به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، این نشست صبح امروزسه‌شنبه 17 دی‌ماه در محل شورای تحقیقات فلسفه هند (محل آکادمی هند) برگزار شد.

نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل خانه کتاب و رجبعلی سالاریان مسئول غرفه ایران در نمایشگاه کتاب دهلی‌نو،  محمد علی ربانی رایزن فرهنگی ایران در هند، رئیس شورای تحقیقات فلسفه هند و جمعی از پژوهشگران هندی در این حوزه نیز در جلسه حضور داشتند.

محسن جوادی در این نشست توضیحاتی درباره تفاوت‌های اخلاقی که در جوامع غربی و شرقی وجود دارد ایراد کرد و گفت: در کتاب‌های دینی ما همواره بر این اصل توصیه شده است که باید خواسته‌ها و امیال درونی انسان که جنبه حیوانی دارند کنترل و به سمت اهداف متعالی سوق داده شود. اما در نقطه مقابل و در جوامع غربی شاهد این هستیم که همواره بر برآورده شدن امیال و لذت‌های دنیوی تاکید می‌شود.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: به دلیل ریشه‌های فرهنگی که بین ایران و هند وجود دارد آینده تعامل فرهنگی این دو کشور باید تقویت و بهتر از گذشته شود. باید بتوانیم باهم گفت‌وگو کنیم تا این گفت‌وگوها زمینه‌ای برای رشد و تکامل منطقی دو کشور شود.

سپس به تفاوت‌هایی که بین دین اسلام و نگاهی که در متون هندی است اشاره شد و گفت‌وگوهایی در این باره صورت گرفت.

در ادامه بر گسترش و گفت‌وگوهای میان فرهنگی بین ایران و هند تاکید و مقرر شد یکی از دانشگاه‌های ایران متولی و پی‌گیر برگزاری این گفت‌وگوها باشد.