سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی علی کیانی با نام "سوانح" در گالری دنا برگزار شد. کیانی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۱۱ نقاشی رنگ‌روغن روی بوم در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت: ایده اولیه این مجموعه بر اساس کتاب "سوانح العشاق" اثر شیخ احمد غزالی شکل گرفت، اما کم‌کم تغییر کرد و از تم تاریخی به تم امروزی رسید.

کیانی افزود: برای این کار شروع به عکس گرفتن و دیدن عکس‌های دیگران و منابع مختلف کردم. هر کدام از تابلوها براساس یک داستان واقعی که برای خودم یا اطرافیان رخ داده است شکل گرفتند. قصد من تاریخ‌نگاری و تکرار داستان‌های قدیمی نبود بلکه احساس کردم اگر حقیقت، حقیقت باشد، در هر زمانی رخ می‌دهد. بنابراین به دنبال آن گشتم که ببینم معادل آنچه در سوانح العشاق آمده است در زندگی امروز چیست.

او با اشاره به اینکه کارش نقاشی دیجیتال بوده و پس از ۱۷ سال به سراغ رنگ‌روغن رفته است، گفت: در سال‌هایی که نقاشی دیجیتال دو بعدی و سه‌بعدی انجام می‌دادم بحث نورپردازی، پرداخت، ساخت‌وساز و دفرماسیون خاص خودم، چیزی بود که به دنبال آن بودم. اما از حدود دو سال پیش کم‌کم به سمت کار آنالوگ بازگشتم و برای اسکچ زدن از قلم فلزی و طراحی دستی استفاده می‌کردم و قصد داشتم به سمت نقاشی برگردم.

کیانی درباره تاثیرات هنر دیجیتال بر کار خود گفت: من در فضای دیجیتال توانستم نورپردازی را یاد بگیرم. در فضای دیجیتال امکان این را دارید که به‌سرعت همه عوامل و عناصر بافت‌ها و... را تغییر دهید و حتی آنها را از نورپردازی جدا کنید. اما در نقاشی امروز این علم فراموش شده است و کمتر نقاشی است که به نورپردازی به این شکل توجه داشته باشد. در نقاشی‌های این مجموعه همان کاری را انجام دادم که قبلاً در شیوه دیجیتال انجام می‌دادم. با توجه به اینکه سال‌ها بود نقاشی رنگ‌روغن نکرده بودم بسیاری از افراد گمان می‌کردند دیگر توانایی این کار را ندارم، اما من همان نقاشی‌های قبلی خود را این بار بر روی بوم آوردم و فقط مدیوم خود را تغییر داده‌ام.

کیانی افزود: سردی و گرمی رنگ‌ها، کادربندی، نورپردازی و... نیز همانند کارهای دیجیتال‌ام است. من تعداد زیادی اسکچ برای هر تابلو می‌زنم و این تابلوهای نقاشی در واقع اسکچ آخر من است. روی بوم با زغال طراحی می‌کنم و پس از تغییرات متعدد، به شیوه نقاشانی مانند وان‌دایک و رامبراند، ابتدا رنگ‌های محدودی روی بوم می‌گذارم و سپس رنگ‌آمیزی را کامل می‌کنم. نگرش من به نورپردازی نیز با الهام از سبک باروک شکل‌گرفته است.

او درباره فضای نقاشی دیجیتال در کشورمان گفت: با توجه به اینکه هنر دیجیتال بسیار گران و لابراتوارهای تحقیقاتی آن محدود است و اسپانسر نیز بسیار کم است، وجه تجربه‌گرایی هنر دیجیتال در کشور ما بسیار کم است و کارها عمدتاً در بخش‌های اجرایی انجام می‌شود. همین موضوع مرا نسبت به نقاشی دیجیتال دل‌زده کرد، زیرا می‌خواستم در این فضا تجربه کنم اما بسیار محدود شده بودم.

کیانی درباره تاثیرات نقاشی بر کارهای دیجیتال خود گفت: همیشه آرزوی من نقاشی بود و با نرم‌افزارهایی کار می‌کردم که کاملاً امکانات شبیه‌سازی نقاشی را به من می‌داد. در تمام آن کارها همیشه به نقاشی رنسانس تا اواخر قرن ۱۸ توجه داشتم و آموزه‌های آنها تاثیر زیادی بر من داشت.

او که در زمینه تصویرسازی، کمیک استریپ، نقاشی دیجیتال، انیمیشن و... کار کرده است، ادامه داد: این نمایشگاه برای من یک شروع و آغاز مسیری تازه است. قصد ندارم دیگر به فضای قبلی بازگردم و احساس می‌کنم هم اکنون به دوره هنرستان برگشتم و از کسانی مانند لئوناردو داوینچی درس می‌گیرم. حتی علاوه بر نقاشی به موسیقی رنسانس تا باروک هم توجه دارم و از ترکیب‌بندی، هارمونی و سایر نکات آن می‌آموزم.