سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش‌ "دو متر در دو متر جنگ" به نویسندگی حمیدرضا آذرنگ زیرنظر محمود وحید از 25 آذر ماه تا پایان دی‌ماه روزهای دوشنبه، پنج‌شنبه و جمعه ساعت 18 با بازی رضا فیوجی، حیدر غریب‌زاده، فرزاد سلطانی، فرزاد صالحی، امیرحسین محمدی و نجیب نبی‌زاده، جمعی از بچه‌های خانه ایرانی جمعیت امام علی (ع) لب خط، در خانه هنر جمعیت امام علی(ع) روی صحنه است.

محمود وحید در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روندشکل‌گیری نمایش "دو متر در دو متر جنگ" گفت: گروه اجرایی این نمایش متشکل از جوانان و نوجوانان خانه ایرانی وابسته به جمعیت امام علی (ع) است. در خانه ایرانی، نوجوانان و جوانان مناطق حاشیه‌ای تهران شناسایی می‌شوند و مورد حمایت خدمات درمانی، مددکاری و بهداشتی قرار می‌گیرند. قسمتی  از خدمات این مرکز ورزشی و بخشی از آن هنری به ویژه هنر تئاتر است تا بدین وسیله این بچه‌ها از محیط آسیب‌زای جامعه دور نگاه داشته شوند و هویت بهتری پیدا کنند.

او در ادامه افزود: سال گذشته پس از چند سال که گروه تئاتری خانه ایرانی فعال بود، با حضور 6 تن از بچه‌ها نمایشنامه "مشت رحیم" نوشته اسماعیل خلج را در خانه هنر جمعیت امام علی (ع) خوانش کردیم و اجرای رسمی این نمایشنامه‌خوانی منجر به آن شد تا روحیه بچه‌ها تقویت شده و شاهد آن باشند که تلاش‌های‌شان در عرصه تئاتر به نتیجه خواهد رسید و دیده خواهد شد.

وحید همچنین اضافه کرد: زمانی‌که قرار بر این شد تا بچه‌ها نمایشنامه "مشت رحیم" را بخوانند از آنجا که برخی از آن‌ها سواد خواندن و نوشتن را نداشتند، مجبور بودند تا به وسیله ویس نمایشنامه را حفظ کنند اما پس از آن،  این تعداد تصمیم گرفتند تا به سمت سوادآموزی بروند.

او با بیان اینکه تمرینات نمایش "دو متر در دو متر جنگ" از فروردین‌ماه سال جاری آغاز شد، عنوان کرد: پس از نمایشنامه‌خوانی"مشت رحیم" بچه‌ها امیدوار شدند که از این پس کارهای‌شان به اجرا خواهد رسید و با اطمینان بیشتری تمرینات نمایش "دو متر در دو متر جنگ" را آغار کردند. اما از آنجا که آن‌ها معمولاً تا ساعت 20 سر کار هستند، تمرینات این نمایش از ساعت 20 تا 23 به مدت هشت ماه انجام شد.

محمود وحید درباره انتخاب نمایشنامه "دو متر در دو متر جنگ" به منظور اجرا اظهار کرد: سعی بر این بود تا اثری را انتخاب کنم که پیام و بعدی اجتماعی داشته باشد و براین اساس نمایش "دو متر در دو متر جنگ" که یک اثر ضدجنگ است را بدین منظور انتخاب کردم. این روزها درجهان خصوصاً خاورمیانه بازار جنگ داغ است و بچه‌های بیگناهی در طی جنگ تلف شده یا دچار آسیب‌های جدی روحی و روانی می‌شوند.

او با اشاره به اینکه نمایش "دو متر در دو متر جنگ" را با روایتی طنزگونه روی صحنه آورده و به تصویر کشیده‌ایم، تصریح کرد: این نمایشنامه اثری رئال با زبان کنایه است. متاسفانه این روزها جنگ واقعیت جامعه است و ما تلاش‌مان بر این بود تا در این نمایش با زبانی طنز، تلخی‌های جنگ را نشان دهیم.

وحید در پایان صحبت‌هایش درباره میزان استقبال مخاطبان از نمایش "دو متر در دو متر" گفت: این نمایش از دوشنبه 25 آذرماه روی صحنه آمده است. سالن نمایشی خانه هنر جمعیت امام علی (ع) تنها سی نفر ظرفیت دارد با این حال با وجود اینکه تبلیغات محدودی داشتیم اما تاکنون استقبال خوبی از این نمایش شده است. بلیت این نمایش بیست و پنج هزار تومان است. صندوق جمعیت امام علی (ع) مبلغی را بابت دکور و هزینه‌های کار به ما پرداخت کرده بود که باید از فروش نمایش به صندوق بازگردانیم و مابقی مبلغ هم دستمزد بازیگران و عوامل نمایش است. هرچند که بچه‌ها داوطلبانه در این نمایش حضور دارند اما با پرداخت دستمزد، انگیزه‌ای در آن‌ها به لحاظ روحی و مالی ایجاد می‌شود تا از این پس حضوری فعال در فعالیت‌های فرهنگ هنری داشته باشند.

خانه هنر جمعیت امام علی (ع) واقع در میدان انقلاب، ابتدای خیابان کارگر جنوبی کوچه مهدی‌زاده است و علاقمندان به تماشای نمایش "دو متر در دو متر جنگ" می‌توانند بلیت آن را از سایت Ticket.sosapoverty.org تهیه کنند.

این نمایش روزهای دوشنبه، پنجشنبه و جمعه ساعت 18 روی صحنه است.