سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مریم سماک جلالی هنرمند عرصه طراحی و دوخت لباس‌های سنتی و انواع سوزن‌دوزی درباره چرایی استفاده و بهره‌گیری برندهای خارجی از فرش ایرانی در طراحی لباس به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: سال‌ها است در کشورهای مختلف ضمن الهام گرفتن از نقوش و موتیف های ایرانی به لباس‌ها و سایر اکسسوری خود رنگ و بویی متفاوت می‌بخشند، هرچند آن‌ها هم تنها به این شرط می‌توانند به این بخش بپردازند که مشتری آثار خود را در بازار کشف کنند و مشتریان هم حاضر باشند هزینه‌های بسیار سنگینی را برای خرید این دست لباس‌ها پرداخت کنند.

او افزود: دراین‌بین فرش ایرانی یکی از منابع الهام برندهای طراحی فشن در سراسر جهان بوده است با این علم که ایرانیان نخستین مردمانی بوده‌اند که به امر قالی‌بافی و فرش روی آورده و هنرشان در این عرصه شهرت جهانیان بوده است.

سماک جلالی با اشاره به جذابیت‌های تلفیق دو هنر طراحی مد و فرش اظهار داشت: زیبایی، هنر و دقتی که در بافت فرش ایرانی وجود دارد سبب می‌شود هر طراح مد که برای جنبه‌های تزئینی لباس ارزش قائل باشد، به سراغ این پدیده هنری جذاب برود، اما واقعیت این است که استفاده از هر گونه تکه فرش و قالی دستباف در لباس، آن‌چنان بر قیمت آن خواهد افزود که چه‌بسا برای بسیاری از طراحان، این روند منجر به شکست شود.

این هنرمند عرصه سوزن‌دوزی درباره هنر سوزن‌دوزی شبه قالی گفت: به‌هرروی باید برای هر ایده پرهزینه‌ای در دنیای پررقابت فشن، لازم است ایده دیگری جایگزین شود که هم برای طراح و هم مخاطبان آثار، نتیجه کار به‌صرفه باشد و در زمینه استفاده از قالی یا فرش برای تزئین لباس، سوزن‌دوزی شبه قالی را پیشنهاد می‌کنم که هم مقرون‌به‌صرفه است هم می‌تواند گامی هرچند کوچک در مسیر تلفیق دو هنر طراحی مد و فرش در کشورمان باشد.

او با تأکید بر لزوم برپایی کارگاه‌های آموزشی در این زمینه بیان کرد: بدون شک اگر تلاش می‌کنیم که هنرهای اصیل ایرانی که شاید در بستر مدرنیته به دست فراموشی سپرده‌شده‌اند را احیا کنیم، بهتر باشد برای آموزش آن‌ها بهای بیشتری پرداخت کنیم زیرا نسل جدید علاقه‌مند به صنایع‌دستی ایرانی، تمایل دارد از فوت و فن تمام این عرصه‌ها آگاه شود و دانش لازم را برای رقابت با سایر برندهای جهانی به دست آورد.

سماک جلالی در خاتمه گفت: در شرایط تحریم، هنر صنعت فرش ایرانی هم دچار مشکلات و بحران‌های بسیاری شده که متأسفانه برخی کشورهای خارجی از این فرصت بهره گرفته و تلاش می‌کنند که بازار جهان را از فرشی مشابه فرش ایرانی اشباع کنند؛ در چنین شرایطی با توجه به‌دشواری های صادرات فرش به‌ویژه به دلیل ابعاد وسیع آن، عرصه مد و لباس به‌خوبی می‌تواند برای معرفی هر چه‌بهتر فرش ایرانی گام برداشته و از سویی دیگر مد ایرانی دین خود را به فرش ایرانی ادا کند.