سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی پویا رضی با نام "انفعال" در گالری اثر برپاست. رضی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۱۰ تابلو با تکنیک رنگ‌روغن روی بوم در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت: در یک سال اخیر به این فکر می‌کردم که نقاشی به جای اینکه بیانیه داشته باشد یا ایده‌پردازی در آن باشد می‌تواند وسیله‌ای باشد که نشان دهد هنرمند چگونه اطراف خود را می‌بیند، بنابراین آنچه کشیده می‌شود چندان اهمیتی ندارد و نوع نگاه هنرمند مهم است.

او درباره انتخاب اشیاء کم‌اهمیت و نقاشی کردن از آنها گفت: برای انتخاب موضوع این آثار ابتدا از یک برنامه واژه‌یاب استفاده کردم و اشیاء به شکل رندوم توسط این برنامه انتخاب شده‌اند. بعد از آن کمی به محیط اطرافم حساس‌تر شدم و سایر اشیاء را خودم انتخاب کردم. به نظرم اهمیت این اشیا در همان بی‌اهمیتی است. برای هنرمند مهم است که چگونه جهان را می‌بینند و نگاه اوست که به اشیا اهمیت می‌دهد. درعین‌حال بعضی از اشیا توسط هنرمندان مختلف در طول تاریخ کشیده شده‌اند و بار معنایی خاصی پیدا کرده‌اند به همین دلیل از آن اشیا استفاده نکردم.

رضی ادامه داد: نقاشی امکانات زیادی دارد که از آن جمله می‌توان ترکیب‌بندی، نور و سایه و... را نام برد. این که نقاش چقدر به طبیعت نزدیک یا دور می‌شود و نکاتی از این دست نوع نگاه او را نشان می‌دهد. در یک نقاشی بیشتر از اینکه چه چیزی کشیده شده است، ترکیب‌بندی، دفرماسیون و چنین مسائلی که تبیین‌کننده نگاه هنرمند است اهمیت دارد.

او درباره رنگ‌های به کار رفته در این آثار گفت: در زمان کار به این فضای رنگی فکر نکرده بودم و در واقع رنگ‌ها در راستای مجموعه‌های قبلی من استفاده شده‌اند. این رنگ‌ها هیچ ویژگی بیانگری ندارند و فقط حال و هوایی که دوست دارم را نشان می‌دهند.

رضی با اشاره به آثار فیگوراتیو این مجموعه گفت: انسان در این آثار در موقعیت‌های ساده و روزمره دیده می‌شود. این فیگورها برایم فرقی با سایر اشیا ندارند و همه آنها به عنوان چیزهای معمولی که در اطراف انسان هستند دیده شده‌اند. انگار در گوشه‌ای ایستاده و به اطراف خود نگاه می‌کنید، در این حالت ممکن است یک پریز برق را ببینید یا کسی که در حال عوض کردن لباس خود است. در این فیگورها صرفاً موقعیت مدنظرم بود نه احساسات و شخصیت این افراد. بنابراین آنها فرقی با اشیا ندارند و همان برخوردی که با شیء داشتم را با فیگورها نیز داشتم.

رضی ادامه داد: همه اشیا و فیگورها بر روی یک جعبه سفید قرار گرفته‌اند، چون فرض را بر این گذاشتم که اگر این اشیا بی‌اهمیت قرار است نمایش داده شوند چگونه باید دیده شوند. این جعبه سفید برگرفته از تعریف کلاسیک جعبه سفید در گالری‌هاست که اشیا بر روی آن قرار گرفته و نمایش داده می‌شوند. جعبه سفید کمترین اطلاعات ممکن را به اثر اضافه می‌کند و فقط جایگاهی برای بهتر نشان دادن آن شیء است و خودش چیزی به اثر اضافه یا کم نمی‌کند.

نمایشگاه نقاشی پویا رضی تا 27 دی‌ماه در گالری اثر واقع در خیابان ایرانشهر، کوی برفروشان، شماره 16، روبروی خانه هنرمندان میزبان هنردوستان است.