به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اعلام این خبر بیان کرد: نخستین جشنواره توانمندی‌ها و دستاوردهای روستایی و عشایری استان با اولویت توسعه فرهنگ تولید و ایجاد بازار مشترک محلی طرح‌ریزی شده است.

فیروز فاضلی اظهار داشت: نمایشگاه عرضه محصولات صنایع دستی و فرهنگی، اجرای بازی‌های بومی و محلی، نمایشگاه عرضه نان، حلوا و شیرینی محلی، نمایشگاه عرضه صیفی‌جات، محصولات کشاورزی و دامی و غذاهای بومی و محلی و همایش‌های تخصصی در حوزه‌های متنوع برای جذب سرمایه‌گذار در صنایع تولید از دیگر بخش‌های جشنواره است.

وی ادامه داد: روستائیان و عشایر گیلان، محققان، کارشناسان و صاحب‌نظران، سرمایه‌گذاران، رسانه‌های محلی و منطقه‌ای و ملی، اقوام استانی و ملی، شورای فرهنگ عمومی، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، آموزش و پرورش و دیگر اقشار مختلف جامعه مخاطبان جشنواره یادشده خواهند بود.

فاضلی تصریح کرد: فرهنگ به عبارتی، مجموعه رویدادها و یادبودها و میراث فرهنگی مادی، معنوی و اسلامی - ایرانی است که بنای امروز را بر اساس نسبت‌های دیروز استوار می‌سازد؛ همان که گاه به هویت فرهنگی تعبیر می‌شود.

وی افزود: فراهم نمودن زمینه اشتغال فعال جوانان در روستاها، توسعه فرهنگ تولید و ایجاد بازار مشترک محلی، بیان ظرفیت‌های موجود در نوآوری و خلاقیت‌های روستائیان و عشایر، کاهش آسیب‌های اجتماعی در بستر روستایی، تحول در شیوه‌های زندگی فردی و اجتماعی در بین جوانان عشایری و روستایی، ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی و همگرایی ملی و ترویج رویکردی اصالت‌بخش و الهام‌بخش در فطرت پاک انسانی از اهداف اصلی برپایی جشنواره یادشده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ادامه داد: جذب گردشگر و رونق بخشیدن به گردشگری مذهبی و ملی، حفظ و احیای میراث معنوی، ارتقای هویت فرهنگی و آداب و رسوم ملی و محلی، ایجاد هماهنگی موثر در فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری بخش‌های عمومی و خصوصی در بین عشایر و روستاها، معرفی آئین‌های سنتی ملی و مذهبی و ارائه خدمات متقابل بین روستایی، توسعه آداب و رسوم مذهبی در توسعه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی جامعه و ایجاد بازار تولید و رونق اقتصادی در بین روستائیان و عشایر اهداف عملیاتی جشنواره توانمندی‌ها و دستاوردهای روستایی و عشایری گیلان را تشکیل می‌دهند.

فاضلی افزود: جشنواره دستاوردها و توانمندی‌های روستایی و عشایری علاوه بر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با حمایت استانداری، اداره‌کل ورزش و جوانان، شهرداری رشت، سازمان فرهنگی ورزشی اجتماعی شهرداری رشت، سازمان سیما منظر شهرداری رشت، روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری رشت، اداره‌کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، جهاد کشاوزی و سازمان فنی و حرفه ای استان گیلان برگزار می‌شود.

نخستین جشنواره توانمندی‌ها و دستاوردهای روستایی و عشایری گیلان همراه با نمایشگاه صنایع فرهنگی، هنری، صنایع دستی، غذا و خوراک و آثار هنرمندان گیلان، نیمه دی‌ماه جاری در مجتمع فرهنگی ورزشی یادگار امام رشت برگزار می‌شود.