سرویس سینمایی هنرآنلاین: حبیب خزایی‌فر آهنگساز که در حوزه ساخت موسیقی متن فیلم‌های مستند سابقه طولانی دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین در پاسخ به این سؤال که ساخت موسیقی فیلم‌های مستند باید چه ویژگی‌‌هایی داشته باشد، بیان کرد: موسیقی فیلم مستند و داستانی تفاوت چندان جدی با هم ندارند. در هر دو ساخت موسیقی بستگی به فضای فیلم دارد. گاهی لازم است در هر دو موسیقی جزئی از فیلم باشد و شنیده نشود و گاهی باید شخصیت و کارکرد جدی در فیلم داشته باشد و خودنمایی کند.

او ادامه داد: در فیلم مستند آهنگساز باید مراقبت کند تا حس و حال مستندگونه و روایت واقعی اثر از دست نرود و تماشاگر احساس کند همه چیز واقعی است.

آهنگساز مستندهای "قصه یک مرد" و "ترور سرچشمه" با تأکید بر ارتباط کیفیت و موضوع فیلم با موسیقی آن، توضیح داد: نکته مهم این است که موسیقی فیلم باید برگرفته از موضوع و ژانر آن باشد. برای یک فیلم خوب نمی‌شود موسیقی بد کار کرد و برای فیلم بد هم نمی‌توان موسیقی خوب ساخت و اگر این اتفاق بیفتد موسیقی از فیلم جدا می‌شود.

خزایی‌فر درباره اینکه جشنواره سینما حقیقت تا چه اندازه بر توسعه و ارتقای کیفیت موسیقی فیلم سینمای مستند نقش داشته است، گفت: جشنواره سینما حقیقت تأثیر چشمگیری بر حوزه سینمای مستند و به‌طور ویژه در حوزه موسیقی فیلم داشته است، چون پیش از این جشنواره، موسیقی فیلم مستند اصلاً مورد توجه نبود و دیده نمی‌شد و چند سال است که در این رویداد سینمایی جدی گرفته شده است. جایزه بهترین موسیقی مستند جشنواره به‌نوعی در آهنگسازان این حوزه انگیزه ایجاد می‌کند.

او در پایان گفت: به نظرم توجه به موسیقی فیلم عاملی شده تا کیفیت موسیقی فیلم‌های مستند در سال‌های اخیر ارتقا پیدا کند و انگیزه موزیسین‌ها را برای ساخت موسیقی آثار مستند بیشتر کرده است.