سرویس سینمایی هنرآنلاین: حامد شایسته نویسنده و کارگردان با فیلم کوتاه "نواختن با درد" در جشنواره بین‌المللی intimalente در ایتالیا با 20 فیلم به رقابت می‌پردازد. در این فیلم حمید شاهی، مرضیه شاملو، رضا آزاد، حسین رفیعی و بهروز دینیاریان به ایفای نقش می‌پردازند.

شایسته در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این فیلم بیان کرد: "نواختن با درد" یک فیلم ضد جنگ و درباره دختری به نام کژال اهل روستای چومان در کردستان عراق است. او تنها بازمانده یک حمله شیمیایی به این روستاست. کژال به دلیل آشنایی با موسیقی شروع به آزمایش روی عضو گروه داعش می‌کند تا ببیند هنر و موسیقی چه تأثیری روی او دارد و در آخر این تروریست با موسیقی دیدگاهش تغییر می‌کند. درباره حمله داعش تاکنون فیلم‌های بسیاری ساخته شده است، اما ما نشان دادیم که این افراد نیز تحت تأثیر زیبایی زندگی می‌توانند راهشان را تغییر دهند.

او درباره چگونگی شکل‌گیری ایده این فیلم گفت: ایده "نواختن با درد" از جایی آغاز شد که متوجه شدم دختربچه‌ای در همان روستا زنده مانده و نقاشی‌های او بر مبنای واقعیت بوده است. فیلم درواقع بر اساس نقاشی‌های او کار شد. آثار من اغلب ضد جنگ است و همواره در مورد جنگ‌های انجام شده کار کرده‌ام. اتفاقی که در این روستا افتاد برایم بسیار غم‌انگیز بود و از سویی هم کار این دختر برایم جالب بود که چطور توانسته باهنرش اثرگذار باشد. به دنبال یافتن او بودم که خوشبختانه این اتفاق افتاد و پس از دیدن نقاشی‌هایش آن‌ها را بازسازی کردم.

شایسته درباره زمان تولید و محل فیلمبرداری این پروژه گفت: ساخت این فیلم 19 دقیقه‌ای حدود سه ماه طول کشید. لوکیشن‌های فیلم در نزدیکی تهران بود که در آنجا کردستان عراق را بازسازی کردیم. باقی تصاویر به شکل استودیویی بود.

فیلم نواختن با درد

این فیلمساز جوان در ادامه درباره حضور بین‌المللی "نواختن با درد" بیان کرد: هشتمین حضور بین‌المللی فیلم در ماه دی در جشنواره بین‌المللی intimalente در ایتالیا است. فیلم پیش از این موفق به دریافت جایزه هیئت داوران جشنواره وستلند در آمریکا شد و در موزه دوسلدورف در آلمان همین‌طور در کلمبیا و انگلستان روی پرده رفته است. فیلم در ادامه در جشنواره بوسان در کره جنوبی هم نمایش داده می‌شود.

او در پاسخ به این سؤال که آیا فیلمسازان فیلم کوتاه همچنان جسارت بیان اتفاقات جدید و نگاه نو را دارند یا خیر، توضیح داد: از زمانی که اکران فیلم‌های کوتاه در گروه هنر و تجربه شکل گرفت، جنس آثار تغییر کرد. به نظرم جسارت هست، اما بحث اکران در ایران بسیار مهم است و کسانی که اکران می‌کنند به فیلمساز جهت می‌دهند تا او در همان مسیر فیلمسازانی کار کند که پیش از این اثرشان اکران و مورد توجه واقع شده است. درواقع این‌طور استنباط می‌شود که اگر راه مشخصی که همه رفته‌اند فیلمسازان جوان بروند فیلمشان اکران و دیده می‌شود. از سوی دیگر جشنواره فیلم کوتاه تهران بسیار به فیلم‌ها جهت می‌دهد. فیلم‌هایی که در این جشنواره جوایز را از آن خود می‌کنند، خود برای ساخت آثار بعدی جهت‌ده هستند. ما فیلم‌های کوتاه نو بسیاری داریم که در خارج جایزه گرفته‌اند اما اینجا حمایت نمی‌شوند.

شایسته در خاتمه درباره سایر فعالیت‌های خود نیز گفت: یک فیلم کوتاه دیگر ساختم به نام "شبی در دژاوا" که درباره جنگ در سوریه است. همچنین فیلم بلند سینمایی‌ام "هتل پاپیلا" را در مراحل پس از تولید دارم که این فیلم هم در فضای تجربی ساخته شده است. قصه درباره افرادی است که به دلیل افسردگی قصد خودکشی دارند و به هتلی به نام پاپیلا می‌روند. فیلم در مراحل پایانی صداگذاری قرار دارد. به‌زودی پس از دریافت پروانه نمایش برای اکران در گروه هنر و تجربه اقدام خواهیم کرد. تکتم رسول‌زاده، سعید سیاوشی، رضا آزاد، نیوشا مدبر، گلشید بحرایی، حمید شاهی و بهروز دینیاریان که اغلب آن‌ها بازیگران تئاتر هستند در "هتل پاپیلا" بازی می‌کنند.