به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگ‌سرای گلستان، در یادمان علامه سیدجعفر شهیدی غلامرضا امامی نویسنده، مترجم، پژوهشگر و ویراستار ایرانی با تالیف 70 عنوان کتاب، اسماعیل منصوری‌لاریجانی دکترای عرفان اسلامی و مدرس دانشگاه با بیش از 21 تالیف و شکوفه شهیدی به سخنرانی می پردازند.

سیدجعفر شهیدی سال ۱۲۹۷ در شهر بروجرد متولد شد. رئیس موسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی، استاد تمام دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و از پژوهشگران برجسته زبان و ادبیات فارسی، فقه و تاریخ اسلام بود .

شهیدی از شاگردان برجسته علی‌اکبر دهخدا و بدیع‌الزمان فروزا نفر در دانشگاه تهران بود و سال ۱۳۴۰ دکترای خود را در رشته ادبیات فارسی و تاریخ دریافت کرد. او همچنین در حوزه علمیه قم و حوزه علمیه نجف زیر نظر سیدحسین طباطبائی‌بروجردی، سیدابوالقاسم خویی به تحصیل ادامه داد و موفق به کسب درجه اجتهاد شد. به جز همکاری در تدوین فرهنگ معین و لغت‌نامه دهخدا، ۴ عنوان ترجمه، ۳ عنوان تصحیح و تعداد زیادی تالیف دارد که شماری از کتاب‌های او به زبان‌های خارجی ترجمه شدند و جایزه دریافت کردند.

این پژوهشگر فقید دی ماه سال 1386 در تهران درگذشت. شهیدی اولین کتابش را در نجف در رد احمد کسروی نوشت، سه جلد "جنایات تاریخ" توسط ساواک توقیف شد اما بعدها بعضی مطالب انتقادی را از چاپ بعدی حذف کرد.

علاقه‌مندان برای حضور در این برنامه می‌توانند چهارشنبه 25 دی ماه ساعت 16 به کتابخانه دکترشهیدی به نشانی نارمک، 46متری غربی، پشت بیمارستان خصوصی نارمک مراجعه کنند.