سرویس مد و لباس هنرآنلاین: محمد توکلی دبیر کارگروه بررسی و پیگیری تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی پوشاک با اعلام توقف موقتی فعالیت این کارگروه به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: در یک‌ ماه اخیر به‌یک‌باره قیمت نخ و پارچه تا 15 درصد افزایش پیدا کرد و برخلاف این که عده‌ای بر این باورند افزایش قیمت بنزین، عامل این رخداد بوده است، باید بگویم جلوگیری از واردات این امر را سبب شده است.

توکلی با اشاره به این که بسیاری از تولیدکنندگان بابت جلوگیری از واردات نخ خوشحال هستند، اظهار داشت: به‌ هر حال باید به این نکته توجه داشت که ما در ایران امکان تولید نخ به میزان نیاز را نداریم و بر این اساس جلوگیری از واردات تنها به افزایش قیمت‌ها منتج می‌شود.

دبیر کارگروه بررسی و پیگیری تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی پوشاک با تأکید بر این که این کارگروه در حوزه واردات مواد اولیه، قیمت‌گذاری و رساندن آن‌ها به دست تولیدکنندگان به شکل رسمی وارد عمل شده است، اذعان داشت: متأسفانه در طول مدت فعالیت این کارگروه از اواسط سال گذشته، بسیاری که منافع خود را درخطر می‌دیدند، در روند فعالیت ما ایجاد اختلال کردند.

او افزود: آماده هستیم ظرف دو هفته آینده، اسامی تولیدکنندگان و واردکنندگانی را که برای توزیع محصولات خود از طریق این کارگروه اقدام نکرده‌اند به تعزیرات اعلام کنیم.

توکلی در ادامه تصریح کرد: بالغ‌ بر یک ماه است که هیچ‌گونه توزیعی از سوی کارگروه بررسی و پیگیری تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی پوشاک انجام‌نشده و با قاطعیت می‌توان گفت راه فرار از افزایش مشکلات در این بحث، حذف واسطه در امر توزیع مواد اولیه به واحدهای تولیدی پوشاک و لغو دستور جلوگیری از واردات است چرا که واردات قانونی و توزیع عادلانه محصولات می‌تواند قیمت‌ها را به سابق برگرداند.

به گزارش هنرآنلاین، تشکیل کارگروه بررسی و پیگیری تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی پوشاک در سال 1397 با این هدف انجام شد که واردکنندگان و تاجران با ارائه تعهد به این کارگروه اقدام به دریافت و توزیع ملزومات وارداتی کنند تا کالاهایی همچون نخ و پارچه بدون واسطه در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

توزیع کالاهای وارداتی پس از ثبت سفارش درخواست‌کنندگان و دریافت ضمانت‌نامه محضری از کارگروه انجام می‌شود و تولیدکنندگان با توجه به عضویت در اتحادیه‌های پیراهن‌دوزان، پوشاک، کش‌باف، چرم و خیاطان می‌توانند در جریان کالای وارداتی قرارگرفته و برای خرید مواد موردنیاز خود اقدام کنند.