سرویس استان‌های هنرآنلاین: محمدرضا نیازمند، جوان ۳۰ ساله شیرازی و دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی است که در یک ایده‌پردازی خلاقانه برنامه موبایلی قاصدک را همراه با تیم مهندسی و پژوهشی خود در راستای آسان‌تر کردن خرید کتاب، طراحی و اجرا کرده است. نیازمند گردآوری و ترجمه ۸ عنوان کتاب، بیش از ۲۵ مقاله داخلی و خارجی، دانشجوی نمونه دانشگاه شیراز در سال ۹۰ را در رزومه خود دارد.

وی در باره این برنامه گفت: به دنبال پاسخ به نیازهای جامعه و در شرایطی که بسیاری از افراد به بهانه‌های مختلف و مشکلات زیاد از جمله در دسترس نبودن کتاب یا گران بودن آن، مطالعه کتاب‌ها را کم یا به طور کل حذف کرده‌اند، اپلیکیشن قاصدک با توجه به نیازسنجی‌های انجام شده و نیز فناوری‌های به روز دنیا طراحی شده است.

نیازمند ادامه داد: گروه اپلیکیشن قاصدک به دنبال راهی بود تا هر چه بیشتر بتوان کتاب‌ها را در معرض توجه مردم قرار دهد تا به فرهنگ کتاب‌خوانی کشور و بالابردن سطح مطالعه، دانش و در نهایت آگاهی و بصیرت جامعه کمک کرد.

این جوان ایده‌پرداز شیرازی افزود: شاید بتوان گفت بزرگترین مزیت اپلیکیشن قاصدک استفاده از فناوری روز دنیا است و کاربر می‌تواند به راحتی نزدیک‌ترین کتاب‌فروشی و کتابخانه شهر خود را که کتاب مورد جستجو را دارند، نشان دهد. همچنین امکانی فراهم شده تا بتوان به وسیله سرویس‌های حمل و نقل شهری به راحتی کتاب‌های مورد نظر را در اختیار داشته باشند. این کتاب‌ها در حال حاضر در دو دسته چاپی و صوتی در اپلیکیشن قابل تهیه هستند.

اپلیکیشن قاصدک در جهت رفاه حال عموم شهروندان، امکان تخفیف را برای کاربران نیز فراهم کرده تا بتوان فرهنگ جامعه را ارتقاء بخشید. کار با اپلیکیشن قاصدک بسیار آسان است و با چند کلیک و اتصال به اینترنت و وارد شدن به وب سایت https://ghasedakapp.ir می‌توان به دنیایی از کتاب‌ها دسترسی داشت. این اپلیکیشن در حال حاضر برای گوشی‌های دارای سیستم عامل آندروید فراهم شده است و به زودی برای سیستم عامل ios نیز قابل عرضه است. همچنین یک پنل برای کتاب‌فروشی‌ها و کتابخانه‌ها در نظر گرفته شده است تا بتوانند مدیریت کتاب‌ها و سفارشات کاربران را مدیریت کنند. در حال حاضر اپلیکیشن برای دو شهر شیراز و تهران آماده بهره‌برداری است و در فازهای پیش‌رو سایر شهرها نیز به آن متصل می‌شوند.

طراحی و عملیاتی شدن این اپلیکیشن بیش از ۱۸۰۰ ساعت زمان برده و بیش از ۱۵۰۰۰ خط برنامه‌نویسی تا به حال توسط وحیدرضا نیازمند و سینا برازنده به همراه تیم مربوطه برای آن انجام شده است. از دیگر ویژگی‌های اپلیکیشن قاصدک استفاده از تکنولوژی Node Js است و از پایگاه داده nosql برای سرعت و بازدهی بیشتر استفاده می‌کند و برای کلان‌داده‌ها و پردازش آماری‌داده‌ها بسیار انعطاف‌پذیر عمل می‌کند. استفاده از سرور Nginx برای امکان دسترسی کاربران تا سقف ۵۰۰ هزار کاربر به صورت همزمان از دیگر ویژگی‌های سخت‌افزاری این برنامه است.

هم اکنون اپلیکیشن قاصدک جایزه بهترین وب سایت، وبلاگ و اپلیکیشن را در ششمین جشنواره برترین‌های علم اطلاعات و دانش‌شناسی کسب کرده و در دو جشنواره ملی و جهانی دیگر به رقابت می‌پردازد.

الهه بهرامی