به گزارش هنرآنلاین به منظور آشنایی با "شهر سوخته" که یکی از مهمترین مراکز شهرنشینی در شرق فلات ایران و ثبت جهانی آن در میراث جهانی یونسکو (2105)؛ مجله بخارا شبی را بدین منظور اختصاص داده است که روز یکشنبه هشتم دی‌ماه در سالن اجتماعات موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی ایران برگزار می‌شود.

در این مراسم محمدحسن طالبیان، جبرئیل نوکنده، بهروز عمرانی، روح‌الله شیرازی، حسین مرادی، سید منصور سیدسجادی درباره وجوه گوناگون تاریخی، جغرافیایی و باستان‌شناسی "شهر سوخته" سخنرانی خواهند کرد.

شهر سوخته برای اولین بار در سال ۱۹۱۵ میلادی توسط یک باستان‌شناس انگلیسی مجاری‌الاصل به دنیای باستان‌شناسی معرفی شد. سپس از سال ۱۳۴۶ شمسی تا سال ۱۳۵۸ با مدت ۹ فصل توسط یک گروه باستان‌شناسی ایتالیایی از موسسه ایزمئو به رهبری باستان‌شناس ایتالیایی ماریتسیو توزی حفاری شد و با وقوع انقلاب اسلامی این حفاری‌ها متوقف شد.

بعد از حدود ۱۸ سال توقف در سال ۱۳۷۶ این کاوش‌ها توسط سازمان میراث فرهنگی کشور از سر گرفته شد که تاکنون ادامه دارد. نتایج بدست آمده از این کاوش‌ها بسیار جالب توجه است. در طی این کاوش‌ها مشخص شد که شهر سوخته در حدود ۵۲۰۰ سال پیش به شکل روستایی بزرگ شکل گرفت و طی ۶ و ۷ سده به شکل شهری عظیم‌ درآمد که پایتخت و مرکز حوزه تمدن‌های رودخانه هیرمند شد. آثار خانه‌های شخصی، کارگاه‌های صنعتی، بناهای بزرگ یادمانی و کوچه‌های جداکننده نیز در این کاوش‌ها پیدا شد. در داخل این ساختارها جزئیات گوناگون مرتبط با زندگی روزمره نیز پیدا شده است.

شهر سوخته دارای جمعیتی در حدود ۱۴۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ نفر بوده است و به این علت دارای گورستان عظیمی بالغ بر حدود ۴۰۰۰۰ قبر است.

مردم‌شهر سوخته صنعتگران و هنرمندان‌ قابلی بوده‌اند. در این‌ شهر آثار گوناگون فلزی و سفالی و چوبی و پارچه‌ای حصیری پیدا شده است. مردیم این شهر با وارد کردن سنگ‌لاجورد از افغانستان و مهره‌سازی، آنها را به سواحل جنوبی خلیج‌فارس و میان‌رودان صادر می‌کردند.

مردم شهر سوخته با هنر و صنعت آشنایی خوبی داشته‌اند. از میان آثار گوناگون و قابل توجه که در کاوش‌ها پیدا شده در این شهر علاوه بر اشیا مختلف؛ می‌توان به بقایای یک خط‌کش چوبی به دقت یک تا یک و نیم میلی‌متر و یک صفحه بازی چوبی که نوعی شطرنج‌ بوده به همراه مهره‌های بازی و نیز یک جام سفالی نشان‌دهنده نوعی انیمیشن و بالاخره چشم مصنوعی ساخته شده از قیر طبیعی با مویرگ‌های طلایی اشاره کرد..

شب "شهر سوخته" به همت مجله بخارا روز یکشنبه هشتم دی‌ماه  از ساعت ۱۶:۳۰ در سالن اجتماعات موزه باستان‌شناسی به نشانی ابتدای سی‌تیر، خیابان پروفسور ورلن برگزار خواهد شد.