سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی نیما صفدریان با نام "صورت بی‌صورت بی‌حد غیب" در گالری شکوه، نمایشگاه کلاژها و سری‌گرافی‌های پروانه اعتمادی در گالری طراحان آزاد، نمایشگاه نقاشی پویا رضی با نام "انفعال" در گالری اثر و نمایشگاه آثار پرهام تقی‌اف با نام "مرجعیت نامتقارن و کالیدوسکوپ تاریخی" در گالری اعتماد نگارستان سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 پرسش‌های ازلی و ابدی

نمایشگاه نقاشی نیما صفدریان با نام "صورت بی‌صورت بی‌حد غیب" در گالری شکوه برپاست. آثاری که صفدریان در این مجموعه به نمایش گذاشته است شباهت‌ها و تفاوت‌های زیادی با هم دارند و گاه با وجود وحدت موضوعی، از نظر شیوه اجرایی و رویکرد هنرمندانه دارای تفاوت‌های آشکار هستند.

در این تابلوها انبوهی از مضامین مختلف تاریخی، اجتماعی و اعتقادی دیده می‌شود و تلاش نقاش برای کنار هم قرار دادن همه آنها باعث به وجود آمدن تصاویری متنوع شده است. او در یک تابلو پیکره‌های جاکومتی‌وار را در کنار هم قرار داده و فرمی مانند بارکد را به وجود آورده است تا به‌این‌ترتیب زندگی انسان مدرن و تبدیل شدن او به اشیاء مصرفی را به نقد بکشد. در چند تابلو او از روایات مسیحی استفاده کرده و با نمادهایی مانند مسیح مصلوب، تابلوهایی را به وجود آورده است که رنج بشر را نشان می‌دهند.

نمایشگاه نقاشی نیما صفدریان در گالری شکوه

تعداد دیگری از این آثار فضایی اساطیری دارند و موجودات افسانه‌ای را به عنوان نمادهایی از خیر و شر به تصویر می‌کشند، و در جایی دیگر فضایی مانند مکتب‌خانه و کودکان در حال آموزش دیدن را شاهد هستیم، درحالی‌که در محیط اطراف آنها انسان درگیر میان نیکی و بدی دیده می‌شود. صفدریان در این مجموعه از هر سوژه و نحوه بیانی استفاده کرده است تا چالش‌های بشری را مطرح کرده و مفاهیم موردنظر خود را به مخاطب انتقال دهد.

نمایشگاه نقاشی نیما صفدریان تا 11 دی در گالری شکوه برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشای این آثار به نشانی فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک 19 مراجعه کنند.

 

جان دادن به مناظر بی‌جان

نمایشگاه کلاژها و سری‌گرافی‌های پروانه اعتمادی در گالری طراحان آزاد برپاست. پروانه اعتمادی هنرمندی است که تنوع دوره‌های کاری او نشان‌دهنده روحیه‌ای پر شور و تلاشی برای کشف راه‌های تازه است. با وجود تنوعی که در آثار او وجود دارد، طبیعت بی‌جان را می‌توان اصلی‌ترین سوژه آثارش دانست. در تابلوهای اعتمادی، اشیاء عادی و شکل‌های آشنا دیده می‌شود. از گیاهان آپارتمانی، گلدان‌های روی میز و شاخه‌های گل گرفته تا نمکدان و میوه و حتی ماهی‌هایی که مخاطب را به یاد بهمن محصص می‌اندازند، در این تابلوها دیده می‌شود.

او در دوره‌های مختلف کار با سیمان، مدادرنگی و کلاژ، دلبستگی خود به طبیعت ‌بی‌جان را نشان داده و این بار تکنیک چاپ دستی را به کار برده است تا به جای بافت‌هایی که همیشه مورد توجه او قرار می‌گرفت، با سطوح تخت و یکنواخت به نمایش فضا و عناصر موجود در آن بپردازد.

نمایشگاه آثار پروانه اعتمادی در گالری طراحان آزاد

عناصر ساده شده‌ای که به فرم‌های هندسی نزدیک شده‌اند، نمادی از زندگی امروزی هستند و با وجود آنکه انسان حضوری در این تصاویر ندارد، خلوت و تنهایی او به چشم می‌آید. اعتمادی با خط، سطح و رنگ، تناسبات هندسی و ترکیب‌بندی تابلوهایش را به وجود آورده و درعین‌حال غنای رنگی این تابلوها بسیار جلب توجه می‌کند. او گاه رنگ‌های زنده و درخشان را در کنار هم قرار داده و ترکیبی خودنمایانه ساخته است و گاه خاکستری‌های رنگی را بستری برای نمایش عناصر دیگر قرار داده است.

نمایشگاه آثار پروانه اعتمادی تا 17 دی در گالری طراحان آزاد به نشانی میدان فاطمی، میدان گل‌ها، میدان سلماس، شماره ۵ برپاست.

 

ارزش اشیاء

نمایشگاه نقاشی پویا رضی با نام "انفعال" در گالری اثر برپاست. آثار این نمایشگاه نشان‌دهنده مجموعه‌ای از عناصر بی‌ربط است که به خودی خود هیچ ارزش خاصی ندارند. آنها نه از دیدگاه زیبایی‌شناسی قابل‌توجه هستند و نه کارکرد و اهمیت چندان ویژه‌ای در زندگی انسان دارند. اما نکته اشتراک میان آنها همین کم‌اهمیت بودن و دیده نشدن آنهاست.

رضی در این آثار اشیایی مانند درپوش چاه، سه‌راهی برق، آینه و... را به عنوان عناصری مستقل به تصویر کشیده است و جایگاه با اهمیتی برای آنها ایجاد کرده است. این اشیاء هیچ ارتباط معنایی، کاربردی یا فرمی با یکدیگر ندارند و مخاطب نمی‌تواند هیچ ارتباطی میان آنها پیدا کند. بنابراین سوالی که به وجود می‌آید این است که دلیل انتخاب آنها برای ثبت شدن در یک اثر هنری چیست.

IMG17074392

آنچه از این آثار برمی‌آید این است که برای نقاش، عمل نقاشانه مهم‌تر از موضوع نقاشی است. او بیشتر به نحوه‌ خلق اثر توجه داشته و نگاهی متفاوت به نقاشی رئالیستی دارد. اگر در دهه‌های گذشته با ظهور پیشرفت‌های تکنولوژی، شیوه ثبت تصاویر تغییر کرده است و بسیاری از افراد عقیده دارند عکاسی جای نقاشی واقع‌گرا را گرفته است، پس توجیه یک نقاشی رئالیستی می‌تواند زیبایی یا معناگرایی سوژه آن باشد.

اما در آثار رضی صرف زمان طولانی برای شبیه‌سازی اشیائی کم‌اهمیت، نشانی از ترجیح نقاشی بر موضوع آن است. پس آنچه اهمیت پیدا می‌کند نگاه هنرمند است و به‌این‌ترتیب هر عنصری، به شرط آنکه از فیلتر نگاه او گذشته باشد، می‌تواند ارزش نمایش پیدا کند. نقاش همه این اشیاء را روی جعبه‌ای سفید قرار داده و آنها را در فضایی خاکستری نمایش داده است و به‌این‌ترتیب از نظر تصویری پیوندی میان اشیاء ناهمگون ایجاد کرده است.

نمایشگاه نقاشی پویا رضی تا 27 دی‌ماه در گالری اثر واقع در خیابان ایرانشهر، کوی برفروشان، شماره 16، روبروی خانه هنرمندان میزبان هنردوستان است.

 

خوانش تاریخ

نمایشگاه آثار پرهام تقی‌اف با نام "مرجعیت نامتقارن و کالیدوسکوپ تاریخی" در گالری اعتماد نگارستان برپاست. آثار تقی‌اف بر پایه عکس شکل‌گرفته‌اند اما در این نمایشگاه چیزی بیشتر از یک مجموعه عکس ارائه شده است. با نگاهی به نام نمایشگاه می‌توان تا حدودی به مضمون آثار پی برد. کالیدوسکوپ وسیله‌ای است که از کنار هم قرار گرفتن چند آینه تشکیل می‌شود و شئ‌ای که میان آینه‌ها قرار گرفته است به تعداد زیاد تکرار می‌شود.

حال در عکس‌های تقی اف شاهد تکرار عناصر عکس به شکل‌های مختلف هستیم. او نقبی به تاریخ زده و تصاویری از ایران چند دهه پیش را در آثار خود بازنمایی کرده است. او از منابع رسانه‎ای کمک گرفته و تصاویر منتشر شده در آنها را به گونه‌ای در کنار هم قرار داده است که خوانشی نو از روایت‌هایی قدیمی به دست آورد.

Gallery_9736

گاه تکه‌های بریده شده عکس با چرخش در زوایای گوناگون کنار هم قرار گرفته و بافتی متراکم را ایجاد می‌کنند و گاه تنها یک بخش کوچک از میان عکس بریده شده و بر روی کاغذی رنگین قرار گرفته است تا توجه مخاطب را به تصویری که حتی واضح و قابل شناسایی نیست جلب کند.

تقی اف عکس‌ها را در بستری متفاوت قرار داده و با استفاده از کاغذهای رنگی فرصتی برای خوانشهای جدید از آنها ایجاد می‌کند. این قطعات گاه چنان روی عکس قرار می‌گیرند که بخشی از آن را می‌پوشانند و ادامه دادن تصویر را به ذهن مخاطب وامی‌گذارند. این کاغذهای رنگی در تضاد با عکس‌های سیاه و سفید، فضایی ابهام‌آمیز را به وجود می‌آورند که مخاطب را به رمزگشایی از آنها وادار می‌کند.

نمایشگاه آثار پرهام تقی‌اف با نام "مرجعیت نامتقارن و کالیدوسکوپ تاریخی" تا 24 دی‌ماه در گالری اعتماد نگارستان به نشانی، میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، باغ نگارستان میزبان علاقه‌مندان است.