سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی بهروز زیندشتی با نام "عبور" در گالری سیحون برپاست. زیندشتی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۱۰ اثر با استفاده از ورق طلا و نقره، مرکب خوشنویسی، اکریلیک و... بر روی بوم در این مجموعه وجود دارد گفت: از مدت‌ها پیش این دغدغه را داشتم که تغییراتی در کارهایم ایجاد کنم و از فضای آثار قبلی جدا شوم. تجربه‌های مختلف انجام دادم و سرانجام به این نتیجه رسیدم که رنگ‌ها را آزادانه روی بوم بریزم و فرم‌هایی با سرعت بالا ایجاد کنم و در مرحله بعد فرم‌های نوشتاری را به آن اضافه کنم.

زیندشتی ادامه داد: آثار قبلی‌ام از نظر ترکیب‌بندی و رنگ‌بندی به نظر آشنا می‌آمد چون در هنر ایرانی اسلامی نمونه‌های مشابه آن وجود داشت. با توجه به اینکه تحصیلاتم در زمینه هنرهای سنتی بود با این هنرها آشنایی داشتم و تجربیات عملی نیز در این زمینه داشتم. همه آنها در اعماق ذهنم بود و تاثیرات آنها در کارهایم منعکس می‌شد. اما در این مجموعه قصد داشتم از خودم عبور کنم.

او ادامه داد: آثار قبلی‌ام ترکیب‌بندی‌های منسجم و هندسی داشت. آنها دارای نقشه خاصی بودند و اتفاقاتی که در کار افتاده بود از قبل پیش‌بینی می‌شد. اما در این مجموعه آثار کاملاً آزاد است و از خط دور شده و به نقاشی نزدیک شدم. هیچ‌وقت در کارهایم خوانایی خطوط وجود نداشت اما این بار از ترکیب‌بندی‌های حساب شده نیز دوری کردم. درعین‌حال از هنرهای سنتی نیز عبور کردم و ترکیب‌بندی‌ها و رنگ‌هایی که در هنر ایرانی آشنا است را به کار نبردم، زیرا می‌خواستم کارهایم امروزی‌تر باشد.

زیندشتی با بیان اینکه حدود ۱۰ سال است که به شکل حرفه‌ای نقاشی‌خط کار می‌کند، افزود: قبل از آن خوشنویس کلاسیک بودم و نمایشگاه‌های خوشنویسی در زمینه خطوط نستعلیق و شکسته‌نستعلیق برگزار کرده بودم. اما تحصیلات دانشگاهی باعث شد از آن فضای کلاسیک دور شوم و به بیان جدیدی از خط برسم.

او درباره اینکه با وجود تجربه در خطوط نستعلیق و شکسته، چرا از آنها در آثار فعلی‌اش استفاده نمی‌کند گفت: خط نستعلیق و شکسته‌نستعلیق اصول و قواعد بسیار محکمی دارند. با توجه به اینکه آن خطوط را آموزش دیده بودم و با اصول و قواعد آنها آشنا بودم، آن اصول دست و پایم را می‌بست و نمی‌توانستم کار نوآورانه‌ای کنم. چون ۲۰ سال درگیر آن قواعد بودم و ذهنم با این اصول بسته شده بود و نمی‌توانستم از آنها عبور کنم. اما زمانی که نقاشی‌خط را آغاز کردم به سراغ خطی رفتم که آموزش ندیده بودم. فرم حروف در این آثار برگرفته از خطوط نسخ و ثلث هستند؛ اما درعین‌حال آن اصول و قواعد اصلی خطوط در کارهای من وجود ندارد. چون آموزشی در این خط ندیده بودم توانستم به راحتی قواعد را بشکنم و فرم‌هایی به وجود بیاورم که اصلاً در خط کلاسیک ثلث و نسخ وجود ندارد.

زیندشتی با بیان اینکه آثار خود را نقاشی می‌داند افزود: یک نقاش بوم را جلوی خود می‌گذارد و پس‌ از آن طبیعت، فیگور یا عناصر دیگر را بر روی آن می‌آورد. من که با خط آشنا هستم نیز از فرم‌های خط روی بوم استفاده می‌کنم، اما بحث خوانایی و انتقال پند و محتوا در این کار وجود ندارد و فقط به جای طبیعت و... از فرم خط در این کارها استفاده کردم. بنابراین کارهایم برداشتی نقاشانه از خط است. اما اگر قطعه‌ای خوشنویسی را با متریال نقاشی بر روی بوم می‌نوشتم، در واقع همان کار خوشنویسی بود که فقط ابزار آن تغییر کرده بود و آن کار را می‌توان خط نقاشی نامید.

نمایشگاه نقاشی بهروز زیندشتی تا 11 دی در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، خیابان چهارم، پلاک ۱ برپاست.