سرویس سینمایی هنرآنلاین: سریال "کرگدن" به کارگردانی کیارش اسدزاده این روزها در شبکه نمایش خانگی در حال پخش است و مهرداد کوروش‌نیا به همراه علی اصغری نگارش فیلمنامه را بر عهده دارند.

در خلاصه داستان سریال آمده است: پنج جوان به‌واسطه مهارت‌هایشان وارد چالش کرگدن می‌شوند و این سرآغاز رفاقت بین آن‌هاست... سارا بهرامى، ستاره پسیانى، پانته‌آ پناهى‌ها، شراره دولت‌آبادى، پوریا رحیمى سام، مصطفى زمانى، هدى زین‌العابدین، مجید آقاکریمی، محمد امین و... بازیگران مجموعه 26 قسمتی "کرگدن" هستند.

کوروش‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره همکاری دوباره با علی اصغری توضیح داد: ما با هم در سریال "ممنوعه" همکاری داشتیم اما کارگردان آن سریال مسیر دیگری را پیش گرفت و از اواسط کار قطع همکاری کردیم.

او درباره نحوه همکاری در سریال "کرگدن" گفت: کار ما دو نفر به این شکل است که ابتدا یک طرح می‌نویسیم و بر اساس آنچه تیم تولید از ما می‌خواهد، بر مبنای فضای کار به یک طرح کلی می‌رسیم. اصولاً مدل ما این‌گونه است که طرح را دو نفری با هم انجام می‌دهیم تا به یک طرح کامل که خط روایی، قصه و شخصیت‌ها در آن کامل باشد برسیم. سپس تفکیک می‌کنیم. به‌عنوان مثال آقای اصغری سیناپس فیلمنامه را می‌نویسد و من هم‌زمان دیالوگ‌ها را و بعد متن را جابجا کرده و کار همدیگر را روتوش می‌کنیم و با هم کار را پیش می‌بریم. درواقع فیلمنامه از زیر دست دو فکر بیرون می‌آید و خروجی بهتری خواهد داشت. درباره این سریال کاراکترها جوان هستند و قصه اجتماعی است. ما طرح اولیه‌ را نوشتیم و نگاهی نیز به کهن‌الگوها داشتیم. درواقع ما در این سریال نگاهی به سفر سیمرغ‌وار جوانانی داریم که برای رسیدن به حقیقت مسیری را طی می‌کنند و در انتها به جهان خود نزدیک می‌شوند؛ موضوعی مبتلابه جامعه که بر مبنای نقد فضای مجازی و عملکرد اینفلوئنسرها که آیا این عملکرد درست است یا غلط پیش رفت، ضمن این که در این میان یک سریال سرگرمی ساز داریم که در دل آن مفاهیم اجتماعی نیز قرار داده شده است.

 او ادامه داد: ما در سریال "کرگدن" شاهد حضور پنج جوان از پنج طبقه و خاستگاه مختلف اجتماعی هستیم که سفر خود را برای رسیدن به یک هدف واحد آغاز می‌کنند و در مسیر به یک شناخت کلی می‌رسند.

کوروش‌نیا در ادامه درباره نحوه ساختار و نوع روایت این سریال که نسبت به آثار دیگر متفاوت است نیز بیان کرد: در سریال‌های سال‌های اخیر تلویزیون و نمایش خانگی این نوع از روایت را یا نداشتیم یا اگر هم بوده بسیار کم بوده است. ما ابتدا موضوع را مشخص کردیم و بعد برای رسیدن به کشف حقیقت که تعریف آن معلوم است و انسان نیز همواره در جستجوی حقیقت است، طرح ریختیم. پس از آن نیاز به پیچیدگی، معما و کشف داشتیم و خود موضوع این‌ها را به ما پیشنهاد می‌داد. احتیاج به الگوی سفر قهرمان داشتیم و برای رسیدن به حقیقت در مسیر نیروهای بازدارنده به تعلیق، کشمکش، کشف و شهود نیاز داشتیم تا به این حقیقت فرضی دست پیدا کنیم. از سوی دیگر این که با چه ساختاری داستان را روایت کنیم نیز مهم بود. ما ساختار روایتی را این‌گونه انتخاب کردیم تا ابتدا معرفی، پیشینه و گذشته را داشته باشیم و بعد شراکتی که در این میان به وجود می‌آید قصه را پیش می‌برد، اما نقطه عطف داستان کشته شدن ظاهری نوید است که بعد از یک دوره‌، فیلمی از او پخش می‌شود و حالا برای مخاطب اهمیت دارد که بداند او ظاهراً زنده است و کشته نشده یا واقعاً کشته شده است، حالا سؤال پیش می‌آید که اگر زنده است ماجرا چه بوده و اگر نیست این ویدئو چیست؟ این سؤالات حرکت در مسیر را مشخص می‌کند. درواقع ما به‌صورت موازی روایت را پیش می‌بریم. کشتن یکی از کاراکترها در زمان حال و نمایش رابطه آن‌ها در گذشته به شکل هم‌زمان را رعایت کردیم. این تودرتویی به لحاظ مفهومی به فرم نیز مرتبط است، موضوعی تودرتو و آدم‌هایی که در دل قصه‌ای به‌هم‌پیچیده به حقیقت می‌رسند. انتخاب فرم و مضمون با هم در اثر نسبت دارند.

سریال کرگدن

این نویسنده در پاسخ به این سؤال که تا چه اندازه آنچه در قالب فیلمنامه نوشته شد با آنچه امروز در قالب تصویر دیده می‌شود به هم نزدیک هستند، گفت: به‌جرئت می‌توانم بگویم بخش مهمی از ذهنیت و توقعات ما در نوشتن برآورده شد و در درجه بعد نیز تهیه‌کننده و عوامل تولید، به همراه تیم بازیگران و درنهایت کارگردان به آن چیزی که می‌خواستیم و مدنظرمان بود رسیدند و جامعه عمل بهتر و کامل‌تری به آن پوشاندند. "کرگدن" جزو معدود آثاری است که 90 درصد تیم بازیگران آن تئاتری هستند و کمتر کارگردانی جرئت می‌کند به سمت جامعه تئاتری برود. از سوی دیگر تعدد لوکیشن و تنوع بصری در این سریال بسیار از سریال‌های دیگر بیشتر است و مستلزم هزینه و تولید سختی است که همه به خاطر کیفیت بهتر کار، تن به این زحمت دادند و آن را پذیرفتند.

کوروش‌نیا در خاتمه درباره سایر فعالیت‌های خود توضیح داد: فیلمنامه فیلم سینمایی "قصیده گاو سفید" به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها‌ را نوشتم که امیدوارم در جشنواره فیلم فجر امسال دیده شود. همچنین سریال "دیو و ماه پیشونی" به کارگردانی فرزاد اژدری و هومن اطیابی را برای رده سنی کودک در شبکه نمایش خانگی دارم که به‌زودی وارد پیش‌تولید خواهد شد. فکر می‌کنم سریال جذابی خواهد بود چرا که پر از اسطوره و افسانه و مفاهیم عمیق ایرانی است.