سرویس سینمایی هنرآنلاین: فریبرز گلبن تهیه‌کننده و برنامه‌ساز پیشکسوت رادیو علاوه بر دو برنامه‌ای که در شبکه رادیو جوان دارد، این روزها با نمایش "مدرسه پینوکیو" به کارگردانی آرش سنجابی در عمارت نوفل‌لوشاتو در مقام بازیگر نیز به ایفای نقش می‌پردازد.

گلبن در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره برنامه‌هایش در رادیو گفت: دو برنامه در رادیو جوان دارم، یکی پنجشنبه‌ها صبح است با نام "یک عدد سؤال، یک عدد جواب" که برنامه‌ای تفریحی برای جوانان است و دیگری بامداد روز جمعه پخش می‌شود تحت عنوان "اینجا شب نیست" که آن هم برنامه‌ای تفریحی است.

او در پاسخ به این سؤال که آیا رادیو با وجود شبکه‌ها و رسانه‌های مجازی این ظرفیت را دارد که همچنان مخاطبان خود را حفظ کند، عنوان کرد: ما تنها کشوری نیستیم که مورد هجوم رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی قرار گرفته‌ایم. رادیو جایگاه خودش را همیشه داشته است و این جایگاه انکارناپذیر است. از سوی دیگر هجوم رسانه‌ها بی‌تأثیر نیست، اما این هنر ما تولید‌کنندگان برنامه است که بتوانیم همانند سایر کشورهای دنیا رادیوی خودمان را سرپا نگه داریم و مخاطبان آن را نیز داشته باشیم.

این تهیه‌کننده پیشکسوت همچنین درباره پادکست‌ها و رقابت این شبکه‌ها با رادیو نیز توضیح داد: تنوعی که در رادیو وجود دارد در پادکست نیست. پادکست مانند تلویزیون است، اما رادیو جایگاه خودش را دارد. همان‌طور که اشاره کردم ما اولین کشور نیستیم و در تمام دنیا این اتفاق می‌افتد و هرروز بر تعداد شبکه‌های مجازی و رسانه‌های اینچنینی افزوده می‌شود، اما رادیو همچنان مخاطبان خود را دارد، چرا که تولیدکنندگان هنر جذب مخاطب را دارند و هر کاری می‌کنند تا این مخاطب را نگه دارند.

گلبن که به‌تازگی و برای نخستین بار به روی صحنه تئاتر پا گذاشته است، درباره این تجربه گفت: یک تهیه‌کننده رادیو باید از همه کارها سر در بیاورد و نسبت به‌ تمام حوزه‌ها آگاهی و اشراف داشته باشد. از سیاست گرفته تا مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و هنری، وقتی به‌عنوان تهیه‌کننده سر برنامه‌ای حضور دارم، باید همه مسائل روز را بدانم و نسبت به آن‌ها اطلاعاتم کافی باشد. من سال‌ها در واحد نمایش رادیو با کارگردانان به نام این عرصه همکار بودم، اما تاکنون فرصتی فراهم نشده بود تا بازی کنم و زمانی که پیشنهاد بازی در این تئاتر به من داده شد برای تجربه کردن آمدم و دوست داشتم این اتفاق را نیز پشت سر بگذارم. به نظرم تجربه کردن ربطی به سن و سال ندارد. من در این نمایش نقش یک شاهد را بازی می‌کنم که مونولوگی چندخطی می‌گوید.

او همچنین توضیح داد: علاوه بر این در فیلم کوتاه هشت دقیقه‌ای" حواست هست... داره دیر میشه" به کارگردانی بابک مینایی بازی کردم. در این فیلم نیز نقش مردی را بازی می‌کنم که به خاطرات جوانی برمی‌گردد.

این تهیه‌کننده پیشکسوت رادیو در ادامه درباره تشابه حضور در رادیو و صحنه تئاتر عنوان کرد: از آنجایی که کارم در رادیو را با برنامه زنده شروع کردم، در رادیو نیز همانند تئاتر همان حس و حال برای من وجود دارد و نفس به نفس مخاطب هستم برای همین بازی در صحنه تئاتر خیلی برایم سخت و دشوار نیست.

او در خاتمه درباره سایر فعالیت‌های خود توضیح داد: یک طرح برای جمعه‌ها صبح به رادیو ارائه کرده‌ام، که هنوز پاسخی به من نداده‌اند. دوست دارم کار نو و جدید داشته باشم و نمی‌خواهم یک کار کهنه را تکرار کنم. کار کهنه لطفی برای من و مخاطب نخواهد داشت، بنابراین منتظر هستم تا ببینم نظر دوستان درباره این طرح چیست و آیا به مرحله اجرا می‌رسد یا خیر.