به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، آیین افتتاح سامانه پنجره واحد نشر با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز شنبه هفتم دی‌ماه با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در محل اندیشگاه این سازمان برگزار شد.

صالحی در آیین امضای تفاهم‌نامه "پنجره سامانه صدور و مجوز چاپ و نشر کتاب" به اهداف اجرایی این تفاهم‌نامه اشاره و اظهارداشت: این تفاهم‌نامه با سه هدف‌گیری اصلی به امضا می‌رسد اما لازم است که تفاهم‌نامه‌ها همراه با اقدامات اجرایی باشند.

او با تاکید بر ضرورت لحاظ کردن بندهای اجرایی روشن در تفاهم‌نامه‌ها افزود: تفاهم‌نامه‌ها در حد کلیات هستند و در مقام اجرا با مشکل مواجه می‌شوند که در ادامه طی طریق خود به ضدتفاهم یا سوتفاهم منجر می‌شوند این در حالی است که با مشخص کردن بندهای روشن اجرایی می‌توان امیدوارانه و با اعتماد به نفس قدم‌های بعدی را برداشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌تبادل و اشتراک داده‌ها، استانداردسازی تولید خدمات مشترک و تسهیل خدمات برای ذی‌نفعان مشترک را سه هدف اصلی انعقاد این تفاهم‌نامه دانست و گفت: داده‌ها همیشه اهمیت داشته و کانون سرمایه هستند. داده صرفا اطلاعات افزوده نیست بلکه اطلاعات مادر است.

به گفته او، امروز اهمیت داده بیش از گذشته است و این‌که این کانون اصلی سرمایه فرهنگی خود را به اشتراک گذاریم، معنایش آن است که از آن به  بهترین شکل استفاده و آن را از گنج خاکی خارج و به گنج متحرک تبدیل کنیم.

صالحی اشتراک عمیق‌تر داده‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از امور مورد تاکید در این راستا اعلام کرد و افزود: شکل دادن استانداردها نیاز امروز ما است. باید مسیر تولید خدمات را روزآمد و کیفی‌سازی کنیم به طوری که در حوزه خدمات فرهنگی در جایی که خلا استانداردها وجود دارد آن را ایجاد و در جایی که ضعف وجود دارد آن را توانمندسازی کنیم.

او هدف دیگر از انعقاد این تفاهم‌نامه را تسهیل خدمات برای ذی‌نفعان مشترک دانست و اظهارداشت: این مهم با هماهنگی سه ضلع اصلی اعم از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب رخ داده و گامی برای تسهیل خدمات به ناشران است.

صالحی ضمن قدردانی از اشرف بروجردی به عنوان طرح‌کننده این ایده و توجه او برای شروع به موقع آن گفت: این تفاهم‌نامه نقطه شروع برای تسهیل خدمات است و ما انتظار داریم در روند اجرای تفاهم‌نامه بندهای دیگر آن هم به ثمر بنشیند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: از سال گذشته ۱۰۰ هزار عنوان کتاب، مجوز دریافت کردند و بر اساس نگاه تفویض مجوز در استان‌ها ۱۵ استان خدمات مجوزی می‌دهند که باید به این حلقه وصل شوند. این کار انجام‌شده و شبکه ما در حوزه مجوزها نیز متصل است. تنها دو استان باقی مانده‌اند که به زودی آن‌ها نیز متصل خواهند شد.

او اضافه کرد: امروز در پرتو هم‌افزایی نهادی، اقدامی صورت گرفت و شابک، فیپا و مجوز کتاب هم‌زمان و هم‌پا پیش می‌روند. این از اقداماتی است که پیش از انعقاد تفاهم‌نامه آغاز شده است به‌طوری که تاکنون در این سامانه ۴ هزار درخواست از ۴۰۰ ناشر ثبت شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تسهیل در خدمت، تسریع در خدمت، صحت، دقت و اعتماد بیشتر به داده‌ها را از فواید راه اندازی این سامانه برشمرد.

همچنین بروجردی در این مراسم اظهارداشت: راه اندازی "سامانه پنجره واحد نشر" فرآیندی ارزشمند است که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با توجه به وظیفه خدمات و اطلاع‌رسانی و انتظاری که اصحاب فرهنگ و دانش از این سازمان دارند تلاش دارد جدیدترین رخدادهای عرصه نشر را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با تاکید بر این‌که این مهم بدون همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محقق نمی‌شد، ادامه داد:  این رخداد مهمی است تا ببینیم دستگاه‌ها چگونه می‌توانند با هم همکاری و هم‌فکری داشته باشند تا گامی بلند برای خدمت به مردم و بهبود شرایط فرهنگی جامعه بردارند.

او با اشاره به وجود برخی از مشکلات این سازمان در حوزه فیپا افزود: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به ۹۵درصد از کتاب های درخواستی ناشران فیپا می‌دهد اما در این بین به دلیل ترافیک درخواست‌ها، حدود پنج درصد از کتاب‌های درخواستی بدون دریافت فیپا از این سازمان توسط ناشران آن‌ها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دریافت مجوز نشر معرفی می‌شوند.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به مشکل واسپاری کتاب‌های انتشار یافته گفت: از مجموع منابع چاپ شده ۶۵ درصد در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی قرار گرفته است اما مابقی اطلاع‌رسانی نشده به‌طوری که این تعداد کتاب در مخازن کتابخانه ملی و نیز لیست فهرست‌ها موجود نیست. این نشان‌گر خلایی بین خانه کتاب و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است.

بروجردی ادامه داد: این سامانه برای مرتفع کردن این خلا به ما کمک می‌کند تا امروز همه کتاب‌هایی که از دایره نشر بیرون می‌آیند در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران قرار گیرند تا بتوانیم پاسخ‌گوی اصحاب دانش و فرهنگ باشیم.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: امیدواریم راه‌اندازی این سامانه گامی مثبت برای رفع نواقص باشد تا در آینده بتوانیم اعلام کنیم همه آن‌چه در حوزه نشر وجود دارد در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی است.

در آیین تفاهم‌نامه "پنجره سامانه صدور و مجوز چاپ و نشر کتاب" محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد، نیکنام حسینی‌پور  مدیرعامل خانه کتاب و جمعی از ذی‌نفعان این طرح حضور داشتند.