سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی مجتبی تقوایی با عنوان "تماشاچیان موت" در گالری ثالث برپاست. تقوایی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۲۷ اثر با تکنیک ماژیک راندو و مرکب رنگی روی مقوا در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت: ایده اولیه این مجموعه آن بود که بدیلی از جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، بسازم. با توجه به اینکه رشته تحصیلی من ادبیات نمایشی بود، می‌خواستم بگویم که تعدادی کاراکتر در حال ایفای نقش ما در جامعه هستند. شاید آنها در ظاهر با ما متفاوت باشند اما یک اضطراب همگانی و ترس از فاجعه در همه آنها هست که در ما هم وجود دارد.

تقوایی ادامه داد: این تابلوها بسیار ماکسیمال هستند و فیگورها و ابژه‌های زیادی در آنها وجود دارد. این شلوغی به دلیل این است که در وضعیت پیچیده‌ای زندگی می‌کنیم و همه می‌دانیم چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است، اما امکان نشان دادن واکنش را نداریم. تعدد اتفاقات و شخصیت‌ها به این دلیل است که قدرت قضاوت مخاطب را به تأخیر بیاندازند. مخاطب تصور می‌کند چیزی در این قاب‌ها هست اما نمی‌تواند پیش‌بینی کند که حادثه چیست و با دیدن اجزای فراوان خلع سلاح می‌شود.

او با بیان اینکه رنگ‌های به کار رفته در این آثار درخشندگی بالایی دارند، افزود: مخاطب ابتدا جذب رنگ‌ها می‌شود و به هیجان می‌آید، اما پس‌ از آن‌که از سطح رنگ فراتر رفت به فیگورها و حوادث می‌رسد و با اتفاقات مواجه می‌شود. این اتفاق رفت و برگشتی، مدام برای تماشاچی تکرار می‌شود یعنی او جذب رنگ و نور می‌شود اما با اتفاقات پس‌زده می‌شود.

او درباره استفاده از ماژیک‌های رنگی گفت: این ماژیک‌ها را می‌توان وارث مرکب‌های رنگی ژاپنی دانست که در قرن ۱۹ برای ایجاد باسمه‌های چوبی از آنها استفاده می‌شد و پس‌ از آن به اروپا رفت و در نقاشی غربی تأثیر زیادی داشت. خاصیت این ماژیک‌ها نیز مانند همان مرکب‌های ژاپنی است یعنی مانند رنگ‌های رایج در نقاشی غربی تونالیته رنگ ایجاد نمی‌کند، بلکه سراسر فضا با یک رنگ مشخص پوشانده می‌شود. رنگ‌ها به جای آنکه با هم ترکیب شوند کنار هم چیده می‌شوند و این همان چیزی است که در نقاشی من نیز وجود دارد، یعنی اجزای نقاشی در کنار هم چیده شده و با هم ترکیب نشده‌اند. با یک چیدمان مهندسی شده در این آثار سعی کردم قضاوت را به تأخیر بیندازم.

تقوایی ادامه داد: مجموعه‌های قبلی من ناشی از تخیل بودند اما هرچه جلوتر آمدم به واقعیت نزدیک‌تر شدند. در این آثار المان‌هایی از زندگی امروزی و فضایی که در آن زندگی می‌کنیم، مانند نوارهای زرد خطر یا اخطارهای اینترنتی دیده می‌شود. درعین‌حال جنبه‌های شخصی هم در این آثار وجود دارد و با توجه به این که زادگاه من شمال ایران است، اشاراتی به آن فضا هم در آثارم دیده می‌شود.

نمایشگاه نقاشی مجتبی تقوایی تا 4 دی‌ماه در گالری ثالث واقع در کریم‌خان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر ، شماره ١٤٨ میزبان علاقه‌مندان به هنر است.