به گزارش هنرآنلاین، ششمین جشن نوشتار سینمای ایران شب گذشته، سه‌شنبه 19 آذر با حضور سینمایی‌نویسان، هنرمندان و اصحاب رسانه در سالن سیف‌الله داد خانه سینما برگزار شد.

در ابتدا کامران ملکی که اجرای این برنامه را بر عهده داشت با تأکید بر این که برگزاری این مراسم برخلاف نامش جشن بزرگی نیست، گفت: شرایط اقتصادی و فرهنگی کشور به‌گونه‌ای است که نمی‌توان جشنی برگزار کرد. بنابراین به روال سایر مراسم‌ فرهنگی و هنری مراسمی برگزار می‌شود و قرار است به افرادی که بر اساس نظر هیئت داوران آثارشان بررسی و برگزیده‌شده است، جوایزی اهدا شود.

در ادامه خسرو دهقان رئیس هیئت‌ مدیره انجمن منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی ضمن تشکر از مدیرعامل و هیئت مدیره خانه سینما در صحبت‌های کوتاهی گفت: باید از تلاش‌های هیئت داوران جشن در مدت داوری آثار ارسال‌شده تشکر کنم و البته از اعضای انجمن منتقدان و دبیر این دوره جشن. آقای جعفر گودرزی گرداننده اصلی این رویداد هستند و باید تشکر ویژه‌ای از او داشته باشم. برگزاری جشن چند هفته‌ای به تعویق افتاد، دلایل آن برای همگی مشخص است.

او در ادامه بیان کرد: این رویداد فرهنگی، سنتی است که اگر قرار باشد در طول سال تنها یک اتفاق در دستور کارمان قرار گیرد قطعاً برگزاری این مراسم است. اگر در آینده از داوری محدود خارج شویم و وارد داوری آکادمیک شویم و حدود چهار صد نفر در داوری درگیر شوند، می‌توانیم ادعا کنیم همه چیز را رصد کردیم. این داوری که نتایج آن به‌زودی اعلام می‌شود نتیجه داوری است که بر طبق آثار ارسالی صورت گرفته است.

در بخش دیگری از این مراسم منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما در صحبت‌های کوتاهی گفت: حتماً شما بیشتر از من می‌دانید که به نظر می‌رسد ما وارد دوران رکود رسانه‌های مکتوب شدیم و امر کاغذ، قلم و نوشتن کمی اعتبار و گستردگی گذشته خودش را از دست داده و بیشتر فضا به سمت فضای مجازی می‌رود ولی فکر می‌کنم چاره‌ای نداریم جز این که به این ماجرا برگردیم. این یک منحنی است. آنچه اعتبار جهان را ثابت کرده، خلاقیت و قلم‌های گران‌قدری است که آثار بسیاری را به‌جا گذاشته‌اند. برای همین است که هنوز هم اگر قرار باشد به یک امر تحقیقی و پژوهشی درست در یک موضوعی مراجعه کنید حتماً دوباره به‌سوی کتاب خواهید رفت. فضای اینترنت بیشتر راهنمایی‌کننده شما است و بیشتر شبیه نقشه راه است. ضمن این که با تأسف باید گفت فضای مجازی در کشور ما بیش از آن که به امر گفت‌و‌گو و ملاحظات انسانی و عاطفی بپردازد، پر از هیجانات خشونت‌آمیز است و این فضای خشن و گاهی اوقات پر از توهین، ما را نسبت به هم دچار سوءتفاهم می‌کند. به همین دلیل است که فکر می‌کنم انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ما یک وظیفه تاریخی بر عهده دارند. آن‌قدر که من این بخش از فعالیت انجمن منتقدان را دوست دارم، بخش دیگری از فعالیتش را که اهدای جوایز به بخش‌های دیگر سینما است محصول کار خلاقانه نمی‌دانم ولی انصافاً فکر می‌کنم جشن نوشتار سینمایی کار درجه یکی است و امیدوارم با ملاحظات جدی بتوان آن را در فعالیت آکادمی خانه سینما قرار داد.

او ادامه داد: به خاطر کندن یک گل سرخ نمی‌دانم چرا گاهی اوقات اره به دست می‌گیریم؟ فکر می‌کنم که ما اگر نتوانیم به بردباری و به صداقت و راست‌گویی در ابتدا با خودمان و بعد با دیگران عمل کنیم، راه پیش رویمان راه پردردسری خواهد بود. روزگاری است که هرچقدر بتوانیم بر سر داشته‌هایمان مفتخر باشیم، نتایج بهتری حاصل می‌شود. یقین دارم از روزگار تلخ عبور خواهیم کرد و به دشت پر از روشنایی خواهیم رسید. این حکم زندگی است که چیزی فراتر از زیبایی باقی نمی‌ماند. در این زیبایی که همه ما به نحوی در شکل‌گیری آن تلاش می‌کنیم یا به آن علاقه‌مند هستیم چیزی نمی‌ماند جز این که بگویم برای گفت‌و‌گوی با یکدیگر به‌قصد رشد هم باید صبور باشیم و آرامش را به هم منتقل کنیم و توهین و تحقیر را از فضای گفت‌و‌گویمان حذف کنیم. متأسفم و نمی‌دانم چرا که بخشی از فضای نقادانه در فضای سینما با تحقیر صورت می‌گیرد؟

 سپیده ابرآویز دبیر این دوره از جشن نیز که به دلیل سفر در مراسم حضور نداشت. با ارسال پیغام صوتی گفت: خوشحالیم که در ششمین جشن نوشتار سینمای ایران اتفاقات تازه، هوای تازه و فضای تازه‌ای را تجربه کردیم. رسیدن بیش از 250 اثر از حدود 100 نویسنده که طیف گسترده از آن‌ها قلم‌به‌دستان جوان سینما بودند، نقطه عطفی است که شاید پیش از این فرصتش دست نداده یا شرایطش فراهم نشده بود. داوری سالم با همراهی کسانی که هریک به‌نوعی سال‌ها در عرصه قلم، سینما و نقد فعالیت داشته و دارند نقطه عطف دوم ششمین جشن نوشتار سینمای ایران است، آثاری که بی‌هیچ نشان و ردی از نویسنده یا منبع نشر آن صرفاً با کدگذاری به داوری گذاشته شدند و نتیجه همان شد که باید می‌شد. عدم وجود اسم‌های تکراری، نشریات تکراری و حتی مطالب تکراری گواه این مدعا است. خوشحالیم که در میان برگزیدگان این دوره تنوع چه به لحاظ محتوا و چه به لحاظ تقسیم‌بندی وجود دارد. آثار با دقت و مرحله‌به‌مرحله بررسی، شمارش و انتخاب شدند و هیچ اثری بدون بحث و گفت‌و‌گو پیرامون آن برگزیده یا از دور مسابقه خارج نشد.

در بخش دیگری از مراسم خسرو دهقان، جواد طوسی، جعفر گودرزی، جهانگیر کوثری و حمید دهقانپور برای تقدیر از مهدی خرم‌دل روی صحنه حاضر شدند.

منوچهر اکبرلو، محمد سلیمانی، منوچهر مصیری، غلامرضا موسوی و امید معلم برای تقدیر از برگزیده بخش بهترین مقاله روی صحنه حاضر شدند. تندیس و لوح سپاس این بخش به آریا قریشی اهدا شد.

بخش دیگری از این مراسم از هوشنگ حسینی تجلیل شد. عباس یاری، حبیب اسماعیلی، امیرحسین شریفی و خانواده هوشنگ حسینی برای تجلیل از او روی صحنه حاضر شدند.

حسینی در بخشی از صحبت‌هایش ضمن تشکر از انجمن منتقدان گفت: اگر از فوتبالیست‌ها بپرسیم فوتبال را از کجا آغاز کردید می‌گویند از زمین‌های خاکی. منم باید بگویم از دوران تحصیل همه چیز آغاز شد. من در دبیرستان بابک درس می‌خواندم و همکلاس‌هایی مثل منوچهر اسماعیلی، بهروز وثوقی، فریبرز صالح، حسین معمارزاده و محمد آفرین داشتم. خوشحالم در مدتی که مشغول فعالیت بودم با چهره‌هایی مثل استاد بنان و بدیع‌زاده به گفت‌و‌گو نشستم. بعدها نیز با چهره‌هایی چون آنتونی کویین و پیر پائولو پازولینی گفت‌و‌گو کردم.

در بخش بهترین یادداشت، مازیار اسلامی، حسین گیتی، حجت قاسم‌زاده و مهدی سجاده‌چی روی صحنه حاضر شدند و حسام نصیری تندیس و لوح سپاس این بخش را دریافت کرد.

در ادامه کلیپی از همایون خسروی دهکردی پخش شد و یاد او گرامی داشته شد. جواد طوسی، جعفر گودرزی، علی علایی، علی‌اکبر ثقفی، نادره ترکمانی، گلی امامی و سعید خال روی صحنه حاضر شدند و تندیس این بخش به نیلوفر نیاورانی سردبیر ماهنامه سینما ادبیات اهدا شد.

در بخش دیگری از مراسم دکتر زهرا ریاضی رئیس بنیاد نیکوکاری کنترل سرطان خانواده طی صحبت‌های کوتاهی از غربالگری رایگان سرطان برای اهالی سینما خبر داد.

بخش دیگری از مراسم به تقدیر از شاپور عظیمی اختصاص داشت. هوشنگ گلمکانی، خسرو دهقان، جابر قاسمعلی، دکتر حسین‌نژاد و مصطفی احمدی برای تجلیل از او روی صحنه حاضر شدند.

در بخش دیگری از مراسم فرانک آرتا، رضا صائمی، مهدی حجوانی، نادر مقدس و مازیار پرتویی برای تقدیر از برگزیده بخش ترجمه روی صحنه حاضر شدند. جایزه این بخش به سعید نوری اهدا شد.

در بخش پایانی مراسم کیان ‌افراز، عزیز‌الله حاجی‌مشهدی و طهماسب صلح‌جو برای تقدیر از برگزیده بخش نقد سینمایی به روی صحنه آمدند. جایزه این بخش به امیررضا نوری‌پرتو اهدا شد.