سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: امیر خراسانی معاون انتشارات باغ کتاب، معاونت تحت فعالیت خود را در سه واحد تولید کتاب، مرکز چاپ و کتاب‌فروشی بزرگ‌سال تعریف کرد و گفت: در بخش تولید کتاب، نشر شهر رسالت، چاپ کتاب را به عهده دارد که با شروع بهره‌برداری باغ کتاب تقریبا هیچ فعالیتی نداشت. حجم زیادی کتاب در انبار مانده بود و تولید و توزیعی نیز صورت نمی‌گرفت.

او با این توضیح که با راه‌اندازی باغ کتاب، تولید کتاب توسط نشر شهر آغاز شد، ادامه داد: نخستین مجموعه کتابی 5 جلدی در حوزه شعر خردسال بود که به چاپ رسید. تعدادی کتاب هم‌چون مجموعه پنج جلدی "تاتی ترانه"، مجموعه‌های "در سی ثانیه" و "در چند دقیقه" که به موضوعاتی مانند اقتصاد، فلسفه، مغز، هنر و ادیان اختصاص دارند نیز در دست انتشار هستند. همچنین 20 نمایشنامه خارجی برای کودکان در دست ترجمه قرار دارد.

خراسانی با بیان این‌که تعداد زیادی کتاب تجدید چاپی در روند آماده‌سازی قرار دارند، تصریح کرد: "مثل خوشه انگور"، "مدیریت در چند دقیقه"، "تاریخ جهان در چند دقیقه"، "روان‌شناسی در چند دقیقه" و "آماده‌سازی شهر برای کودکان" عناوین برخی از این متون است.

او با این توضیح که طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا نمایشگاه کتاب سال آینده 15 اثر در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد، افزود: علاوه بر ادامه چاپ مجموعه "چند دقیقه‌ها" و "چند ثانیه‌ها" که نیمه تمام مانده بود. ظرفیت‌هایی ایجاد شده و پروژه‌ای تعریف کردیم تا به انتشار مجموعه‌های دیگر نیز بپردازیم. "علم" برای‌مان مهم است و کتاب‌های زیادی در این زمینه در دست ترجمه و تالیف است تا علم برای همه آسان شود. همچنین نشر کتاب‌های مرتبط با شهرداری به عهده ما است.

خراسانی با بیان این‌که در بخش کتاب‌فروشی بزرگ‌سال نیز 70 هزار عنوان کتاب به فروش می‌رسد، اظهارداشت: هدف این بخش پرکار این است که ویترین بزرگ بازار کتاب در ایران باشد. باغ کتاب بعد از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بزرگ‌ترین بازار کتاب محسوب می‌شود. در این زمینه رسالت‌هایی داریم و مهم است آرشیو تکمیلی هم داشته باشیم. برای‌مان مهم است همه ناشران بتوانند راحت در این محل کار کنند و به ارتباط با ناشران تاکید داریم.

او با این توضیح که باغ کتاب به بازار کتاب کمک می‌کند، گفت: وقتی باغ کتاب راه افتاد دعواهایی به وجود آمد که قرار است به کتاب‌فروشی‌ها فشار بیایید و کمرنگ شوند. اما با گذشت زمان نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه ما مخاطب جدید خودمان را خلق کردیم. در عید نوروز معمولا کتاب‌فروشی‌ها و شهر کتاب‌ها کم‌ترین گردش مالی را دارند و بازار کتاب تقریبا تعطیل است. اما در عید گردش مالی باغ کتاب چند میلیاردی است به این معنی که یک بازاری ساختیم که اگر نبود، عده‌ای جذب هیچ کتاب‌فروشی نمی‌شدند. شواهدی داریم که بعد از دو سال باغ کتاب به ترویج کتابخوانی و مقوله کتاب کمک زیادی کرده است. به هر حال بخش عمومی هستیم و می‌خواهیم نقشی در خیر عمومی حوزه کتاب داشته باشیم.