سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه مروری بر آثار ایرج اسکندری در آرت‌سنتر باغ، نمایشگاه آگاتا گژیبووسکا عکاس لهستانی با عنوان "۹ دروازه بی‌‌بازگشت" در گالری Ag، نمایشگاه تاپستری شهرزاد غروی در گالری شیرین و نمایشگاه نقاشی مصطفی قربانی با نام "مترو" در فضای هنری هم‌رس سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

روایتی از داستان‌های کهن

نمایشگاه مروری بر آثار ایرج اسکندری در آرت‌سنتر باغ برپاست. در این مجموعه آثاری به نمایش درآمده که در عین تفاوت‌های ظاهری با یکدیگر، میان آنها پیوندی برقرار است. بیشتر این تابلوها آثاری روایی هستند که داستانی کهن را بازگو می‌کنند. اسکندری برای روایت داستان عاشقانه خسرو، شیرین و فرهاد، نقبی به تاریخ نقاشی ایران زده و شیوه‌های کهن نگارگری را در قالبی معاصر عرضه کرده است.

عدم رعایت پرسپکتیو و نمایش هم‌زمان صحنه‌های مختلف که از ویژگی‌های اصلی نگارگری است در این آثار دیده می‌شود و در هر تابلو شاهد صحنه‌های درونی و بیرونی ساختمان، حیوانات، آدم‌ها و گیاهان، بدون توجه به ابعاد آنها هستیم. اسکندری با ساده کردن فرم‌ها و نزدیک کردن آنها به اشکال هندسی، گاه تصاویری یکدست را ایجاد کرده است که هیچ بخش یا عنصری از آن بر دیگری برتری ندارد.

 نمایشگاه آثار ایرج اسکندری در آرت سنتر باغ

تکنیک خاص اسکندری هم از نکات قابل‌توجه در این مجموعه است. او با استفاده از موادی که بر روی چوب یا بوم قرار گرفته است، نقش برجسته‌هایی را به وجود آورده که با محدودیت در استفاده از رنگ، روحیه‌ای کهن در آنها دیده می‌شود. اما در همه این تابلوها جنبه روایی و صحنه‌پردازی داستانی دیده نمی‌شود، بلکه گاه در یک تابلو تنها عناصری مانند درخت، شیر، پرنده و... وجود دارد که شیوه طراحی و پرداخت آنها یادآور نقوش کهن ایرانی در گلیم‌ها و سفالینه‌هاست.

بخش دیگری از آثار این مجموعه فضایی متفاوت دارند و اولین چیزی که در این تابلوها به چشم می‌آید استفاده از رنگ است. برخلاف سایر تابلوها که رنگ به صورت محدود در آنها به کار رفته بود، در این تابلوها شاهد سطوح بزرگ تک‌رنگ هستیم که با افزودن مواد بر سطح بوم همراه شده‌اند.

نمایشگاه مروری بر آثار ایرج اسکندری تا 26 آذر در آرت‌سنتر باغ به نشانی فرمانیه، بلوار اندرزگو، انتهای خیابان سلیمی شمالی، شماره 147، باغ انجمن خوشنویسان برپاست.

 

تبعید خودخواسته

نمایشگاه آگاتا گژیبووسکا عکاس لهستانی با عنوان "۹ دروازه بی‌‌بازگشت" در گالری Ag برپاست. سوژه این عکس‌ها آدم‌هایی است که در یک منطقه کوهستانی زندگی می‌کنند. جایی که پس از جنگ جهانی دوم، مردم آن آواره شدند و به روستاهایی متروکه تبدیل شد. اما این کوه‌ها و ساختمان‌های متروکه محل مناسبی برای سکونت افرادی بودند که به دلایل مختلف از محل زندگی خود جدا شده و با هویتی ناشناس در فضایی جدید پناه گرفته‌اند.

گژیبووسکا در عکس‌های خود به نمایش زندگی این ساکنان جدید پرداخته است. افرادی منزوی که تنها بودن را انتخاب کرده‌اند و از سختی‌های زندگی گذشته خود به مشکلات زندگی در انزوا و محدودیت پناه برده‌اند. آنها بدون واسطه با طبیعت روبرو شده‌اند و در مقابله با کوهستان سخت‌گیر، ابتدایی‌ترین نوع زندگی را تجربه می‌کنند.

نمایشگاه آگاتا گژیبووسکا در گالری ای جی

عکس‌های سیاه‌وسفید این مجموعه با کنتراست بالایی که دارند فضایی خشن را القا می‌کنند. عکاس از زوایای مختلف به سوژه موردنظر خود پرداخته است. در بخشی از آثار او فضای طبیعی را نمایش داده است، کوه‌ها یا جنگل‌های پوشیده از برف که سرما و سکوت را از درون کادر عکس به بیننده منتقل می‌کنند، هیچ نشانی از حیات ندارند و تصور زندگی در آنها نیز مشکل است. از سوی دیگر با فضای داخلی خانه‌هایی مواجه هستیم که هرچند اندک، اما با جزییات قابل‌توجه‌شان نشانه‌هایی از تمدن را بروز می‌دهند. قاب عکس‌هایی که روی دیوار قرار گرفته یا گلدان‌هایی با چند شاخه گل خشک، امتدادی از خاطراتی هستند که همچنان حفظ شده و ساکنان تنهای خانه‌ها را به گذشته‌شان پیوند می‌دهد.

اما بخش دیگری از عکس‌های این مجموعه مستقیماً به آدم‌ها پرداخته است. از یک‌سو زنان و مردانی با چهره‌های شکسته و سختی‌کشیده را می‌بینیم که در میان سیاهی کادر به دوربین خیره شده‌اند و از طرف دیگر جریان زندگی روزمره آنها در حال کار در میان برف‌ها دیده می‌شود.

نکته قابل‌توجه در این نمایشگاه نحوه ارائه آثار است. عکس‌ها بدون قاب و به شکل کاغذهایی بدون حفاظ روی دیوار نصب شده‌اند و در کنار هرکدام از آنها جملاتی به چشم می‌آید که آزادانه روی دیوار نوشته شده‌اند. در این نوشته‌ها جملاتی وجود دارد که به نظر می‌رسد از قول ساکنان آن منطقه گفته شده‌اند. گاه جمله‌ای دوخطی و گاه متنی طولانی به اندازه یک دیوار، روایت‌هایی از تنهایی آگاهانه افراد و عواقب دور شدن از زندگی گذشته است.

نمایشگاه آگاتا گژیبووسکا تا 13 دی‌ماه در گالری Ag به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان عضدی جنوبی، پلاک ۴۳ میزبان علاقه‌مندان به هنر است.

 

بافته‌هایی از رنگ و نقش

نمایشگاه تاپستری شهرزاد غروی در گالری شیرین برپاست. تاپستری به منسوجاتی گفته می‌شود که جنبه هنری و تجسمی دارد و از اصول هنرهای تجسمی در آن استفاده می‌شود. غروی در این آثار با استفاده از پارچه‌های رنگی و سایر مواد قابل بافت، تصاویر مختلفی به وجود آورده است. در بعضی از این آثار شاهد فرم‌های هندسی هستیم که در کنار هم قرار گرفته و ترکیب‌بندی‌هایی از فرم و رنگ را به وجود آورده‌اند.

تعداد دیگری از آثار نشان‌دهنده تصاویری انتزاعی هستند. رشته‌های پارچه یا نخ‌هایی که از درون یک بافت آویزان شده‌اند مانند شُره‌های رنگی هستند که بر روی بوم جریان یافته و در قسمت‌های دیگر نیز ترکیب‌های رنگی را به وجود آورده است. غروی در آثار خود گاه اشکالی را به‌کاربرده که تابلوهایی طبیعت‌گرایانه را به وجود می‌آورد و گاه صرفاً به دنبال ایجاد بافتی منظم بوده است.

نمایشگاه تاپستری شهرزاد غروی در گالری شیرین

آثار او گاه اشاره‌هایی به نقوش کهن ایرانی که در بافت‌ها و تزیینات معماری به کار می‌رفته است دارد و بدون استفاده مستقیم از نقوش و المان‌های شناخته‌شده، تصاویری را به وجود آورده است که مخاطب را به یاد نقوش گلیم یا گره‌چینی‌ها می‌اندازد.

نمایشگاه تاپستری شهرزاد غروی تا 27 آذر در گالری شیرین برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به آدرس خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه 13 شماره 5 مراجعه کنند.

 

یادداشت‌های روزانه

نمایشگاه نقاشی مصطفی قربانی با نام "مترو" در فضای هنری هم‌رس برپاست. قربانی در این مجموعه سوژه‌ای ساده و در دسترس را انتخاب کرده و بخشی از تجربیات روزانه زندگی خود را که درعین‌حال تجربه‌ای مشترک در میان بسیاری از مخاطبان اوست به نمایش گذاشته است.

ایستگاه‌های مترو و واگن‌های آن فضایی است که هر روز جمعیت زیادی در آن حضور دارند و این افراد هر روز شاهد ماجراهای گوناگونی هستند که به دلیل کثرت آدم‌ها در این فضا به وجود می‌آید. قربانی در این مجموعه به مسافران مترو توجه داشته و آنها را در وضعیت‌های مختلف به تصویر کشیده است. مسافران خسته‌ای که در پایان روز ساکت و سر در گریبان بر روی صندلی‌ها نشسته‌اند، یا جمعیت متراکمی که در سالن انتظار چشم‌به‌راه قطار هستند، در این تابلوها دیده می‌شوند.

kk

قربانی در این تابلوها برای نمایش فیگورها و فضا بسیار آزادانه عمل کرده و لکه‌های رنگ که با کاردک روی زمینه قرارگرفته‌اند فرم کلی اندام را به وجود آورده است. او از پرداخت جزییات خودداری کرده و با لکه‌های رنگ فضایی پویا را به وجود آورده است که هم‌راستا با حرکت مداوم و جریان زندگی در محیط است.

نمایشگاه نقاشی مصطفی قربانی تا 19 آذر در فضای هنری هم‌رس به نشانی خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، روبروی پمپ‌بنزین باغ فردوس، جنب بانک مهر ایران، شماره ۲۹۹۶، طبقه 2 برپاست.