به گزارش هنرآنلاین به نقل از دفتر ارتباطات، آموزش و پژوهش مجموعه تئاتر شهر، نخستین اثر تولیدی پروژه "رویدادهای اجرایی – پژوهشی کارگاه نمایش" از روز یکشنبه 24 آذر ماه ساعت 18 با اجرای نمایش "فردای شب" به کارگردانی جواد اسفندیاری روی صحنه می‌رود.

امین عظیمی مدیر ارتباطات، آموزش و پژوهش مجموعه تئاترشهر در این رابطه گفت: بر مبنای فراخوان منتشر شده در تابستان 1398 بالغ بر 100 درخواست و طرح اجرایی به تئاتر شهر ارسال شد و پس از بررسی و تحلیل کارشناسانه این درخواست‌ها توسط هاجر سعیدی‌نژاد، بنده و عباس اقسامی، در نهایت 25 طرح/اجرا  پذیرفته شد. پس از آن از ابتدای پاییز روند تولید گفت‌وگویی میان گروه‌ها و دفتر ارتباطات، آموزش و پژوهش ادامه داشته است که نخستین ثمره آن‌که در این فرآیند از مشاوره رضا سرور هم کمک گرفته شد "فردای شب" نوشته و کار جواد اسفندیاری است.

عظیمی در ادامه گفت: این روندی تجربی، مطالعاتی و اجرایی است که باید برای تحقق اهدافش به آن فرصت کافی داد. این‌که 25 گروه با علاقه و جدیت مطالعه و پژوهش را برای دست‌یابی به یک فرم اجرایی محور قرار دهند خود به معنای موفقیت این تلاش است. در حقیقت برای ما فرآیند تولیدات مهمتر از نتیجه‌ای است که به عنوان یک اثر اجرایی روی صحنه می‌رود. سرلوحه قرار دادن آموزش، پژوهش و نگاه جوینده و علمی در مسیر تولیدات به دور از منطق سرمایه محور بازار.

در عین حال در بروشور معرفی و توضیح اجرای "فردای شب" آمده است: این اجرا بر پایه فراخوانِ مشارکت در رویدادهای اجرایی _ پژوهشیِ "کارگاه نمایش" که توسط واحد پژوهش تئاتر شهر منتشر شد، آماده شده و یک اجرای کارگاهی _ تجربی است. هدف از ارائه این پروژه بررسی، مطالعه و اجراپژوهی در حوزه غیاب در اجرا و ارائه رویکردهای مینیمالیستی در طراحی اجرا است. گروه اجرایی نزدیک به هشت ماه تمرین کرده و از تمرین‌های آزاد حرکتی و حسی به فرم‌های پیشنهادی اجرا رسیده است.

ایده اجرا حول مفهوم پرداخت امرِ تئاتریکال، پیرامون ایده وهم (جهان ذهنی) و نوعی بازنمود فیزیکی و حسی از امر ذهنی و به نمایش درآوردن یا بازنمود زبانِ وهم در اجرا و تجربه‌گری در حوزه فضا و اتمسفر اجرا است. بدین معنا با وجود اینکه اجرا بر پایه متن شکل گرفته اما متن در نهایت بخشی از فرم اجراست.

سه اجراگر پروژه فردای شب، مژده دایی، مونا سهراب حقیقت، فرنوش نیک‌اندیش با هدایت و کارگردانی جواد اسفندیاری از 24 آذر تا 6 دی 98 در کارگاه نمایش واقع در مجموعه تئاترشهر این تجربه را با مخاطبان خود به اشتراک می گذارند.

سایر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: نویسنده و کارگردان: جواد اسفندیاری؛ تهیه کننده: حمیدرضا زبیر؛ اجراگران: مژده دایی، مونا سهراب حقیقت، فرنوش نیک اندیش؛ دستیار کارگردان و برنامه ریز: ستاره صمدی رذانی؛ طراح صحنه:  علیرضاوحدانی، جواد اسفندیاری؛ طراح پوستر و گرافیست: آیه حیدری؛ طراح تیزر: شهاب محمودی.

گفتنی است روند اجراهای نخستین فراخوان رویدادهای اجرایی پژوهشی تا آبان 1399 ادامه خواهد شد و فراخوان دور دوم در تابستان سال آینده منتشر می شود.