سرویس موسیقی هنرآنلاین: ارکستر ملی ایران روز پنجشنبه 28 آذر از ساعت 21:30 پروژه‌ای با نام "شب موسیقی ارمنی" را به مناسبت جشن‌های سال نوی میلادی در تالار وحدت به صحنه می‌برد که رپرتوار آن از بین آثار آهنگسازان ارمنی مطرح جهان مانند کومیتاس وارداپت، آرام خاچاطوریان و لوریس چکناواریان تشکیل شده است.

رازمیک اوحانیان مدرس و رهبر گروه کر به‌عنوان رهبر مهمان این بار چوب رهبری را بر دست گرفته و قرار است در تازه‌ترین اجرای ارکستر روی صحنه برود. به بهانه اجرای تازه ارکستر ملی ایران با اوحانیان و لوریس چکناواریان آهنگساز که قطعاتی ساخته او در پروژه "شب موسیقی ارمنی" اجرا می‌شود، گفت‌وگو کرده‌ایم.  

ارامنه برای هر چیزی که در زندگی هست آهنگ ساخته‌اند

رازمیک اوحانیان رهبر مهمان ارکستر ملی ایران در مورد تجربه رهبری ارکستر خود گفت: تحصیلات عالی من بعد از کُر، رهبری ارکستر بود ولی در این سال‌ها به خاطر گرفتاری‌های زیاد همیشه ترجیح می‌دادم در یک فرصت مناسب به سراغ رهبری ارکستر بیایم. استاد رهبری ارکستر بنده آقای لوریس چکناواریان هستند و من از ایشان بابت زحمتی که برای من کشیده‌اند تشکر می‌کنم. البته من در جشنواره‌های مختلف رهبری ارکستر کرده بودم و این اولین بار نیست که رهبری می‌کنم. زمانی که رهبری ارکستر "شب موسیقی ارمنی" به من پیشنهاد شد تصمیم گرفتم رهبری را بر عهده بگیرم.

تمرین ارکستر ملی ایران به رهبری رازمیک اوحانیان

این هنرمند درباره ایده شکل‌گیری این پروژه اظهار کرد: از طرف بنیاد رودکی پیشنهاد دادند که چنین برنامه‌ای برگزار شود و از من هم خواستند که برای شناساندن موسیقی ارمنی رهبری این برنامه را بر عهده بگیرم و من هم پذیرفتم.

اوحانیان درباره نحوه انتخاب رپرتوار کنسرت "شب موسیقی ارمنی" گفت: ما سعی کردیم در این کنسرت آثاری از معروف‌ترین آهنگسازان ارمنی نواخته شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌شود این کنسرت را یک جشنی برای هم‌وطنان ارمنی دانست، خاطرنشان کرد: من در مصاحبه‌های قبلی خود نیز گفته‌ام که این کنسرت را به تمام هم‌وطنان ایرانی خودم تقدیم می‌کنم.

این هنرمند افزود: از آنجا که این کنسرت برای اولین بار در تهران برگزار می‌شود، آهنگسازان بسیار معروفی رپرتوار آن را اجرا می‌کنند ولی امید دارم که در دوره‌های بعدی بسیار ریزتر به این موضوع بپردازیم.

وی گفت: ارامنه در موسیقی بسیار پیشرفت کرده‌اند و در بازار موسیقی آهنگسازان ارمنی زیادی فعالیت می‌کنند. ما حتی در مورد سنگ هم قطعه موسیقیایی داریم. ارامنه برای هر چیزی که در زندگی هست آهنگ ساخته‌اند.

اوحانیان درباره محبوبیت کومیتاس وارداپت در بین ارامنه بیان کرد: کمیتاس بسیار محبوب است. کمیتاس پایه‌گذار موسیقی علمی و گذار از موسیقی مردمی به سبک خاصی از موسیقی کلاسیک است و آهنگسازان بعد از ایشان جای پای محکم خودشان را با آثار کمیتاس شروع کرده‌اند. حتی به‌نوعی می‌توانیم بگوییم که کمیتاس، فردوسی اشعار و ادبیات ما است.

این رهبر ارکستر درباره تعداد اعضای ارکستر کنسرت "شب موسیقی ارمنی" گفت: اعضای ارکستر ما با حساب نوازندگان مهمان بین 50 تا 55 نفر است. در این کنسرت ساموئل گالستیان سولیست آواز فولکلور، واهان بادالیان سولیست آواز کلاسیک و سارو بغوسیان نوازنده دودوک ارکستر ملی ایران را همراهی می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما با شناخت موسیقی‌، ادبیات و نقاشی فرهنگ‌های دیگر می‌توانیم ارتباط بیشتری بین فرهنگ‌ها برقرار کنیم و یک زندگی نوین و پُر از صلح و آرامش داشته باشیم.

ارکستر سمفونیک تهران به رهبری لوریس چکناواریان

در این کنسرت شرکت کنید

لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر درباره کنسرت "شب موسیقی ارمنی" گفت: برای اولین بار است که چنین برنامه‌ای در تالار وحدت برگزار می‌شود. در این کنسرت دو یا سه قطعه از کارهای من هم اجرا خواهد شد.

این هنرمند در پاسخ به این سؤال که چه قطعاتی از او اجرا می‌شود، بیان کرد: یکی از قطعات در رابطه با صحنه جشن در کشتی حضرت نوح پس از توفان سراسری است و دیگری یک قطعه زیبا از سوئیت‌های عاشقانه.

چکناواریان در خاتمه اظهار کرد: من از دوستان عزیز و هنردوست دعوت می‌کنم که در این کنسرت شرکت کنند چون مطمئن هستم که یک شب فوق‌العاده و خوب خواهد شد.