادم. از بُعد فانتزی شخصی نیز نمادهایی را برای گناهان در نظر گرفتم. به‌عنوان‌مثال برای تنبلی نماد خر را استفاده کردم و انسان را با دو گوش بزرگ نشان دادم؛ عده‌ای به من می‌گفتند خر حیوانی بسیار فعال است و تنبل نیست، اما نظر من این بود که خر اگر مجبور نباشد و باری روی پشت او نگذارند کار نمی‌کند، بنابراین به‌خودی‌خود تنبل است.

او درباره تکنیک آثارش گفت: از ابتدا مجسمه‌سازی را با نخ آغاز کردم. این اتفاق ناخودآگاه رخ داد و تحت تأثیر کسی نبودم. ابتدا نخ‌های مختلف را به شیوه‌های متفاوت به کار می‌بردم و پس از آن تغییراتی در کارم به وجود آمد، طوری که در آثار جدیدم گاه فرم نخ مشخص نیست و مخاطب شک می‌کند که با چه متریالی مواجه شده است. هیچ‌وقت با برنز، فایبرگلاس و مواد دیگر ارتباط برقرار نکردم و با وجود این که کار با آن مواد بسیار سریع‌تر از ساخت مجسمه با نخ است، اما ترجیح دادم با ماده‌ای متفاوت کار کنم. هرچند در دنیای معاصر هیچ‌وقت نمی‌توان گفت یک کار منحصربه‌فرد است و ممکن است در آن سوی دنیا شخصی که نمی‌شناسم با همین متریال کار کند.

نمایشگاه آثار هادی نیکان تا اول بهمن ماه در نگارخانه سهراب واقع در خیابان سمیه، قبل از رامسر، شماره ۱۴۲ برپاست.