سرویس مد و لباس هنرآنلاین: شرکت پنتون واقع در شهر کارل ستات نیوجرسی آمریکا بوده و از سال 2000 تاکنون به‌طور غیررسمی اقدام به معرفی رنگ سال می‌کند.

پس از انتخاب رنگ‌های مرجانی، بنفش و سبز مایل به زرد به ترتیب در سه سال گذشته، این بار نوبت به رنگ "آبی کلاسیک" رسید که توسط مؤسسه پنتون به‌عنوان رنگ سال 2020 میلادی انتخاب شود.

رنگ آبی کلاسیک، رنگی بین آبی کاربنی و سورمه‌ای بوده و شاید بتوان گفت همان رنگ لاجوردی است.

فراتر از ظاهر را ببینیم و عمیق‌تر فکر کنیم

به گفته سایت رسمی پنتون، رنگ آبی به این دلیل انتخاب‌شده است که آرامش، اعتمادبه‌نفس و ارتباط را القا می‌کند. رنگ آبی به ما کمک می‌کند تا فراتر از ظاهر را ببینیم و عمیق‌تر فکر کنیم. ما در زمانی زندگی می‌کنیم که نیاز به باور و درستی داریم و رنگ آبی باعث ایجاد حس اعتماد و پایداری می‌شود.

رنگ آبی یکی از سه رنگ اصلی چرخه رنگ است و جزو رنگ‌های سرد قرار می‌گیرد. ازنظر روانشناسی رنگ آبی آرامش‌دهنده است و حس دوستی و آرامش را القا می‌کند.

برای استفاده از رنگ آب در دکوراسیون داخلی منزل نکته‌های زیر را مدنظر قرار دهید:

رنگ آبی برای فضاهایی که نیاز به آرامش و سکوت دارند مانند فضاهای مطالعه و یا اتاق‌خواب مناسب است.

اگر در نظر دارید برای دیوارها و مبلمان از رنگ آبی کلاسیک استفاده کنید، بهتر است در فضاهایی که نورگیری خوبی دارند به کار ببرید.

اگر در دکوراسیون منزل خود از رنگ آبی استفاده می‌کنید، با استفاده از رنگ‌های گرم تعادل را حفظ کنید.

گاهی در بررسی‌های روانشناسی رنگ‌ها توصیه می‌شود که از رنگ‌های آبی تیره در فضای محل کار مانند آشپزخانه و اتاق کار استفاده نکنید چراکه میزان کارایی شما را کم می‌کند، اما این مسئله به سبک دکوراسیون شما و همچنین علاقه شما هم ارتباط دارد و ممکن است صددرصد این‌طور نباشد.

استفاده از این رنگ در سرویس بهداشتی و یا اتاق‌خواب توصیه می‌شود.

رنگی وجود ندارد که با آبی کلاسیک ست نشود

اگر قصد خرید مبلمان دارید و منزل شما دکوراسیونی با رنگ غالب آبی دارد، بهتر است از رنگ‌هایی مانند طوسی، سفید، مشکی، بژ و یا مبلمانی چوبی یا با روکش چرم، پارچه، پنبه استفاده کنید.

در انتخاب رنگ‌هایی که همراه رنگ آبی در دکوراسیون به کار می‌روند باید دقت کرد، چراکه تنالیته‌ رنگ موردنظر ازنظر کمرنگ و پررنگ بودن باید متناسب با رنگ آبی باشد. به‌طورکلی می‌توان گفت رنگی وجود ندارد که با رنگ آبی هماهنگ نشود. بااینکه رنگ آبی‌رنگ سردی است با رنگ‌های سرد دیگر مانند طوسی، بنفش و حتی سیاه هم ست می‌شود و حس پایداری و آرامش را به همراه می‌آورند. برای اینکه دکوراسیونی پررنگ‌تر داشته باشید رنگ آبی را در ترکیب با رنگ‌های گرم مانند زرد، قرمز یا نارنجی به کار ببرید.