سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "اختراع والس" نوشته مهدی اسدزاده براساس اثر ولادیمر ناباکوف به کارگردانی سارا افشار از 17 آذرماه ساعت 20:30 در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است و بازیگران این نمایش حسن معجونی، شبنم فرشادجو، امیرحسین طاهری، محسن نوری، ایرج تدین، حامد کشمیری، هاله پورقدیمی، نورآرش چارلی، آیت بی‌غم، امیر ادیب، امین رقیب‌دوست، بردیا رحمتی، پوریا احمدی و محمدحسین قاسمی هستند. سارا افشار فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد کارگردانی نمایش از دانشگاه ملبورن استرالیا است.

سارا افشار در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره جذابیت‌های انتخاب نمایشنامه "اختراع والس" و اجرای آن گفت: زمانی‌که در استرالیا بودم قصد داشتم نمایشنامه‌ای را که از یک نویسنده آمریکایی ترجمه کرده بودم را در ایران روی صحنه آورم و از آنجا که علاقه و ارادت خاصی به حسن معجونی دارم نقش اول آن را نیز برای این هنرمند ارزنده در نظر گرفته بودم اما متوجه شدم که به دلیل ممیزی آن اثر امکان اجرا در ایران را ندارد. بنابراین شروع به مطالعه متون مختلف کردم تا به "اختراع والس" اثر ولادیمیر ناباکوف رسیدم. پیش از آن تنها رمان "لولیتا" از این نویسنده را خوانده بودم و "اختراع والس" بسیار نظر مرا به خود جلب کرد و تصمیم به اجرای آن گرفتم.

او درباره موضوع و مضمون نمایش "اختراع والس" عنوان کرد: این نمایش داستان مخترع و نابغه‌ای است که دستگاه رادیویی را اختراع کرده که با آن این قدرت را دارد تا هر نقطه از جهان را منفجر کند. از آنجا که این مخترع انسان بی‌کفایت و مبتذلی است با این اختراع جهان را دچار بحران می‌کند و سرنوشت دنیا گرفتار یک فرد بی‌عرضه و ناکارآمد در یک موقعیت هجو می‌شود. به نظرم این نمایش شباهت بسیاری با اشخاص و سیاستمدارانی در دنیا دارد که سودای قدرت دارند.

این بازیگر و کارگردان با بیان اینکه تمرینات این نمایش حدود 2 ماه به طول انجامید، ضمن اشاره به اینکه این اثر به لحاظ متن از دنیای واقعی پیروی نمی‌کند، درباره سبک و فضای اجرایی آن عنوان کرد: از آنجا که محتوای نمایشنامه در خواب، خیال و رویاست، سعی کردیم تا به کمک مهدی اسدزاده اقتباسی از اثر ولادیمیر ناباکوف داشته باشیم. فرم نمایشنامه اصلی را بهم ریخته و آن را در جهت محتوای مدنظر تغییر دادیم و از چارچوب کلاسیک آن خارج شده و ساختار آن را شکستیم تا بهم ریختگی و آشفتگی ذهن والس را در نمایش به تصویر بکشیم. فرم کلاسیک نمایشنامه ناباکوف را به تک پرده تبدیل کردیم. از منظر طراحی صحنه نیز تا حدودی محافظه‌کارانه پیش رفتیم و طراحی نور، لباس و بازی‌های این نمایش در استانداردها و چارچوب‌های دنیای واقعی نمی‌گنجد.

او همچنین افزود: سعی‌مان بر این بود تا نمایش "اختراع والس" از فضای کلاسیک به سمت پست دراماتیک حرکت کند. این اثر با فضایی کابوس‌گونه محتوای متن را بازگو می‌کند.

افشار درباره طراحی صحنه نمایش "اختراع والس" اظهار کرد: از آنجا که در ابتدا و مواجه با متن ساختار قدرت برایم مورد سوال بود و تاحدودی این فضای قدرت را کودکانه و احمقانه می‌دیدم و معتقد بودم که قدرت و جنگ در دنیا هیاهویی برای هیچ است و این دنیای مردانه برایم سئوال‌برانگیر بود، فضایی کودکانه را برای طراحی صحنه در ذهنم متبادر شد و تصمیم گرفتم با استفاده از رنگ‌های بسیار، فضای شهربازی را ایجاد کنم اما به دلیل زمان‌بر بودن و هزینه‌بر این ایده از آن منصرف شدم.

او همچنین اضافه کرد: بنابراین تصمیم گرفتم در صحنه میز بزرگی باشد که تصمیم‌گیری‌ها و اتفاقات به دور آن صورت گیرد. از جایی که اتفاقات روی میز از همه زوایای سالن نمایش قابل دیدن نیست، آینه‌ای نیز اضافه شد که کارکردش این است تا همه مخاطبان امکان آن را داشته باشند تا اتفاقات روی میز را ببینند.

سارا افشار درباره موسیقی نمایش "اختراع والس" عنوان کرد: موسیقی‌های این نمایش ساخته شده است و موسیقی‌ها نیز فضایی کابوس‌گونه و رویاگونه دارد و به فضای نمایش بسیار نزدیک است.

او در پایان صحبت‌هایش یادآور شد: همه کسانی که در عرصه تئاتر فعالیت می‌کنند تلاش‌شان بر این است تا اثر و تجربیات‌شان را با مخاطبان به اشتراک گذاشته تا منجر به گفتمان و گفت‌وگویی میان تولیدکنندگان و مخاطبان شود. امیدوارم مخاطبان به تماشای این نمایش بنشینند و این گفتمان میان‌مان شکل گیرد.

دیگر عوامل نمایش "اختراع والس" عبارتند از: تهیه‌کنندگان: رضا افشار و حسام نورانی، طراح گرافیک: فرهاد فزونی، عکاس پوستر: مهرداد عمرانی، طراح صحنه: بهمن زربخش،  طراح لباس: ندا نصر، طراح موسیقی و صدا: نساء آزادیخواه، طراح نور: علی رضا زندیه، طراح گریم:  سامان مه آبادی، مدیر تولید: سیدفرشاد هاشمی، دستیار اول و برنامه‌ریز: راحیل مرشدی، دستیار کارگردان: محمد نوری آزاد، مدیر صحنه: علی سیبی، روابط عمومی: فریبرز دارایی، مشاور تبلیغات دیجیتال: ریحانه طراوتی، عکس: مهدی آشنا، طرح و نقاشی دیجیتال پوستر اول: فرنوش رضوانی، سرپرست دکور: سید مصطفی طباطبائی نسب و امیرحسین بابائیان، دستیاران اجرایی دکور: مصطفی جمال لیوانی، فرزاد چوپانی، حمیدرضا صفوی برنا و محمدحسن درباغی فرد، دستیاران صحنه: بنیامین ولی پور، سارا سهرابی و محمدرضا موسوی، دستیاران طراح لباس: سمیرا علامه و مهلا موسوى، دوخت لباس: زهرا بهرامى، مجریان گریم: شاهین پورحسین، هانیه شعبانی، مهدیه یزدانی و نسرین کمالی و دستیاران مدیرصحنه: ماهان صادقی و محمدرضا فرشاد.

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت ایران نمایش تهیه کنند.