سرویس موسیقی هنرآنلاین: ارکستر ملی ایران در اولین اجرای زمستانه خود "شب موسیقی ایرانی-آذری" را به رهبری میهمان آقاوردی پاشایف 26 دی‌ماه در تالار وحدت روی صحنه می‌برد.

تمرینات ارکستر ملی ایران برای اجرای پیش رو از صبح دوشنبه 23 دی‌ماه در تالار رودکی آغاز شد. در این اجرا که اولین اجرای ارکستر در زمستان است، سه هنرمند از کشور آذربایجان به‌عنوان مهمان حضور دارند و قطعاتی از موسیقی آذری را به اجرا می‌گذارند. فخری کاظم نجات به‌عنوان خواننده مهمان حضور دارد و صاحیب پاشایف تک‌نواز تار آذری و مازیار ظهیرالدینی تک‌نواز ویولن به اجرای برنامه می‌پردازند.

در حاشیه این تمرینات با آقاوردی پاشایف، فخری کاظم نجات و صاحیب پاشایف درباره اجرای پیش رو گفتگو کرده‌ایم:

تمام موسیقی‌دان‌های خوب در ایران جمع شده‌اند

آقاوردی پاشایف رهبر ارکستر درباره این اجرا توضیح داد: برای چندمین بار است که به ایران سفر کرده‌ام. من در شهرهای مختلف مثل اردبیل، زنجان، شیراز، تهران و اصفهان کنسرت برگزار کرده‌ام. آخرین اجرای من در اینجا مربوط به سال گذشته با همین ارکستر به رهبری آقای فریدون شهبازیان بود. علاقه قلبی به ایران دارم و این مرا بسیار خوشحال می‌کند که موسیقی آذربایجان در ایران مخاطب زیادی دارد.

او ادامه داد: بین کشور ما و شما اشتراکات فرهنگی زیادی وجود دارد که موسیقی یکی از آن‌هاست. این همکاری موسیقایی بین دو کشور که ریشه‌های فرهنگی مشترک دارند خیلی خوب است و نتیجه صد در صد مثبت دارد. تمام موسیقی‌دان‌های خوب در ایران جمع شده‌اند و همکاری با آن‌ها برای من لذت‌بخش است.

این رهبر تأکید کرد: نوازندگان ارکستر ملی ایران بسیار خوب هستند و خیلی خوب می‌توانند نت‌های تازه را بنوازند. مطمئنم این ارکستر هر جای دنیا برود می‌تواند هر قطعه‌ای را اجرا کند. یک آرزوی قلبی دارم که به امید خدا در آینده با ارکستر کشور خودمان آذربایجان و ارکستر ایران یک کنسرت مشترک در ایران و کشور‌های دیگر داشته باشیم.

پاشیف همچنین گفت: در کنسرت "شب موسیقی ایرانی-آذری" چند قطعه از آهنگسازان نامی آذربایجان را که در دنیا شناخته شده هستند و جنبه بین‌المللی دارند، اجرا می‌کنیم.  از حسین دهلوی نیز قطعاتی اجرا خواهد شد.

برنامه خوبی را شاهد خواهیم بود

صاحیب پاشایف تک‌نواز تار آذری و فرزند آقاوردی پاشایف که در این کنسرت به‌عنوان تک‌نواز تار آذری حضور دارد، درباره این اجرا گفت: من به پیشنهاد پدرم برای این کنسرت به ایران آمدم و از بابت این مسئله خیلی خوشحالم، چرا که با هر بار حضور در ایران شاهد احترام و لطف زیادی از سوی ایرانیان بودم. برای همین به‌محض اینکه پدرم نام ایران را برای اجرای برنامه آوردن فوراً پذیرفتم.

وی افزود: به‌واسطه موزیسین‌های ایرانی با این موسیقی آشنا هستم. از بزرگ‌ترین استاد آواز ایران محمدرضا شجریان گرفته تا جلیل شهناز را به‌خوبی می‌شناسم و با افرادی چون اردشیر کامکار، وحید اسداللهی، کیوان ساکت، ودوود مؤذن‌زاده، کامبیز گنجه‌ای و... دوستی نزدیکی دارم.

او ادامه داد: با حضور در ارکستر ملی ایران نیز شاهد توانایی نوازندگان در اجرا بودم و مطمئن هستم برنامه خوبی را شاهد خواهیم بود.

خوشحالم که در برنامه پیش رو نقشی دارم

فخری کاظم نجات خواننده این برنامه هم درباره همکاری خود با ارکستر ملی ایران گفت: من از طریق آقای پاشایف به این اجرا دعوت شدم و قرار است با این استاد و همراهی پسر او قطعاتی از موسیقی کشورمان همچنین حسین دهلوی یکی از بزرگ‌ترین آهنگسازان ایرانی را اجرا کنیم.

او ادامه داد: میان ایران و آذربایجان نقاط مشترک فراوانی وجود دارد که این دو کشور دوست را به هم متصل می‌کند. این مردم زبان هم را خوب می‌فهمند و ارتباط برقرار می‌کنند اما زبان موسیقی یک زبان مشترک میان این دو وجود دارد که بسیار شنیدنی است.

وی افزود: مانند دو هم‌وطن دیگرم برای چندمین بار است که به ایران سفر می‌کنم. با حضور در اجرای تمرینات ارکستر شاهد صدادهی خوب این ارکستر هستم. البته ارکستر سمفونیک هم شاهد اجرایشان بودم و دیدم که اجرای بی‌نظیری را به اجرا گذاشتند.

او تأکید کرد: هرکسی در موسیقی فعالیت می‌کند در واقع به ملت به مردم و به فرهنگ و هنر خود کمک می‌کند و با هنر خود رفاه مردمش را تأمین می‌کند. وقتی دو کشور در کنار هم برای یک برنامه مناسبتی نقش ایفا می‌کنند و این نقش دارای موسیقی است می‌توان به موفقیت آن امیدوار بود.

این خواننده در پایان گفت: خوشحالم که در برنامه پیش رو نقشی دارم و می‌توانم به دوستی بیشتر دو کشور کمکی کرده باشم. مطمئنم این قبیل فعالیت‌های هنری در ترویج و گسترش هرچه بیشتر فرهنگ و ادب تأثیرگذار خواهد بود.

در این کنسرت قطعات آذری و ایرانی چون: سن سیز، آریای بالاش، وطن نغمه سی، سنه ده قالماز، عسگرین آریاسی، آیریلیق، ائولری وارخانه_خانه، قرنفیل، راسپودری چهارگاه، چارداش، مرغ سحر و شوشتری برای ویلن و ارکستر، دونغمه ترک، به یاد صبا، سرود گل، سبک‌بال و شورآفرین به یاد استاد حسین دهلوی نواخته می‌شود.

کنسرت ارکستر ملی ایران به رهبری مهمان آقاوردی پاشایف و خوانندگی فخری کاظم نجات پنجشنبه 26 دی‌ ساعت 21:30 برگزار می‌شود.