سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "شیر خشک" به نویسندگی، طراحی و کارگردانی نوید معمار از 9 دی‌ماه ساعت 21 در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است و بازیگران این نمایش علی باقری، پریسا صبورنژاد، مهتاب ثروتی، بهار رضی‌زاده، آرمان خوزستانی، ماهنی مهرپور، نیوشا شهیدیان، نرگس هزار، سوزان عمران، فائزه ندایی، مهسا پوره، شیده غفاریان، نگین‌ فیروزمنش، دیبا فلاح، مائده جلالی، لیلا امانت، مهری کاظمی و برسام نوری هستند.

نوید معمار کارگردان نمایش "شیر خشک" درباره روند شکل‌گیری این اثر نمایشی گفت: "شیر خشک" از نام آن که بسیار برایم عجیب بود، آغاز شد به این معنی که شیر خشک دارای چه کانسپتی است و چه کارکردی در اجتماع، سیاست، خانواده و در مجموع اشل‌های مورد بررسی دارد و کم کم شروع کردم به بازنمود کردن پتانسیل‌هایی که کانسپت شیر خشک دارد.

او درباره فضای اجرایی این نمایش عنوان کرد: یقیقناً کارهایی چون این نمایش براساس یک کانسپت کلی شکل می‌گیرد و ممکن است مخاطب خود قصه‌ای را در ذهن‌اش بسازد. در این نمایش نیز به صورت مستقیم هیچ قصه‌ای روایت نمی‌شود و این اثر براساس یک سری رابطه است. به نظرم در تئاتر پست دراماتیک آنچه که پیش‌برنده است، روابطی است که در قاب‌های ساخته شده مشاهده می‌شود.

معمار در ادامه افزود: روابط و استعاره‌هایی در نمایش "شیر خشک" استفاده شده ممکن است برای هر مخاطب فضایی را بسازد و امکان دارد مخاطب تنها بخواهد از قاب‌ها و فضاسازی نمایش لذت ببرد و این اثر برایش بیشتر شبیه یک گالری باشد. همچنین این امکان نیز وجود دارد که مخاطبی دوست داشته باشد داستان‌پردازی کرده و به جای کاراکترها دیالوگ بگوید و ... .

این نویسنده و کارگردان تئاتر در ادامه تصریح کرد: اتفاقات این نمایش در یک خانواده می‌گذرد. خانه این خانواده را به دو قسمت تقسیم کردم و از نظر من پدر و مادر در هال و پذیرایی این خانه زندگی می‌کنند و بچه‌های خانواده در سرویس بهداشتی آن و این دو لوکیشن از هم جداست. آوانسن جایی است که نزدیک‌تر است و در آن لحظات بیشترین ارتباط با مخاطب برقرار می‌شود.

او همچنین افزود: در صورتیکه در نظر داشته باشم هرمی بسازم، در دورترین نقطه و انتهای صحنه خانه‌ای اشرافی است و بعد سرویس بهداشتی است و سپس آوانسن است که ارتباط مستقیم‌تری را با مخاطب ایجاد می‌کند و بعد از آوانسن مخاطب‌ها هستند. در واقع این هرم از انتهای صحنه شکل می‌گیرد و انگار با این چینش مخاطب نیز قرار است درگیر اجرا شود.

معمار با بیان اینکه مخاطبان مختلف نسبت به این نمایش بازخوردهای متفاوتی داشته‌اند، اظهار کرد: برخی مخاطبان نسبت به این نمایش گاردهای متفاوتی دارند و به نظرم باید برای دیدن این نمایش کمی زحمت بکشند و ممکن است در صورتی‌که آن را ساده ببینند برای‌شان عایدی نداشته باشد اما زمانی‌که زحمت کشیده و واقعاً ببیند، دیدن به معنای عمل دیدن و به جزئیات توجه کنند و اجازه دهند که اتفاق درونش شکل گیرد و در برابر آن گارد نداشته باشند، به اعتقاد من یا تصاویری را دیده یا کانسپت را متوجه شده و با اصل و اساس اثر همراه می‌شوند.

کارگردان نمایش "آقا محمدخان" درباره موسیقی‌های نمایش "شیر خشک" گفت: برخی از قطعات موسیقی این نمایش انتخابی است و ترکیب شده‌اند و برخی دیگر از موسیقی‌های نمایش ساخته شده است. صداها و موسیقی در این نمایش نقش دیالوگ‌های را دارند که گفته شده‌اند و ما آن‌ها را نمی‌شنویم و با سکوت، نویز و موسیقی سعی شده تا مخاطب بهتر در لحظه نگه داشته شود و بهتر در جریان کار قرار گیرد.

نوید معمار درباره شیوه بازیگری این نمایش اظهار کرد: بازی‌های این نمایش شاید نوعی از بازیگری معاصر است؛ آنچه که در ایران کمتر دیده شده و بیشتر در تئاتر پست دراماتیک استفاده می‌شود. به اعتقاد من بازی‌های این نمایش از سخت‌ترین نوع بازیگری است چراکه بازیگر در حین اینکه هیچ کاری نمی‌کند دارد همه کار می‌کند. در این نوع بازیگری بر تک تک جزئیات کار می‌شود و حرکات بازیگر نشانه است و در صورتیکه کمی جابه‌جا شود ممکن است کل نظام استعاری کار و نشانه‌ها از بین برود به همین دلیل بازی‌ها کاملاً فکر شده و با جزئیات است. عموماً نمایش‌هایی که روی صحنه می‌آورم با ریتم آهسته‌ای اجرا می‌شود به این دلیل که هم یک زمانی را به بازیگر می‌دهم تا بتواند فضاسازی کند و در صحنه انرژی خلق کند و یک زمانی را نیز به مخاطب می‌دهم تا آن انرژی، مود و فضا را درک کند و تعادلی میان بازیگر و مخاطب ایجاد شود.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: من فکر می کنم اجرای این نوع کار آن هم در تماشاخانه ایرانشهر در جهت مخالف شنا کردن است و مخاطبانی که وقت می‌گذارند به تماشای این نمایش می‌نشینند به خودشان فرصت دهند وارد کار شوند و ببینند و کلیشه‌هایی که برای دیدن یک تئاتر در ذهن دارند را دور بریزند. به نظرم درک و همکاری مخاطب یقیناً به گسترش این نوع اجراها کمک کننده است.

دیگر عوامل نمایش "شیر خشک" عبارتند از: آهنگساز: کیان حسین، تهیه کننده: بهروز محمودی، مجری طرح و مدیر تولید: آرمان خوزستانی، دستیار کارگردان و برنامه ریز: نگار قرهی، دستیاران کارگردان: امیرحسین باقریان، اردوان محمودیان، آتوسا رادمنش و نرگس جعفری، مشاور متن: علی داوودی، مشاور حرکت: طنین ترابی، کارگردان فنی: علی پوراحمدیان، طراح نور: امین باقری، طراح لباس: غزاله غیور نجف آباد، طراح پوستر و گرافیست: آیدین قشلاقی، طراح و مجری گریم: آزاده اُسانلو، طراح صحنه: نوید معمار و علی پوراحمدیان، مدیر صحنه: یسنا کرمی، خیاط: محمد حسن پور، دستیاران صحنه: رضا کلماتی، ارشیا نظری و علیرضا قربانی فارمد، دستیاران لباس: ثمین شبیری و نگین آقا رفیعی، ماشینری صحنه: ارشام جوهرپور، خشایار فتحی نژاد و مهدی فتحی، ساخت دکور:  سامان قوچانی و جهانگیر مافی، عکاس: آرش پژوه، سارا ثقفی، مرجان بیات و مریم هاشمی، ساخت ماسک: فریناز آرماندوست، ساخت اکسسوار: الناز عزتی و روابط عمومی:  ندا کاوندی و مهران عشریه.

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.