سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "مسکو، فلکه باغشاه" نوشته نوید عظیمی به کارگردانی عطا کشاورز جود از 13 دی‌ماه ساعت 20 در تماشاخانه سیمرغ روی صحنه است و پرستو پرواز، عماد جاویدپور، افشین رازی، علی قنبر و هدیه هاشمی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

عطا کشاورز جود در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "مسکو، فلکه باغشاه" گفت: در ابتدا متن این اثر که نوشته نوید عظیمی است و چند سالی‌ست با یکدیگر همکاری داریم، نظرم را به خود جلب کرد و به اتفاق گروه که در نظر داشتیم نمایشی را روی صحنه آوریم، تصمیم به اجرای آن گرفتیم.

او با بیان اینکه تمرینات این نمایش از مهر ماه سال جاری آغاز شد، درباره موضوع و مضمون نمایش عنوان کرد: این نمایشنامه فضایی گروتسک دارد که با قلم و نگارش آن ارتباط برقرار کردم. این اثر درباره هویت‌سازی و هویت‌شکنی است و به این موضوع می‌پردازد که چگونه یک فرد در فضای سیاسی ساخته می‌شود و سپس همان شخصیت در همان فضا تخریب می‌شود.

این کارگردان ضمن اشاره به اینکه اتفاقات این نمایش در سال 1917 و در مسکو می‌گذرد، درباره فضای اجرایی آن اظهار کرد: فضای اجرایی متفاوت از ساختار متن است. نمایشنامه فضای به شدت گروتسک دارد اما در اجرا تاکیدم بر آن بود تا ابتدا فضای داستانی شکل گیرد و سپس فضای گروتسک. در ابتدای نمایش روابط خانواده و داستان ساخته می‌شود و مفهوم گروتسک از دل این فضای داستانی بیرون می‌آید.

کشاورز جود درباره طراحی صحنه و موسیقی نمایش "مسکو، فلکه باغشاه" یادآور شد: طراحی صحنه و رنگ‌بندی آن در خدمت میزانسن‌ها و داستان است. موسیقی نیز در این نمایش فقط در تعویض صحنه‌ها کاربرد دارد.

اودر پایان صحبت‌هایش گفت: هر چند که گروه اجرایی این نمایش نخستین تجربه همکاری را پشت سر می‌گذارند اما به خوبی با هم هماهنگ هستند. خوشبختانه در اجرای افتتاحیه این نمایش بازخوردهای خوبی از مخاطبان دریافت کردیم که این موضوع به دلیل بار داستانی این نمایش است و این اثر توانسته پیشگویی‌های مخاطب را بشکند.

در خلاصه داستان نمایش "مسکو، فلکه باغشاه" آمده است: سال ۱۹۱۷، در حالی که انقلاب روسیه در آستانه پیروزی قرار داشت، جمعی از سران بلشویک برای تصمیم‌گیری درباره آینده انقلاب جلسه مهمی را در سن‌پترزبورگ برگزار می‌کنند.

اما این جلسه لو می‌رود و جاسوسان تزار نیکلای دوم اقدام به بمب‌گذاری در آن می‌کنند. در اثر این اتفاق، همه افراد حاضر در محل جلسه کشته می‌شوند، به جز یک نفر و او کسی نیست جز میخائیل میخائیلویچ پرشوین بزرگ‌ که بعدها، به چهره‌ای مهم در عرصه سیاست شوروی تبدیل می‌شود. در حالی که ۲۶ سال از آن حادثه گذشته است و اتحادیه جماهیر شوروی سوسیالیستی در جبهه‌های استالینگراد با آلمان نازی می‌جنگد، سرهنگ ایلیانوف، افسر ارشد ک.گ.ب با پرونده‌ای سرخ رنگ راهی مسکو می‌شود. به نظر می‌رسد او به راز حادثه پی برده و حقیقت ماجرای بمب‌گذاری سن‌پترزبورگ و تنها بازمانده آن را دریافته است ...

دیگر عوامل نمایش عبارتند از: مدیر تولید: محمدحسین خودکار، منشی صحنه: مجتبی مسموعی، مدیر صحنه: ساینا محمدی، دستیار صحنه: ارشک مالمیر، طراح لباس: مهرناز حسینعلی، طراح چهره‌پردازی: مهرناز حسینعلی، اجرای چهره‌پردازی: الهه ستاری و سپهر بهرامیان، اجرای دکور: محمد هدایت‌زاده و عارف صدیق، طراح صحنه: عطا کشاورزجود و امیرعباس بابایی خراسانی، مدیر صحنه: مجتبی مسموعی، دستیار صحنه: ارشک مالمیر، طراح نور: افشین رازی، طراح گرافیک: افشین رازی، عکاس: سارا شفیق و روابط عمومی و تبلیغات: محمدحسین خودکار.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.