به گزارش هنرآنلاین، حاجی محمد ایری نوازنده دوتار و سازهای بادی (قَرَنی، نی زبان‌دار) و خواننده ترکمن میهمان هفته فرهنگی گلستان شد.

محمد ایری در گفت‌وگو با روابط عمومی فرهنگسرای گلستان گفت: متولد سال 1344 بندر ترکمن در استان گلستان هستم و از سال 1356 فعالیت خود را شروع و در جشنواره‌های هنری داخلی و خارجی شرکت داشتم. نویسندگی و کارگردانی 13 اثر نمایشی نظیر "خان جُنید"، "وداع کرکس‌ها"، دریافت جایزه جشنواره فجر برای سرپرستی گروه فولکلور ملأ نَفَس، آموزش ذکر خنجر و حرکت‌های موزون این مراسم آیینی ترکمن‌ها، را در رزومه فعالیت‌های هنری خود دارم.

ایری در ادامه افزود: جایزه جشنواره موسیقی فجر به‌عنوان "احیاگر سازهای فراموش‌شده ترکمن همچون "زنبورک"، "نی زبان‌دار" یا دیللی تویدک" را به دست آوردم و برای اجرای برنامه موسیقی به کشورهای ترکمنستان، ترکیه، قزاقستان، هندوستان، آذربایجان، سوئد و آلمان سفر داشتم و در جشنواره‌های داخلی "ذکر زاکرین" و "جشنواره اقوام" نیز حضور یافتم.

حاجی محمد ایری در بخش دیگر گفت‌وگوی خود به بازی در فیلم مستند "آلماگل" به کارگردانی فرشاد فرشته حکمت ساخته 1383 نیز اشاره کرد که امسال در سینماهای هنر و تجربه به اکران عمومی رسید.

وی نقش موسیقی را در زندگی مردم ترکمن پررنگ خواند و در ادامه گفت: ابزار موسیقی ترکمن دوتار، کمانچه، نی هفت‌بند، نی زبان‌دار و زنبورک است. و آیین کوش دپدی یا کوبیدن پا را از رقص‌های محلی ترکمن‌هاست و موسیقی دوتار در همه مراسم‌ آیینی و سنتی آن‌ها نواخته می‌شود.

این نوازنده در خاتمه صحبت‌هایش از تفاوت‌های ساز دوتار ترکمن با دوتار خراسان، مازندران و تربت جام که بیشتر در کاربرد و پرده گذاری است اشاره کرد و این که بررسی این تفاوت‌ها نیاز به ساعت‌ها کلاس آموزشی دارد.

"هفته فرهنگی گلستان" با برنامه‌های موسیقی اقوام، نمایشگاه تجسمی، اکران فیلم، غرفه‌های صنایع‌ دستی با محصولات خوراک محلی، سوغات، پوشاک و صنایع دستی و سنتی شهرهای گرگان، ترکمن، کتول در فرهنگسرای گلستان چهارمین روز خود را طی می‌کند و تا 10 دی از ساعت 10 تا 22 برای بازدید شهروندان برپاست.

فرهنگسرای گلستان به نشانی نارمک، میدان هلال احمر، خیابان گلستان، بوستان فدک است. شماره تلفن 77826475 برای آگاهی بیشتر اعلام می‌شود.