سرویس سینمایی هنرآنلاین: امسال نیز مانند سال‌های گذشته کارگردانان و فیلمسازان جوان پرتلاش‌تر از سال‌های گذشته اقدام به ساخت آثار خود کردند و تلاش کردند آثارشان به جشنواره فیلم فجر برسد که ویترین سینمای ایران است و در سرنوشت کاری آن‌ها می‌تواند اثر مستقیم داشته باشد. از میان 37 فیلم‌اولی شرکت‌کننده در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر 10 فیلم در بخش نگاه نو با هم به رقابت می‌پردازند.

"آن شب"

به کارگردانی کوروش آهاری و تهیه‌کنندگی محمد درمنش نخستین فیلمی است که براساس حروف الفبا نامش در لیست برگزیده‌ها دیده می‌شود. این فیلم به تهیه‌کنندگی جفری آلارد، الکس بروتو و شریل استارولاکیس و محمد درمنش در آمریکا تولید شده است و در آن شهاب حسینی، امیرعلی حسینی، آرمین مهر، گلبرگ خاوری، علی کوششی و بازیگر خردسال لیلا گرگانیان در کنار بازیگران خارجی: لی لی ویکی، جرج مگوایر، الستر لیتم، مایکل گرم و جیا مورا به ایفای نقش می‌پردازد.  کوروش آهاری در امر فیلنامه‌نویسی در این پروژه در کنار میلاد جرموز کار نگارش آن را انجام داده و  فیلمنامه این اثر نوعی از آثار معمایی و رمز آلود است که در آمریکا ساخته شده است. داستان این فیلم راجع به زوجی ایرانی است که در یکی از هتل‌های کشور آمریکا حبس شده‌اند و عواملی وجود دارند بیگانه که قصد بر ملا کردن رازهایی پنهان را دارند. "آن شب" محصولی از کمپانی ماموت پیکچرز است. این فیلم با همکاری کمپانی (Seven Skies Entertainment) به مدیریت شهاب حسینی تولید خواهد شد. این فیلم اولین فیلم شهاب حسینی در آمریکا است.

فیلم بی صدا حلزون

"بی‌صدا حلزون"

این فیلم نخستین ساخته بهرنگ دزفولی‌زاده است که پیش از این به عنوان عکاس در سینما  فعالیت داشته و حالا پس از ساخت چند فیلم کوتاه نخستین فیلم بلندش را روانه جشنواره فیلم فجر کرده است. "بی‌صدا حلزون" به تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته به موضوع ناشنوایان می‌پردازد و روایت‌گر  داستان زنی است که بین احساس و منطقش در حال تصمیم‌گیری است. هانیه توسلی، مهران احمدی، پدرام شریفی، محسن کیایی با حضور علیرضا جلالی‌تبار، بهنوش بختیاری، بیژن بافکار، شیرین ولی‌پور و مجتبی شکری بازیگران "بی‌صدا حلزون" هستند.

فیلم پدران

"پدران"

به کارگردانی سالم صلواتی و تهیه‌کنندگی شهرام مسلخی ساخته شده است. در فیلم "پدران" که علیرضا ثانی‌فر نقش اصلی آن را بر عهده دارد هدایت هاشمی و  گلاره عباسی نقش‌های متفاوتی را جلوی دوربین این کارگردان جوان ایفا می‌کنند.  سالم صلواتی درباره فیلم جدید خود این‌گونه نوشته است: "رویارویی دو نسل می‌تواند حادثه بیافریند؛ در "پدران" حادثه‌ای دو نسل را رو در روی یکدیگر قرار می‌دهد." نویسنده پدران محمدرضا گوهری است که فیلمنامه فیلم‌های موفقی همچون "خیلی‌دور خیلی‌نزدیک"، "رخ دیووانه"،" یه حبه قند"،" ملکه "و... را به نگارش درآورده است.

فیلم پوست

"پوست"

برادران ارک را با آثار کوتاهشان می‌شناسیم. این دو برادر از دیار آذربایجان و شهر تبریز با ساخت آثاری متفاوت نوید فیلمسازانی جوان و جسور در سینمای ایران را دادند و حالا این بار با فیلم "پوست" نخستین اثر بلند سینمایی‌شان به جشنواره فیلم فجر راه یافته‌اند. موضوع این فیلم عشق، جادو و خرافه‌پرستی و دربارهٔ خانواده‌ای شامل یک مادر و پسر است که زندگی آن‌ها به دلایلی دچار مشکل می‌شود. فیلمبرداری فیلم، در روستای باویل شهرستان اسکو انجام گرفت و بازیگران آن نیز بومی منطقه هستند.

فیلم دشمنان

"دشمنان"

علی درخشنده کارگردان این فیلم پیش از این به عنوان دستیار کارگردان و برنامه‌ریز فعالیت داشته و فیلم‌های کوتاهی همچون "آماس"، "محاق"، "به‌همین سادگی"  "صبور باش" و ... را در کارنامه خود دارد. رویا افشار بازیگر سینما و تئاتر، ایفاگر نقش اصلی این فیلم است و از دیگر بازیگران "دشمنان" می‌توان به ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی‌غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند اشاره کرد. در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: "آدم فکر می‌کنه هر چی سن­ و سالش بالاتر میره قوی­تر میشه اما نه، ما هر روز حساس‌تر می‌شیم؛ حتی بیشتر از وقتی که جوان بودیم تنهایی و غم و شادمانی رو حس می‌کنیم با یه فرق کوچیک، می‌دونی که منظورم چیه؟ و هر دو سکوت کردند." دشمنان را مجید برزگر تهیه کرده است.

فیلم روز صفر

"روز صفر"

سعید ملکان که ابتدا به عنوان گریمور و طراح چهره‌پردازی در سینما  فعالیت خود را آغاز کرد و سپس به سمت تهیه‌کنندگی گرایش یافت، حالا در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در مقام کارگردان "روز صفر" را به سینماها می‌آورد. "روز صفر" درباره عبدالمالک ریگی و دستگیری اوست که روایتی از این اتفاق معاصر را به نمایش می‌گذارد. ساعد سهیلی، امیر جدیدی و چند بازیگر خارجی و بازیگر تئاتر در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم ریست

"ریست"

محمدرضا لطفی کارگردانی که پیش‌تر فیلم "روایت ناپدید شدن مریم" را در قالب ویدئویی ساخته بود و در گروه هنر وتجربه به نمایش گذاشت، این بار به سراغ ساخت "ریست" رفت تا نخستین تجربه سینمایی‌اش با این فیلم رقم بخورد. "ریست" را سید امیرسیدزاده تهیه کرده است و نکته قابل توجه این فیلم کار با دوربین‌های مدار بسته است. در خلاصه داستان این فیلم آمده احساس می‌کنم دیوونه شدم... یه جورایی به تمام دوربین‌های مداربسته که دارن آدم رو کنترل می‌کنن حساسیت پیدا کردم... اونقدر توی این ماجرا غرق شدم که احساس می‌کنم پشت همه این دوربینا یه نفره... یه نفر که چهار چشمی داره منو نگاه می‌کنه! رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

فیلم شنای پروانه

"شنای پروانه"

محمد کارت  آثار مستند سینمایی و کوتاه داستانی چون "خون‌مردگی"، "بختک"، "معلق"، "آوانتاژ"، "بچه‌خور" را کار کرده است این بار به تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی "شنای پروانه" را به عنوان تجربه اول فیلم بلند سینمایی خود ثبت کرده است. در این فیلم جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، پانته‌آ بهرام، علی شادمان، نیره فراهانی، مهدی حسینی‌نیا، ایمان صفا، مه‌لقا باقری، نادر شهسواری و با معرفی آبان عسکری به ایفای نقش می‌پردازند. فیلم‌نامه این فیلم که مضمونی اجتماعی دارد، توسط محمد کارت، حسین دوماری و پدرام پورامیری نوشته شده و در خلاصه داستان آن آمده است: در جنوب شهر، شنای پروانه طوفان به پا می‌کند.

فیلم کشتارگاه

"کشتارگاه"

عباس امینی با ساخت آثاری چون "هندی و هرمز" و درخشش آن در سطح بین‌المللی نامش برای سینمای ایران آشناست. درام اجتماعی "کشتارگاه" چهارمین فیلم بلند امینی است که به قلم او و حسین فرخ‌زاده نوشته شده و جواد نوروزبیگی به عنوان تهیه‌کننده، علی طلوعی سرمایه‌گذار و جانشین تهیه‌کننده در کنارعباس امینی قرار گرفته‌اند. مانی حقیقی، باران کوثری، امیرحسین فتحی و حسن پورشیرازی نقش های اصلی این فیلم را ایفا می کنند و حامد علیپور هم دیگر بازیگر این فیلم است که مقابل دوربین احسان رفیعی جم رفته‌اند. در خلاصه داستان "کشتارگاه" آمده است:  امیر چند ماهی است که از فرانسه دیپورت شده است، او بخاطر پدرش شریک یک جنایت هولناک می‌شود...

فیلم لباس شخصی

"لباس شخصی"

امیرعباس ربیعی "لباس شخصی" را به تهیه‌کنندگی حبیب والی نژاد، کارگردانی کرده است. این فیلم که محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است، اثری تاریخی سیاسی است و به اتفاقات دهه شصت و فعالیت پیچیده حزب توده در ایران می‌پردازد. مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری بازیگران این فیلم سینمایی هستند. در خلاصه داستان لباس شخصی آمده است: بهترین حربه برای ضربه، دوستی است. چون پیچیدگی در سادگی اوست. به لباس شخصی ها بیشتر شک کن!