به گزارش هنرآنلاین براساس اخبار رسیده، برنامه "شب دیدار" با رضا قیصریه، عصر دوشنبه 9 دی ماه ساعت 17 در موسسه هنر فردا به نشانی اتوبان حقانی، نرسیده به چهارراه جهان کودک، نبش دیدار شمالی، پلاک 27 برگزار می‌شود.

همچنین در این مراسم، فیلم "در ستایش ۷۷ سالگی" به کارگردانی سعید بهشتی به نمایش در خواهد آمد.

دکتر رضا قیصریه متولد 1319 و از چهره‌های پیش‌کسوت در عرصه معرفی ادبیات و هنر ایتالیا است. او در رشته علوم سیاسی از دانشگاه رم فارغ‌التحصیل شده، در دوران اقامت خود در ایتالیا، اقدام به ترجمه کتاب "سه قطره خون" صادق هدایت به زبان ایتالیایی کرد که در سال 1979 توسط انتشارات فلترینلی به چاپ رسید. قیصریه پس از بازگشت به ایران در سال 1358 به کار تدریس زبان و ادبیات ایتالیایی در دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی مشغول شد.

او در سال 2001 به خاطر ترجمه و تالیف کتاب‌ها و مقالاتی درباره ادبیات، سینما و تئاتر ایتالیا، جایزه بهترین معرف فرهنگ ایتالیا در دنیا را از وزارت میراث و فعالیت‌های فرهنگی و از دستان رئیس‌جمهور وقت ایتالیا (کارلو داتزلیو چامپی) در شهر رم دریافت کرد. قیصریه که از مهم‌ترین معرفان چهره‌های برجسته ادبیات ایتالیا چون آلبرتو موراویا، ایتالو کالوینو، لوییجی پیراندلو واستفانو بنی به خوانندگان ایرانی است. او کتاب‌هایی نیز به قلم تحریر درآورده از جمله هفت داستان (برنده جایزه قلم زرین مجله گردون در سال 1372)، کافه نادری (انتشارات ققنوس، 1382، که به چاپ دوازدهم رسید) و "در ستایش 77 سالگی" که ترجمه ایتالیایی آن در کشور ایتالیا با عنوان مکالمه در تهران منتشر شد.

 

عصری با رومن پوئرتولاس

نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه 10 دی، ساعت ۱۶:۳۰ با عنوان "عصری با پوئرتولاس" به نقد و بررسی آثار این نویسنده‌ فرانسوی اختصاص دارد که با حضور احسان رضایی، سمیه نوروزی و ابوالفضل الله‌دادی در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ سوم برگزار می‌شود.

"سفرشگفت‌انگیز مرتاضی که در جالباسی آیکیا گیر افتاده بود"، "ناپلئون به جنگ داعش می‌رود"، "دخترکی که ابری به بزرگی برج ایفل را بلعیده بود" و "همه‌ تابستان بدون فیس‌بوک"، آثاری از رومن پوئرتولاس است که با ترجمه‌ ابوالفضل الله‌دادی و همت نشر ققنوس تاکنون منتشر شده است.

پوئرتولاس در ۱۹۷۵ در مون‌پلیه متولد شد. پدر و مادر او هر دو نظامی بودند و همین امر سبب شد که در کشورهای گوناگون اروپا زندگی کند. او همواره در آرزوی کارآگاه شدن بود و با آن‌که به درجه‌ ستوانی رسید اما هرگز نتوانست آرزویش را محقق کند. به خاطر تجربه‌ای که در ژاندارمری فرانسه به دست آورد افزون بر نویسندگی کارشناس مهاجرت‌های غیرقانونی نیز شد.

سفرهای او در جوانی و آشنایی‌اش با پدیده‌ مهاجرت غیرقانونی و اقلیت‌ها بخش سترگی از مضامین رمان‌های او را دربرمی‌گیرد. رمان "همه‌ تابستان بدون فیس‌بوک" بیش از آن ‌که داستانی جنایی باشد ادای دینی است به تاریخ ادبیات جهان و شاهکارهای بزرگی که نویسنده‌های محبوب‌مان برای ما نوشته‌اند. او در این کتاب رمان‌های بزرگی را که احتمالا همه‌ ما آن‌ها را خوانداه‌ایم از زاویه‌ دیگری به تصویر می‌کشد و البته در این راه از شوخی با نویسندگان بزرگ ابایی ندارد.