سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "قتل در موقعیت 35 درجه شمالی" نوشته شهاب مهربان و علی ساعدی براساس رمان "در خیابانی که تو در آن زندگی میکنی" اثر ماری هیگینز کلارک با دراماتورژی و کارگردانی امین امیری از 12 آذرماه ساعت 18 در سالن گلایل پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است و بازیگران این نمایش امیر جنانی، آزاده مشعشعی، هدیه آزاده، امیررضا میرآقا، میثم غنی‌زاده، وحید منتظری، آرش دهقان‌شاد، دینا هاشمی و محمد احمدی هستند.

امین میری در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "قتل در موقعیت 35 درجه شمالی" گفت: این نمایش اقتباسی از رمان "در خیابان که تو در آن زندگی میکنی" نوشته ماری هیگیز است که سال 95 آن را خواندم و از همان زمان در نظر داشتم تا این رمان را به نمایشنامه تبدیل کرده و روی صحنه آورم. اما آن سال درگیر اجرای نمایش "شلتر" شدم که آن اثر اواخر سال 95 روی صحنه رفت ولی طی این دو سال همچنان علاقمند بودم تا "قتل در موقعیت 35 درجه شمالی" را اجرا کنم.

او ضمن اشاره به اینکه علاقمند بودم تا در "قتل در موقعیت 35 درجه شمالی"، نگاهی اجتماعی و رگه‌های مستندی در فضای ایرانی بگنجانم، عنوان کرد: ایده را با شهاب مهربان در میان گذاشته و مذاکراتی داشتم و او شروع به نگارش نمایشنامه کرد و در نهایت متن با تفاوت‌های بسیاری نسبت به رمان نوشته شد. همزمان با نگارش نسخه اولیه، بازیگران نمایش انتخاب شدند و تمرینات آغاز و دراماتورژی در حین تمرینات انجام شد. تمرینات را تا هماهنگی سالن  و زمان اجرا متوقف کردیم و مجدد از مردادماه تمرینات نمایش را آغاز کردیم اما این فاصله باعث شد تا برخی از بازیگران و عوامل به دلیل مشغله‌های دیگر تغییر کنند.

کارگردان نمایش "شلتر" موضوع و مضمون نمایش "قتل در موقعیت 35 درجه شمالی" را اینگونه توضیح داد: این اثر با یک نگاه اجتماعی، درامی جنایی است و درباره قاتلی سریالی است و دارای رگه‌هایی مستند از قاتلین سریالی به فاصله صد سال در ایران است و این نمایش به تشابه این قاتلان و شیوه قتل آن‌ها می‌پردازد. نمایش "قتل در موقعیت 35 درجه شمالی" نگاهی جامعه‌شناسانه و روانشناسانه دارد و سعی‌مان بر این بوده این نمایش با استفاده از مشاورانی در بخش شخصیت‌شناسی، زبان صورت و امور جنایی تاثیرگذار باشد.

میری با اشاره به اینکه نمایش "قتل در موقعیت 35 درجه شمالی" داستان پیچیده و معمایی دارد، درباره سبک و فضای اجرایی این اثر نمایشی اظهار کرد: این نمایش به لحاظ سبک و فضای اجرایی با دیگر کارهایی که روی صحنه آوردم متفاوت است. نمایش "قتل در موقعیت 35 درجه شمالی" دارای قصه منسجم و در لایه‌های زیرین محتوای منسجم است در حالی‌که نمایش‌های دیگری که اجرا کردم تنها محتوای منسجمی داشتند. اتفاقات و داستان این نمایش در ایران و در زمان حال می‌گذرد و روایتی از 104 سال قبل دارد.

او در ادامه افزود: همچنین در این نمایش از جلوه‌های تصویری و تکنیک‌های نقاشی استفاده شده است که در قالب اثر وجود دارد، تا جایی که می‌دانم تاکنون در ایران چنین اتفاقی نیفتاده است.  

کارگردان نمایش "احساس آبی مرگ" درباره طراحی صحنه نمایش "قتل در موقعیت 35 درجه شمالی"  تصریح کرد: با اینکه داستان این نمایش در خانه، ویلا و عمارتی می‌گذرد؛ اما طراحی صحنه رئالیستی وجود ندارد. طراحی صحنه تداعی‌گر فضایی رئالیستی و انتزاعی است و نورپردازی نیز به همین شکل است. طراحی لباس رئالیستی است و موسیقی، رنگ و نور نیز در یک راستا قرار دارند.

این بازیگر و کارگردان تئاتر در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: از آنجا که می‌دانم که این روزها مردم به لحاظ اقتصادی شرایط مناسبی ندارند، قیمت بلیت این نمایش را به گونه‌ای در نظر گرفتیم تا هرشخصی با هر بودجه‌ای امکان تهیه بلیت این نمایش را داشته باشد. خوشبختانه طراحی‌های این اثر به گونه‌‌ای است که تماشاگران در هر جای سالن که بنشینند، دیدشان به صحنه تفاوتی نخواهد کرد و کاملاٌ بر صحنه احاطه دارند.

 دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: علیرضا توسلی‌زاده، سرپرست نویسندگان: شهاب مهربان، با صدای: ناصر طهماسب، آهنگساز: فریدون شهبازیان، عکاس: امیر عابدی، طراح تصویر و صدا: حسام نورانی، تصویرگر: سحر نهاوندی نژاد، دستیار تصویر و صدا: زهرا خلج، طراح گریم: ماریا حاجیها، مجریان گریم: وحدت سرچونی، طراح صحنه: امیرحسین دوانی، مدیر صحنه: حمیدرضا شریفات، سرپرست ساخت دکور: امیرحسین بابائیان و مصطفی طباطبایی، گروه ساخت دکور: احمد بابائیان، مصطفی جمالی، محمدحسن درباغی فرد، حمید برنا، فرزاد چوپانی و محمد کیالها، دستیاران صحنه: فرنام مشکوری، محمد احمدی و امین مهدی خانی، طراح لباس: الهام شعبانی، دستیار لباس: مونا گلپایگانی، دوخت لباس: حسین پناهی، طراح نور: علی کوزه گر، دستیاران طراح نور: رضا رضایی، امیرحسین سیر و هدا حسینی، مدیر روابط عمومی و تبلیغات: فریبرز دارایی، طراح پوستر، بروشور و مواد تبلیغاتی: صالح تسبیحی، ساخت تیزر: مریم مهدیه، مشاور زبان صورت و امور جنایی: محسن عبداللهیان، مشاور شخصیت شناسی (آرکی تایپ):  شهرزاد کریمی، دستیار تهیه کننده: نیلوفر داوری، مدیر تولید: مجید مهرآبادی، دستیار یک و برنامه ریز: مجید مهرآبادی، منشی صحنه: نوشین صفری و دستیاران: فرنام مشهوری، محمد احمدی و پگاه محمودوند.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت ایران نمایش تهیه کنند.