سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی عاطفه حیدری با نام "اسارت زمان" در گالری شلمان، نمایشگاه نقاشی آناهیتا ابوترابی در گالری گلستان، دومین رویداد پترنیتکچر در فرهنگسرای نیاوران و نمایشگاه عکس بابک حقی با نام "میان لحظه و خاک" در گالری مژده سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

داستان‌هایی از تاریخ

نمایشگاه نقاشی عاطفه حیدری با نام "اسارت زمان" در گالری شلمان برپاست. در آثار حیدری آنچه در نخستین برخورد خودنمایی می‌کند، جایگاه مهم خط و نقطه است. نخستین عناصر بصری در آثار او به‌گونه‌ای استفاده شده‌اند که می‌توانند تمام نیازهای تصویر را برآورده کنند و در ساده‌ترین حالت ممکن، سطح و حجم و فضا را به وجود بیاورند.

این خطوط و نقاط با تجمع در کنار یکدیگر به راویانی تبدیل شده‌اند که داستان‌هایی از گذشته تا به حال را روایت می‌کنند. در هر کادر شاهد صحنه‌های متفاوتی هستیم که مانند فریم‌های گوناگون یک فیلم در کنار هم قرار گرفته‌اند و انسان را در فضاهای مختلف نشان می‌دهند. هر کدام از این فضاها تداعی‌کننده داستان یا دوره تاریخی متفاوتی است و مخاطب با دریافت نشانه‌ها می‌تواند رموز پنهان در میان خطوط را دریابد.

عاطفه حیدری

در بعضی از تصاویر چهره‌هایی را می‌بینیم که به نظر می‌رسد مربوط به تاریخی کهن باشند. فضای طبیعی و فرم‌هایی به شکل درخت و دشت و... نیز بیشتر بر قدمت این داستان تاکید می‌کنند. اما در تصویری دیگر با صحنه‌هایی از دنیای معاصر مواجه هستیم و مردی را با پوشش و ادوات جنگی می‌بینیم که در میان المان‌های برآمده از هنر ایرانی قرار دارد. طلاکوبی محیط اطراف او نیز برگرفته از سنت‌های نگارگری و تاکیدی دوباره بر ایرانی بودن فضا است.

نمایشگاه نقاشی عاطفه حیدری تا 27 آذر در گالری شلمان برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبار غربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک 27 مراجعه کنند.

 

از طبیعت تا انتزاع

 نمایشگاه نقاشی آناهیتا ابوترابی در گالری گلستان برپاست. آثار این مجموعه نقاشی‌های انتزاعی هستند که از کنار هم قرار گرفتن سطوح رنگین تشکیل شده‌اند. ابوترابی که پیش‌ازاین نقاشی‌های آبرنگی از مناظر را به نمایش گذاشته بود، این بار رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته و به جای بازنمایی طبیعت، برداشتی کلی از آن را به نمایش گذاشته است.

تابلوهای این مجموعه گاه در فضایی مینی‌مال تنها سطوح وسیع رنگی را شامل می‌شوند که با خطوطی نازک یا لکه‌هایی پراکنده مخدوش شده‌اند و گاه تنوع سطوح و بافت‌ها و نحوه کنار هم قرار گرفتن آنها باعث می‌شود نمایی از یک منظره با اجزایی مانند درختان و سنگ‌ها به چشم بیاید.

آناهیتا ابوترابی

اگرچه این آثار قصد نمایش فرم یا مفهوم خاصی را ندارند اما در پیدایش آنها نظم و حسابگری وجود داشته است. سطوح، لکه‌ها و خطوط با آگاهی بر روی بوم قرارگرفته‌اند و نقاش با کنترل آنها تلاش کرده ترکیب‌بندی‌های مستحکمی را ایجاد کند. ضربت قلم گاه آزادانه بر روی بوم ثبت شده و فضایی اکسپرسیو را به وجود آورده‌اند و گاه نوارهای رنگ با نظم و ترتیب در کنار هم ترسیم شده‌اند. درعین‌حال نقاش از بداهه‌پردازی هم غافل نبوده و به رنگ‌ها اجازه داده است که با حرکات ناگهانی خود اتفاقاتی را بر سطح بوم رقم بزنند.

 نمایشگاه نقاشی آناهیتا ابوترابی تا 27 آذر در گالری گلستان به نشانی دروس، خیابان کماسایی، پلاک ۳۴ برپاست.

 

ارزش تکرار

دومین رویداد پترنیتکچر در فرهنگسرای نیاوران برپاست. این رویداد به کاربرد پترن در محیط‎های انسان‌ساخت پرداخته و آثاری از چندین هنرمند، معمار و طراح در گرایش‎های گوناگون در آن به نمایش درآمده است. پترن یا الگوهای تکرار شونده، در طول تاریخ حضور پر رنگی در آثار هنری، معماری، صنعت و... داشته و به همین دلیل اهمیت زیادی در زندگی انسان دارند.

در این نمایشگاه آثاری به چشم می‌آید که هنر، صنعت و تاریخ را به هم پیوند می‌دهند و وجه تشابه همه آنها در تکرار الگوهای طبیعی یا مصنوعی است. پترن در دنیای ما به شکل‌های مختلف دیده می‌شود. از تکرار نقوشی که یک تابلو را به وجود می‌آورند، قطعات کوچک آجر که کنار هم قرار گرفته و نقوشی در بناهای کهن را ایجاد کرده‌اند، الگوهای تکرار شونده در بافت‌های شهری، الگوریتم‌هایی که در نمایشگر کامپیوتر شکل می‌گیرند یا حتی درختانی که شکلی یکسان دارند و منظره‌ای منظم و یکنواخت را به وجود می‌آورند، انواع مختلف پترن هستند.

چشمگیرترین اثر این مجموعه از سری مجسمه‌های حرکتی محسن وزیری مقدم است. این مجسمه چوبی از قطعاتی تشکیل شده که فرمی تقریبا یکسان دارند و تکرار آنها مهم‌ترین نقش را در شکل‌گیری اثر دارد. منیر فرمانفرماییان نیز هنرمندی است که اساسا آثارش بر پایه تکرار الگوها شکل می‌گیرد. قطعات آینه که در شکل‌ها و ابعاد مختلف بریده شده و در کنار هم قرارگرفته‌اند، نمونه شاخصی از کاربرد پترن در اثر هنری هستند.  

دومین رویداد پترنیتکچر در فرهنگسرای نیاوران

مجسمه‌ای از مهدی شیراحمدی که با الهام از خاتم‌کاری به وجود آمده است، از باریکه‌های چوب و فلز تشکیل شده که در کنار هم قرار گرفته و فرم‌هایی هندسی ظریفی را به وجود آورده‌اند. مجسمه کامبیز صبری هم با الهام از معماری ایرانی ساخته شده و در آن با تکرار مقرنس‌ها، فرم‌های جناغی و آجرکاری‌ها مواجه هستیم.

فرش و دستبافته‌هایی ازاین‌دست، از جمله محصولاتی هستند که بر پایه تکرار الگوها شکل گرفته‌اند. در طول تاریخ ایران همیشه با دستبافته‌هایی مواجه بودیم که نقوش گوناگون بر آنها دیده می‌شد و حالا میرمولا ثریا در فرش نوینی که به وجود آورده است باز هم از سنت دیرینه پیروی کرده و نقوش دلخواه خود را تکرار کرده است.

آثار به نمایش درآمده در این مجموعه نشان‌دهنده الگوهایی هستند که از نقوش سنتی کهن، الگوهای برآمده از طبیعت، فرم‌های هندسی و... شکل گرفته و آثار هنری یا کاربردی را به وجود آورده‌اند.

 دومین رویداد پترنیتکچر تا 29 آذر در فرهنگسرای نیاوران برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به آدرس خیابان پاسداران، مقابل پارک نیاوران، فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

 

پیوند با مکان

نمایشگاه عکس بابک حقی با نام "میان لحظه و خاک" در گالری مژده برپاست. حقی در این مجموعه به ارتباط میان انسان و مکان پرداخته است. مکانی که شاخصه آن قدمت و کهنگی است. این مکان می‌تواند جنگلی انبوه با درختانی چندین ساله باشد و یا خانه‌ای قدیمی و روبه تخریب که اگرچه عمری به مراتب کمتر از جنگل و درختان دارد، اما این دست ساختهء بشر روند فرسایش را سریع‌تر از طبیعت طی کرده است.

اما با وجود آنکه مکان و جغرافیا بخش اعظم تصویر را به خود اختصاص می‌دهند، آنچه اهمیت دارد انسانی است که گاه حضور آشکار دارد و گاه تنها بخش کوچکی از پیکرش در تصویر به چشم می‌آید. انسان در این آثار با فضا یکی شده است و حضوری تنگاتنگ با اجزای محیط دارد.

نمایشگاه عکس بابک حقی در گالری مژده

در این آثار هیچ تلاشی برای پر رنگ کردن حضور انسان و یا غلبه او بر فضا نشده است، بلکه فیگور بخشی از فضا است که امکان حرکت پیدا کرده و درعین‌حال در وضعیتی خاص تثبیت شده است. حرکاتی که در بدن افراد دیده می‌شود در هماهنگی با مکان بوده و حس و حال آن را انتقال می‌دهند. خانه‌های ویرانه، پیکره‌هایی را در برگرفته‌اند که در پیچش آنها رنج و اندوه هویداست. این فیگورها خبر از آسیب‌ها و مصائبی می‌دهند که بر مکان وارد شده و ویرانی آن را به دنبال داشته است.

بخش دیگری از آثار به فضاهای طبیعی اختصاص دارد. درختان جنگل یا بستر رودخانه مکانی هستند که انسان را با طبیعت یکی کرده‌اند. در این موارد نیز پیکر انسان در هماهنگی با فرم شاخه‌ها و درختان یا سنگ‌ها و صخره‌ها، پیچ‌وتاب برداشته و به جزئی از محیط تبدیل شده است.

 نمایشگاه عکس بابک حقی تا 29 آذر در گالری مژده به نشانی سعادت‌آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان 18 شرقی، پلاک 27، زنگ یک برپاست.