به گزارش هنرآنلاین، کارگروه حفاظت مواد و مصالح مدرن و هنر معاصر با هدف ترویج و تسهیل انتشار تحقیقات، بحث و تفکر در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات حفاظت و پیامدهای هنر مدرن و معاصر تشکیل شده است. به‌طور خاص، این گروه با هدف ارائه بستر مؤثر برای آن دسته از متخصصان حوزه حفاظت و مرمت درگیر در این زمین، با به اشتراک‌گذاری اطلاعات مدون و ارائه این اطلاعات در کنفرانس‌ها، سمینارها، رویدادها و انتشارات مرتبط و همچنین انجام پروژه‌های مشترک پژوهشی و اجرایی و تهیه دستورالعمل‌های لازم در این حوزه در حال فعالیت است.

این کارگروه اولین نشست تخصصی خود را به شکل یک کارگاه علمی – آموزشی در روز یکشنبه هشتم دی‌ در محل سالن اجتماعات کتابخانه و موزه ملی ملک؛ با همکاری موزه ملک و انجمن هنرمندان نقاش ایران برگزار کرد. این نشست که با تنوع شرکت‌کنندگانی از حوزه هنرهای نقاشی و مجسمه‌سازی، حفاظت و مرمت آثار تاریخی، موزه‌داران و علاقه‌مندان به مبحث حفاظت از آثار مدرن برخوردار بود.

در این نشست دکتر رسول وطن‌دوست، رئیس گروه حفاظت ایکوم ایران؛ نوشاد رکنی، رئیس اداره اطلاعات فرهنگی کتابخانه و موزه ملی ملک؛ امیر راد، رئیس هیئت‌مدیره انجمن نقاشان ایران؛ رضا دبیری نژاد، رئیس اداره موزه کتابخانه و موزه ملی ملک؛ فتح اله نیازی، سرپرست کارگروه حفاظت مواد و مصالح مدرن و هنر معاصر گروه حفاظت ایکوم ایران؛ عبدالبصیر حسین بر، دبیر کارگروه حفاظت مواد و مصالح مدرن و هنر معاصر گروه حفاظت ایکوم ایران به سخنرانی پرداختند.

دکتر رسول وطن‌دوست درباره همکاری بین دستگاه‌هایی که دغدغه حفاظت و مرمت آثار فرهنگی و تاریخی را دارند اشاراتی نمود و اهمیت حفاظت و مرمت آثار مدرن به‌عنوان آثار مهم فرهنگی را برشمرد.

نوشاد رکنی نیز در مورد تبادل نظر بین هنرمند و مرمتگر و اهمیت نقش هنرمند در مرمت آثار سخن گفت.

امیر راد در این نشست بیان داشت که آثار معاصر و مدرن امروزه بیشتر مخاطب محور شده است. ازجمله این آثار می‌توان به تفاوت‌هایی بین حفاظت از آثار رسانه‌ای و نقاشی‌های مدرن اشاره کرد که در خصوص نوع و نگرش حفاظت از آن‌ها باید به‌طور جداگانه تصمیم گرفته شود.

رضا دبیری نژاد ماهیت موزه‌های معاصر و تأثیر متقابل هنر معاصر با موزه و بالعکس را مورد بررسی قرار داد.

فتح‌الله نیازی نیز مبانی حفاظت و شیوه‌های حفاظت و نگهداری آثار مدرن و جدید را بررسی کرد و به چالش‌های واژگانی این حوزه، تعامل هر چه بیشتر با هنرمند و تهیه دستورالعمل‌ها و بیانیه‌های حفاظت و مرمت در این حوزه اشاره کرد.

عبدالبصیر حسین‌بر در رابطه با چالش‌های حفاظت در مواجهه با آثار مدرن و معاصر و ارتباط نزدیک حفاظتگر با هنرمند و همچنین ماهیت مواد و مصالح استفاده شده در آثار مدرن و چالش آن با حفاظت از این‌گونه آثار صحبت کرد.

پس از ایراد سخنرانی‌ها، با ارائه پرسش‌های برخی از شرکت‌کنندگان و پاسخ سخنرانان به این سؤالات؛ دغدغه‌های هنرمندان و متخصصان حفاظت و مرمت در خصوص استفاده از مواد و مصالح مدرن در هر دو حوزه و تعامل این دو حوزه مورد بررسی قرار گرفت. در پایان قرار بر این شد نشست‌های بعدی با همین محتوا و موضوع با جزییات بیشتری فراخور نیازهای هنرمندان و حفاظت گران و مرمتگران در آینده با همکاری انجمن‌های مختلف هنری کشور برگزار شود.