سرویس تجسمی هنرآنلاین: نشست خبری جایزه سال استیکر هم‌زمان با روز جهانی استیکر با حضور مسعود شجاعی طباطبایی دبیر جایزه سال استیکر، بهرام عظیمی رئیس هیئت داوران و میثم عسگری مدیرعامل آی‌گپ و رئیس جایزه سال استیکر در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

میثم عسگری با بیان اینکه ایده برگزاری این جشنواره از یک سال گذشته در پیام‌رسان آی‌گپ شکل گرفت، درباره دلیل برگزاری این رویداد گفت: با توجه به ضریب نفوذ تلفن‌های هوشمند در میان مردم، یکی از مواردی که بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد اسپیکرها است. همیشه در پیام‌رسان‌های خارجی با تصاویری روبه‌رو بودیم که برای انتقال احساسات استفاده می‌شوند اما گاه به دلیل غربی بودن نمی‌توانستند احساسات ما را کامل منتقل کنند. بنابراین به فکر افتادیم با کمک هنرمندان عزیز استیکرهایی داشته باشیم که برآمده از فرهنگ خودمان باشند و فضای بومی و ایرانی را نشان دهند.

مسعود شجاعی نیز با تقدیر از شکل‌گیری این مسابقه گفت: در فضای مجازی دائما با استیکرها مواجه هستیم و لازم بود فعالیتی در این زمینه داشته باشیم. در فراخوان اولیه ۵ حالت خنده، گریه، دوست داشتن، عصبانیت و لایک مطرح شد و ۱۳۱ مجموعه طرح به دست ما رسید که پس از داوری ۵۰ مجموعه از بهترین‌ها انتخاب شدند و جوایزی را دریافت کردند. پس‌ازآن فرصتی ۱۷ روزه به برگزیدگان مرحله اول داده شد تا یک بسته ۲۰ تایی از حالات مختلف را طراحی کنند. در مرحله نهایی ۳ نفر از میان این عده انتخاب شده و جوایز اصلی را دریافت می‌کنند. همچنین با توجه به کیفیت بالای آثار تصمیم گرفته شد یک جایزه مردمی هم در نظر گرفته شود و یک مجموعه طرح توسط کاربران انتخاب شود.

شجاعی ادامه داد: ملاک‌هایی که برای داوری آثار در نظر داشتیم در ابتدا به روز بودن طرح‌ها و این موضوع بود که در پیام‌رسان دیگری استفاده نشده باشند. همچنین استفاده از فرهنگ بومی، داستان‌ها، اساطیر ایرانی و... اهمیت زیادی داشت. طراحان علاوه بر هویت بومی ایرانی، باید از نشانه‌هایی بهره گیرند که قابل فهم برای عموم باشند و انتقال مفهوم اهمیت زیادی دارد.

  پس از آن بهرام عظیمی گفت: وقتی ایده این جشنواره با من طرح شد امید چندانی نداشتم که نتیجه خوبی از آن به دست بیاید، چون موضوع بسیار سختی مطرح شده بود. استیکر برخلاف کارتون، کاریکاتور و تصویرگری دارای یک موضوع نیست، بلکه چندین حالت مختلف از طراحان خواسته شده بود. ممکن است یک هنرمند چند حالت را بسیار خوب در بیاورد اما تعداد دیگری از حالت‌ها خوب نباشند. به همین دلیل پیش‌بینی می‌کردم که شرکت‌کنندگان بسیار کمی در این رویداد حاضر شوند، اما روزی که برای دیدن نخستین آثار جمع شدیم از دیدن طرح‌ها شگفت‌زده شدم. به نظر من این رویداد یک جشنواره حرفه‌ای است و دست‌اندرکاران آن افرادی حرفه‌ای هستند که سال‌هاست آنها را می‌شناسم.

عظیمی ادامه داد: با اینکه داوری مسابقه را پذیرفته بودم تنها چیزی که نگران آن بودم این بود که مسابقه خروجی خوبی نداشته باشد، اما کیفیت آثار من را شگفت‌زده کرد و انتخاب ۵۰ مجموعه از میان ۱۳۱ مجموعه برایم بسیار سخت بود. تا پیش از دیدن آثار به این فکر می‌کردم که طراحان چگونه می‌خواهند نمادهای بومی را در استیکرها به کار ببرند، اما دیدم که آنها به خوبی این کار را انجام دادند.

او با اشاره به اینکه در طرح‌های رسیده، شخصیت‌های اساطیری، لباس‌ها و فرهنگ بومی، شخصیت‌های داستانی و... وجود دارد گفت: ممکن است بعضی از کارها قابل اجرا به عنوان استیکر نباشند، بنابراین باید چیزهایی از آنها کم شود و خلاصه شوند تا در موبایل قابل استفاده باشند. تصاویر در مرحله اول در ابعاد بزرگ طراحی شده‌اند اما باید متناسب با قاب موبایل کوچک شوند و یکی از معیارهای ما برای انتخاب نهایی این است که طرح‌ها در ابعاد کوچک نیز خوانا و مناسب باشند.

عظیمی ادامه داد: در جشنواره‌هایی مانند کارتون و کاریکاتور شاهد هستیم که مردم ارتباط زیادی با آثار برقرار می‌کنند اما به نظرم این جشنواره قابلیت ارتباط بیشتر با آدم‌ها را دارد، زیرا شخصی را پیدا نمی‌کنید که از موبایل و پیام‌رسان‌ها استفاده نکند یا احساسات خود را با یک اسپیکر در پیامش نشان ندهد.

این هنرمند افزود: از میان ۱۳۱ شرکت‌کننده تنها ۲۰ نفر را به عنوان تصویرگر و کاریکاتوریست می‌شناختیم و بسیاری از شرکت‌کنندگان را نمی‌شناختیم. اما جالب است که بسیاری از آثار شاخص توسط همین افراد خلق شده بود. در این جشنواره جدا از جوایز و ارزش مادی آنها، شرکت‌کنندگان می‌توانند ارزش معنوی کار را نیز حس کنند، زیرا به عنوان خالق یک استیکر می‌بینند که مردم از طرح‌های آنان استفاده می‌کنند و احساسات خود را با آنها بیان می‌کنند. شاید این از معدود مواردی باشد که مردم حاضر هستند با کمال میل کالای خارجی را کنار بگذارند و کالای ایرانی را جایگزین کنند. در واقع جذابیت طرح‌ها باعث می‌شود که مردم به جای استیکر خارجی با لذت و افتخار از استیکر ایرانی استفاده کنند.

در ادامه جلسه، محمد میثم میثمی مدیر فرهنگسرای اندیشه گفت: فرهنگ‌سرای اندیشه به نمایندگی از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افتخار می‌کند که در کنار پیام‌رسان‌های داخلی برای فرهنگ‌سازی در زمینه موضوعی که خلاء آن کاملا احساس می‌شد حضور داشته باشد. به جهت فرهنگی و استراتژیکی، اهمیت حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی را می‌دانستیم و هر چه جلو می‌رویم اهمیت حمایت از پلتفرم‌های داخلی برایمان محسوس‌تر می‌شود. بنابراین باید از ظرفیت‌های جوانان مستعد استفاده کنیم تا بتوانیم پیام‌رسان‌های خود را به‌گونه‌ای ارتقا دهیم که لایق مردم شریف ایران باشد.

گفتنی است نمایشگاه ۵۰ مجموعه از ۲۰ استیکر، از ۲۸ دی به مدت یک هفته در نگارخانه فرهنگسرای اندیشه برپا می‌شود و مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان مسابقه 30 دی در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود.