هنرآنلاین: سه روز پس از سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال در حومه استان تهران که منجر به مرگ تمام 176 مسافر و خدمه پرواز شد، ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد این هواپیما به دلیل خطای انسانی و به‌صورت غیر عمد هدف قرار گرفته است.

انتشار این خبر همدردی عمیق تعداد زیادی از هنرمندان با خانواده‌های قربانیان را به همراه داشت که بخشی از این واکنش‌ها پیش از این در هنرآنلاین منتشر شد. (اینجا) در ادامه بخش دیگری از نظرات اهالی سینما، تئاتر و موسیقی را درباره این حادثه تلخ می‌خوانید:

علی زند وکیلی خواننده: در غم‌انگیزترین و تلخ‌ترین حال تاریخ ایران آهنگ "برباد‌رفته" را تقدیم می‌کنم به این مصیبت و داغ عزیزان از دست رفته هواپیمای اوکراین که جوانی و امید و آرزوهایشان به باد سپرده شد.

علیرضا گلدوزیان تصویرگر کتاب‌های کودکان و نوجوانان: اهل سیاست به قداست زندگی نمی‌اندیشند.

احسان خواجه امیری خواننده: کجای این شبم که می‌کشد هوای گریه‌ام به ناکجا، به یاد هم‌وطن‌های عزیز از دست رفته و افشین یداللهی عزیزم که امشب تولدش بود.

نیکی کریمی بازیگر و کارگردان سینما: نه عادلانه نه زیبا بود این روزهای جهان.

روزبه نعمت الهی خواننده: آخ که جگرم خون شد...

مریلا زارعی بازیگر سینما: ای‌کاش خواب بودم و کسی من را بیدار می‌کرد؛ تا از زجر این کابوس رها می‌شدم. ای‌کاش... در این چند روز بارها و بارها خود را به‌جای مسافران پرپر شده گذاشتم و اشک ریختم. و حالا. از امروز به‌جای تمام مادران، پدران، خواهران و برادران داغ‌دیده، به‌سختی دم را به بازدم خواهم رساند. دستانمان به‌سوی آسمان است، شاید پروردگار صبری عظیم بر ما ببارد. شاید مرهمی باشد بر این داغ عظیم. تسلیت به همه‌ی بازماندگان این حادثه و تسلیت به مردم داغدارم.

بهنام بانی خواننده: خدایا خودت کمک کن.

محمدرضا گلزار بازیگر و خواننده: بیا دست به آسمان ببریم و کمی دعا کنیم برای آرزوهایی که داریم، برای حالِ خوبی که آرزو داریم و برای دردهایی که برای کشیدنشان طاقتی نداریم! بیا دعا کنیم که آسمانِ دلِ این مردم، میزبانِ رنگین‌کمان همدلی شود و لب‌هایشان همیشه بخندد، پروانه‌های اعتماد، روی گل‌های دوستی بنشینند و درختانِ تحول، جوانه بزنند. دعا کنیم که آدم‌ها هر روز مهربان‌تر شوند و در مقابل تفاوت‌های هم، صبورتر... بیا برای حالِ خوبِ جهانمان کمی دعا کنیم که خدا آماده است برای شنیدن، جهان آماده است برای تغییر و انرژی‌های خوب، آماده‌اند برای معجزه.

محمدحسین مهدویان کارگردان سینما: مسافران هواپیمای اوکراینی با شلیک پدافند هوایی کشته شدند. یادم نمی‌آید خبری از این تلخ‌تر، تکان‌دهنده‌تر و مأیوس‌کننده‌تر شنیده باشم. ما چطور این همه رنج را تاب می‌آوریم؟

رخشان بنی‌اعتماد کارگردان سینما: فریاد در گلوی مان خفه شده، در اعتراض به سیاست‌های ننگ‌آور جهانی و شرم‌زده از این همه دروغ و فریب داخلی، همدرد با همه قربانیان معترض هم‌وطن و کشته‌شدگان پرواز 752 اوکراین ، پاسخ این سؤال را می‌خواهم که در حالی که همه مسئولین مملکتی خواستار استعفای مسببان این فاجعه هستند چرا حتی یک نفر از این مسئولان، خجالت‌زده از فاجعه پیش آمده اعلام استعفا نمی‌کند ؟

مجید خراطها خواننده: کدومو بگم؟ همه خوبا رفتن... دوس ندارم هر روز تسلیت بگم اصلاً تسلیت من چه دردی رو دوا میکنه همه قشری عزادارن این روزا، خدا لطفاً بسه...

محمودرضا قدیریان مجری: واقعاً چرا تمام مصیبت‌ها باید یکجا سرمون بیاد. مگه قلب و روح انسان چقدر تحمل غم و غصه داره؟ خدایا از ایران نگین دنیا که بدخواهان داخلی و خارجی داره و خداوندا از مردم شریف و صبور ایران محافظت کن.

پرستو صالحی بازیگر سینما و تلویزیون: سانحه با اشتباه فرق دارد و ما خواستار محاکمه علنی و مجازات عاملان این فاجعه انسانی هستیم. امروز تنها دفعه‌ای بود که دلم می‌خواست همه حرف‌های دنیا دروغ باشد.

کارن همایون‌فر آهنگساز: اگر ترامپ بزرگ‌ترین خطای راهبردی استراتژیک آمریکایی‌ها را انجام داد دولت ما هم از قافله عقب نماند و بزرگ‌ترین دروغ تاریخ را تحویل ملت داد. اعتراف به ‌دروغ هم چیزی از جرمتان کم نخواهد کرد.

پوران درخشنده کارگردان سینما: به کجای این شب تیره بیاویزم؟

خشایار اعتمادی خواننده: تسلیت.

ماهایا پطروسیان بازیگر سینما: کسانی که کشور را به سمت دوقطبی شدن پیش می‌برند، دست برندار نیستند و هر صدایی را خاموش می‌کنند.

بنیامین بهادری خواننده: تسلیت ایرانم.

شبنم مقدمی بازیگر سینما و تئاتر: من ...اندوهگین نیستم! خود اندوه ِعالمم! و سرزمینی در سینه‌ام گریه می‌کند.

کمال تبریزی کارگردان سینما و تلویزیون: در همه سال‌های زندگی این همه تلخی را احساس نکرده بودم!

محمد کارت کارگردان سینما: کاش نبضت را می‌گرفتم و منتشر می‌کردم، تا دنیا به حال طبیعی‌اش برگردد. آدم‌ها جهنم دست‌ساز خویش‌اند. خدایا بپران ایران را از این کابوس ناتمام.

امیر جدیدی بازیگر سینما: جانم آلوده است از بیهودگی، من ندارم طاقت آلودگی، ‎یا از این آلودگی پاکم بکن ‎، یا نه در خونم کش و خاکم بکن، لعنت بر باعث و بانی.

هومن بهمنش فیلمبردار: از خون جوانان وطن لاله دمیده.

پوریا پورسرخ بازیگر سینما و تلویزیون: زمستان نیز رفت اما بهارانى نمی‌بینم. بر این تکرار در تکرار پایانى نمی‌بینم. از رستم پیروز همین بس که بپرسند، از کشتن سهراب به تهمینه چه گفتى (فاضل نظرى)

عبدالرضا کاهانی کارگردان سینما: حاکمان می‌توانند برخی افراد را همیشه گول بزنند اما نمی‌توانند همه مردم را همیشه فریب دهند. آیا مردم حق ندارند تردیدهایشان را به‌یقین تبدیل کنند؟