به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران، رویداد فیگوراتیو، با هدف ایجاد فرصت و زمینۀ توسعه برای گرایش فیگوراتیو در مجسمه‌سازی معاصر طراحی شده است. این رخداد می‌کوشد آن دسته از تجارب فیگوراتیو آزاد و معاصر را که از دیگر تجارب این زمینه، نظیر تندیس‌ها و مجسمه‌های شهری متمایزند، در مرکز توجه قرار دهد. دوره‌های پیشین این رویداد در خانه هنرمندان (1392) و گالری شیرین (1391) برگزار شده است.

سومین دورۀ نمایشگاه فیگوراتیو با ابعادی متفاوت و با به کارگیری رسانه‌های مختلف هنری در گالری ایرانشهر برگزار می‌شود. در فراخوان این رویداد آمده است: "از آنجایی که تنها امکان و شکل "بودن در جهان" بدنی است که در آن و از طریق آن زندگی می‌کنیم؛ نحوه بودن، تجربه زیسته و آنچه از سر می‌گذرانیم توأمان به ما و هستی شکل می‌بخشد. سیر هنر فیگِوراتیو در طول تاریخ بیانگر طرز تلقی انسان از خود و متأثر از اندیشه دوران است."

 مجسمه‌سازی، به واسطۀ ویژگی هستی‌شناختی این رسانه و مادیت آن، همواره با مفهوم بدن در هم تنیده بوده و بزرگترین محمل پرداخت به بدن در طول تاریخ بوده است.

در این دوره، درونمایۀ "بیماری" به عنوان زمینۀ فکری رویداد در نظر گرفته شده و شماری از آثار به این ایده پرداخته‌اند. پرداختن به مفهوم بیماری، زمینه‌ای برای کنکاش و واکاوی در تلقی هنرمند ایرانی از انسان و هستی فراهم می‌آورد. این رویداد در پی آن است تا با نمایش دیدگاه‌های گوناگون هنرمندان در قالب ارگانیسم و بدن، زمینه‌ای برای گفت‌وگو میان آرا و نگرش‌های متفاوت فراهم آورد.

امیرحسین ردایی به عنوان دبیر اجرایی، هلیا دارابی، هومن سلیمی و نگار نادری‌پور اعضای شورای سیاست‌گذاری و هلیا دارابی، مجتبی رمزی و نگار نادری‌پور هیات انتخاب آثار این دوره را برعهده دارند.

انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران که در سال 1378 رسماً آغاز به کار کرد؛ در این سال‌ها، متولی برگزاری نمایشگاه‌های گروهی مختلف با موضوعات و اهداف گوناگون بوده است که از آن میان می‌توان به دوسالانۀ مجسمه‌سازی معاصر ایران، نمایشگاه مجسمه‌های کوچک، نمایشگاه چارسوی خیال، اکسپو مجسمه و نمایشگاه فیگوراتیو اشاره کرد.

مراسم افتتاحیه جمعه بیستم دی ماه 1398 در گالری ایرانشهر از ساعت 16 تا 21 برگزار می‌شود و نمایشگاه تا تاریخ یکم بهمن ادامه دارد.