سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کتاب "جنایت" از چهار داستان کوتاه با عناوین "بلدرچین سفید"، "تسمه"، "خودپاسبان" و "جنایت" تشکیل شده است.

این داستان‌ها از مجموعه "دره دراز" که حاوی 12 داستان کوتاه است انتخاب شده. هشت داستان این مجموعه پیش از این توسط سیروس طاهباز و مترجمان دیگر نشر یافته است؛ اما این چهار داستان پیش از این ترجمه نشده بودند و یا جسته گریخته در نشریات به آن‌ها پرداخته شده است و برای نخستین بار در قالب کتاب "جنایت" به چاپ رسیده.

داستان‌های کتاب "جنایت" به نوعی نشان دهنده فضای اجتماعی نویسنده است. نویسنده‌ای که با ترکیب طنز تلخ اجتماعی بافت و محیط اجتماعی و رو به پایین خود را به خواننده نشان می‌دهد.

همه این داستان‌ها مستقل هستند و به نوعی به زندگی مردانی می‌پردازد که وجود همسرانی سرکش باعث تغییر زندگی‌شان شده است.

کتاب‌ "جنایت" پانزدهم عنوان مجموعه "پانوراما" است. پیش از این ترجمه چهار کتاب "کودکی یک رئیس"، "مرگ‌نامه"، "بانو آمالیا" و "ابریشمی گل‌برجسته" از مجموعه پانوراما منتشر شده‌اند. این کتاب‌ها در واقع ترجمه آثار مجموعه‌ کتاب‌های جیبی هستند که در فرانسه و توسط مجموعه انتشاراتی گالیمار چاپ می‌شوند.

در پشت جلد این کتاب درباره مجموعه "پانوراما" آمده است: "به‌رغم ضرباهنگ سریع زندگی امروز، اوقات ما پر است از فراغت‌های کوتاه و فرصت‌های طلایی. اتاق انتظار پزشک و صف بانک و وقت‌هایی که توی  تاکسی و مترو می‌گذرانیم، می‌تواند وقف سرک کشیدن از پنجره‌ای کوچک به جهان عجیب شاهکارهای ادبی شود. ما نیز بارها اتفاق افتاده که تلاش کرده‌ایم مطالعه یکی از این شاهکارها را آغاز کنیم اما به دلیل هیبت اثر، نداشتن زمان کافی یا همگام نشدن با حال و هوای داستان از این کار بازمانده‌ایم. در این مواقع دسترسی به گزیده‌ای خوش‌خوان و مناسب از آثار نویسنده می‌تواند جرات و شوق مطالعه نوشته‌ای را که خواندنش کاری شاق به نظر می‌رسید، در ما برانگیزد. "پانوراما" همین هدف را دنبال می‌کند: جهان‌نمایی وسیع که به آسانی در دسترس عموم مخاطبان قرار می‌گیرد".

کتاب "جنایت" نوشته جان استاین‌بک با ترجمه مهرداد وثوقی در شمارگان 1100 نسخه و با قیمت 9هزار تومان در قطع پالتویی از سوی انتشارات ققنوس به چاپ رسیده است. 

جان استاین‌بک از نویسندگان قرن بیستم آمریکا و همچنین یکی از مهم‌ترین نمایندگان مکتب ادبی ناتورالیسم است. از بهترین آثارش می‌توان به "خوشه‌های خشم" اشاره کرد.

کتاب جنایت