سرویس استان‌های هنرآنلاین: جشنو‌اره موسیقی فارس که با رویکرد گروه‌نوازی و به صورت سالانه توسط انجمن موسیقی فارس و در شهر شیراز برگزار می‌شود فراخوان خود را در دو بخش ملی و استانی منتشر کرد.

در این جشنواره رقابتی، گروه‌های ‌موسیقی دستگاهی، کلاسیک، محلی، پاپ و کوبه‌ای استان فارس به رقابت می‌پردازند.

بخش پژوهش این جشنواره در موضوعات "گروه‌نوازی در موسیقی ایران" و "موسیقی فارس" بدون مرزبندی جغرافیایی و به صورت ملی برگزار خواهد شد که هیئت علمی آن را استادان محمدرضا درویشی، هومان اسعدی و محمدرضا فیاض تشکیل می‌دهند.

در دو دوره پیشین حضور استاد احمد پژمان به این جشنواره اعتبار ویژه‌ای بخشیده و استادان بزرگی چون حسین علیزاده، رافائل میناسکانیان، اردشیر کامکار، اسماعیل تهرانی، ستاره بهشتی، فردین خلعتبری، همایون نصیری، محمدسعید شریفیان، مسعود حبیبی، محمدرضا چراغعلی، مانی جعفرزاده، احمد صدری، کامبیز گنجه‌ای، محمدرضا فیاض، عماد توحیدی، رامین بهنا، صادق چراغی، علی رحیمی و… داوری اجراها را به انجام رسانده‌اند.

ثبت‌نام و ارسال آثار و مدارک امسال از طریق سامانه "بامک" و سایت "انجمن موسیقی ایران" nay.ir انجام می‌پذیرد.

مهلت ارسال برای بخش استانی تا ۱۴ بهمن و برای بخش پژوهش (ملی) ۲۶ بهمن‌ماه تعیین شده است.

رییس انجمن موسیقی فارس، زمان برگزاری جشنواره موسیقی فارس (گروه‌نوازی دورۀ یازدهم) را ۱۰ تا ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ در تالار حافظ شیراز عنوان کرد.

هدایت رضایی، با تأکید بر حمایت و پشتیبانی انجمن ‌موسیقی فارس از هنرمندان بومی، جشنواره موسیقی فارس را پشتوانه و امید هنرمندان جوان در هنرنمایی و بروز استعدادهای آنان دانست.

وی ضمن پوزش از تأخیر پیش‌آمده در تاریخ معمول برگزاری جشنواره (آذر ماه) این مسئله را عدم تأمین منابع مالی در زمان مناسب عنوان کرد و پیگیری‌های مداوم اهالی موسیقی و گروه‌های فعال استان را از دلایل مصمم‌تر شدن هرچه بیشتر انجمن برای برگزاری جشنواره برشمرد.

رضایی با اشاره به تأکید وزیر فرهیخته فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار محترم فارس بر لزوم برگزاری و حمایت از جشنواره فارس، محقق شدن آن در شرایط سخت اقتصادی کنونی را تنها با حمایت و مشارکت تمامی هنرمندان موسیقی و نهادهای فرهنگی فارس و در رأس آنها اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس میسر دانست. او ابراز امیدواری کرد با وعدۀ حمایت همه‌جانبه مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و مدیر‌عامل انجمن موسیقی ایران، این جشنواره با کیفیت بالایی برگزار شود تا همانند دو دورۀ گذشته در کنار جلب رضایت استادان و هنرمندان برجستۀ کشوری و هنرمندان استان، بتواند تأثیرگذاری ماندگار و درخوری در فضای موسیقی استان به‌ویژه در حوزۀ گروه‌نوازی برجا گذارد.

وی عنوان کرد: این جشنواره شامل ۵ بخش‌ استانی موسیقی دستگاهی، موسیقی کلاسیک، موسیقی نواحی، موسیقی پاپ (ترانه) و گروه‌های کوبه‌ای، همچنین شاخۀ پژوهش است که در گسترۀ ملی برگزار خواهد شد. برای بخش موسیقی کودک نیز با توجه به ماهیت غیررقابتی آن انجمن رویدادی مجزا و تخصصی‌تر را در نظر دارد که به‌زودی تاریخ اجرای آن اعلام خواهد شد.

رضایی در پایان اضافه کرد: شرایط و جزییات برگزاری این دوره طی فراخوان جشنواره ظرف چند روز آینده و حداکثر تا ابتدای هفتۀ آتی منتشر خواهد شد و از تمامی هنرمندان موسیقی استان دعوت کرد تا با جدیت هرچه تمام‌تر در جهت ارتقای سطح علمی و اجرایی جشنوارۀ موسیقی فارس مشارکت و همکاری نمایند.

الهه بهرامی