سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار حبیب فرج‌آبادی در گالری اعتماد برپاست. فرج‌آبادی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه آثار طراحی، نقاشی حجم و چاپ سیلک‌اسکرین در این مجموعه به نمایش در آمده است گفت: مسئله اصلی برای من در این سال‌ها نقاشی انتزاعی و به‌طور کلی مبحث انتزاع بوده است. از حدود ۱۲ سال پیش این رویکرد را داشتم و اگرچه تغییراتی در این پروسه به وجود آمد اما در نهایت کاری که می‌کنم به شکل مستقیم درگیر واقعیت نیست و آثاری بی‌شکل به وجود می‌آورم.

او ادامه داد: در این سال‌ها جدا از طراحی و نقاشی به کار مجسمه و چاپ هم ‌پرداختم و به نظرم خط سیری که در این آثار دنبال می‌شود یکسان است. کارها جدا از هم نیستند، اگرچه در فرم و متریال تفاوت‌های کمی وجود دارد.

فرج‌آبادی با بیان اینکه بخشی از آثار این مجموعه دو ماه پیش در برلین به نمایش درآمد، گفت: مجموعه کارهایی که در دو سال اخیر انجام دادم، مولفه اصلی آنها خط است که به وضوح در همه تابلوها دیده می‌شود. نکته قابل‌توجه دیگر در این آثار نوع اجرای آن‌هاست که بخشی توسط چاپ دستی و بخشی با شیوه مرسوم رنگ‌گذاری شکل گرفته است. ابتدا بر روی بوم چاپ را انجام می‌دهم و پس‌از آن رنگ را اضافه می‌کنم. در این سال‌ها حضور چاپ در نقاشی و طراحی برای من مقوله مهمی بوده است و معمولاً چاپ مونوپرینت با شیوه‌های شخصی‌تر و در ابعاد بزرگ انجام می‌دهم.

او درباره حجم‌های این مجموعه گفت: در چند سال گذشته که درگیر مجسمه‌سازی بودم آثاری را به وجود آوردم که در نوع فرم‌ها، نوع رنگ‌گذاری و استفاده از متریال‌ها نزدیک نقاشی‌هایم است. اگرچه جنس این مجسمه‌ها از چوب و ترکیب مواد مختلف روی آنهاست اما از لحاظ فرمی و استفاده از خط بی‌شباهت به نقاشی‌ها نیستند.

فرج‌آبادی درباره دلیل روی آوردن به حجم گفت: در کل مجسمه‌سازی مقوله جذاب‌تری است که یک دلیل آن فاصله گرفتن از سطح دو بعدی و این است که می‌توان حجمی را ساخت و دور آن گردش کرد و آن را لمس کرد. نکته دیگر آنکه بخش زیادی از این مجسمه‌ها را از مواد زائد می‌سازم و این بازی و شیطنت با مواد تبدیل به اثری می‌شود که می‌توان آن را از زوایای مختلف دید و موجودیت سه‌بعدی آن برایم خیلی جذاب است.

فرج‌آبادی ادامه داد: وقتی یک هنرمند آثار مختلفی دارد، نمی‌توانیم بگوییم آنها از هم مجزا و مستقل هستند. طبعاً همه آثار در کلیات به هم ارتباطی دارند و مستقل از یکدیگر نیستند. در کار من هم به همین شکل است و مجسمه‌هایم از نقاشی‌ها جدا نیست، اما امکانی که در مجسمه وجود دارد در نقاشی نیست و همین امکان باعث رفتن به سراغ حجم شد.

او ادامه داد: من در خلق آثار هنری یک نگاه دارم که در همه آثاری که با متریال‌های مختلف به وجود می‌آورم دیده می‌شود. پیکاسو می‌گوید آن چیزی که روی دیوار قرار بگیرد نقاشی است و آنچه می‌توان دور آن چرخید مجسمه است. این تعریف ساده برایم بسیار جالب است و گاه در کارهایم به آن رجوع می‌کنم.

این هنرمند که چندی پیش نامش در کتاب "۱۰۰ مجسمه‌ساز فردا" قرار گرفت و در لندن به چاپ رسید، درباره چگونگی این اتفاق گفت: فراخوان کتاب از طریق یکی از دوستان به دستم رسید و تعدادی اثر برای گردآورنده آن فرستادم که پذیرفته شد. در این کتاب دو اثر از من به چاپ رسیده است که یکی از آن‌ها از مجموعه مجسمه‌های کوچکی است که در نمایشگاه گالری اعتماد به نمایش درآمده و اثر دیگر مجسمه بزرگی است که کمی فرم انسانی دارد و فرم‌گرایی در آن دیده می‌شود.

نمایشگاه آثار حبیب فرج‌آبادی در گالری اعتماد تا 10 دی‌ماه برپاست. گالری اعتماد به نشانی خیابان هفت‌تیر، مفتح جنوبی، بن‌بست شیرودی، پلاک ۲۵ میزبان علاقه‌مندان است.