سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه مجسمه حجت سالارمحمدی با نام "کجکی" در گالری سیحون برپاست. سالار محمدی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۱۲ مجسمه سنگی و یک اثر ساخته شده از فایبرگلاس در این مجموعه وجود دارد گفت: این مجموعه به مرور و بر اساس کارهای قبلی که انجام داده بودم شکل گرفت. طراحی، نقاشی و عکس‌هایم همه در کنار هم جمع شدند و ترکیبی از آنها روی سنگ پیاده شد.

او درباره دلیل انتخاب سنگ به ‌عنوان ماده کار خود گفت: پایان‌نامه کارشناسی ارشد من در رشته تصویرسازی به ظروف سنگی جیرفت که از سنگ‌های صابونی ساخته می‌شوند اختصاص داشت و نقوش ظرف‌ها را در تمدن جیرفت بررسی کرده بودم. پس از آماده کردن بخش نظری برای بخش عملی نیز تصویرسازی‌های انجام دادم و آنها را روی سنگ پیاده کردم. برای پایان‌نامه خود داستانی از منطقه هلیل‌رود جیرفت را انتخاب کردم که خودم زاده آنجا هستم و سعی ‌کردم ارتباطی بین داستان‌های بومی منطقه و نقوش موجود در جیرفت پیدا کنم.

سالارمحمدی درباره موضوع مجموعه جدید خود گفت: این مجموعه در مسیر طراحی‌ها و چیدمان‌هایی که از قبل در ذهنم بود شکل گرفت و در آنها فرم‌ها و داستان‌های زیادی وجود دارد که ناشی از تجربه من در طول زندگی است. به‌عنوان یک متولد دهه ۶۰ تجاربی از زندگی شخصی و اجتماعی خودم داشتم و یا آنچه برای اطرافیان و آشنایان اتفاق افتاده بود را در این آثار آوردم که بیشتر آنها رویدادهایی همراه با غم و اندوه است. مانند زلزله بم یا اتفاقات سیاسی داخلی و بین‌المللی که به این سنگ‌ها راه پیدا کرده‌اند. برخورد من کاملا مفهومی بود و به رویداد خاصی اشاره نمی‌کنم، اما داستان‌هایی که در هر سنگ دیده می‌شود ناشی از همان درد کلی است که در این چند سال تجربه کردم که بخشی از آنها شخصی و بخشی عمومی است.

سالارمحمدی که کارشناس نقاشی و کارشناس ارشد تصویرسازی است درباره نقش‌مایه آثارش گفت: کارهایم به لحاظ شکل و شمایل ظاهری، جنس سنگ و فرم استوانه‌ای، شباهت‌های کلی با ظروف جیرفت دارد، اما از نظر موضوعی ارتباطی با آنها ندارد. با این‌حال ردپایی از آن نقوش باستانی را می‌توان در کارهایم پیدا کرد. نقش‌مایه‌هایی که الان در کارهایم دیده می‌شود بیشتر حاصل چند سال تجربیاتم در عکاسی است. در یک دوره فتومونتاژهایی داشتم که ترکیبی از انسان و حیوان را به وجود می‌آوردم و در این سنگ‌ها نیز ترکیب آدم و حیوان دیده می‌شود.

او درباره تکنیک کار خود گفت: در اوایل کارم با یک مقار مخصوص سنگ و کاملاً به شکل دستی نقوش را ایجاد می‌کردم، اما کم‌کم با ابزارهای برقی آشنا شدم و هم‌اکنون حدود ۸۰ درصد کار را با این ابزار انجام می‌دهم و پرداخت‌های نهایی و جزییات ریز را با دست انجام می‌دهم.

نمایشگاه مجسمه حجت سالارمحمدی تا 27 آذر در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، خیابان چهارم، پلاک ۱ برپاست.