سرویس استان‌های هنرآنلاین: حسین روانبخش متولد 1357 و نقاش و منتقد هنری است که همکاری‌اش با نشریات و رسانه‌های فرهنگی و هنری از سال 1386 تاکنون ادامه دارد. او پس از فارغ‌التحصیلی از رشته نقاشی دانشگاه سوره تهران و گذراندن دوره‌های آموزشی اسطوره‌شناسی، خطوط پهلوی و اوستاخوانی زیر نظر دکتر ابوالقاسم اسماعیل‌پور، توانست با نگاه به جغرافیای بومی خود به شیوه‌ای متفاوت از دریافت و انعکاس هنری در آثارش دست یابد.

حسین روانبخش بعد از گذشت 8 سال از آخرین نمایشگاه انفرادی خود، 17 اثر را با گرایشی نئومینیمالیستی در گالری سی‌سی قائم‌شهر در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته است. او تاکنون در بیش از 50 نمایشگاه گروهی در شهرهای مختلف شرکت داشته و در نمایشگاه جدیدش آثاری مربوط به نیمه دوم دهه 80 و نیمه اول دهه 90  را که با تکنیک مداد شمعی، روان‌نویس و اکریلیک بر روی مقوا خلق‌شده‌اند به نمایش گذاشته است.

نمایشگاه " افق رویداد" امروز 15 آذر با نشست گفتگو با هنرمند همراه است و نشست نقد و بررسی آثار نیز 22 آذرماه برگزار می‌شود.

حسین روانبخش

روانبخش در استیتمنت نمایشگاه "افق رویداد" آورده است: "محیط و زیست‌بوم (مجموعِ جغرافیای عینی و جغرافیای ذهن و اندیشه) برای هنرمندان، همواره تأثیری انکارناپذیر در شکل‌گیری آنچه که از خود برجای می‌گذارند، دارد. هرچند که میزان این تأثیر و تأثر به تناسب افراد متفاوت خواهد بود و عوامل دیگری نیز در روند شکل‌گیری آثار هنری در ذهن و روان هنرمندان و تبدیل آن به اثری قابل‌مشاهده و لمس، نقش ایفا می‌کنند.

تجربۀ شخصی‌ام از سه دهه استمرار در خلق آثار بر بسترهای مختلف، حکایتی ‌ست گفتگو محور از این تأثیر و تأثر، پیرامونِ چگونگی، چیستی و چراییِ هنر در جغرافیایی متفاوت. جستجو و تجربۀ تصویریِ دنیایی که همواره با آن مواجه می‌شوم(از هر دو منظرِ ذهنی و عینی) و تلاشی مستمر در ایجاد چالش‌هایی که برای ذهن و نگاه مخاطب تلنگری باشد از زیستی دیگرگونه در مقابل آثار.

همین امر سبب شده تا از حجم، گوناگونی و تعدد تصاویر بصری در زمان خلق اثر کم کنم و بر وجهی دیگر از اندیشه هنری تمرکز کنم و مباحثی چون وحدت در کثرت و کثرت در وحدت را در کنارِ دانش و تفکرِ فرهنگ ایرانی به دنیای تصویری خود راه دهم و از نجوم، کیهان‌شناسی، کوهنوردی و طبیعت‌گردی گرفته تا دانشِ اساطیر، خطوط پهلوی، هیروگلیف و شرق دور در آثارم بهره  ببرم.

فرمی ساده و دوکی‌شکل را از بستر زندگی و فرهنگ معاصرِ خود بیرون کشیده، با تکثیر و تغییر در ابعاد و رنگِ این فرم به فضاهای متفاوتی در هر اثر دست یافتم.  لذا گرایشم در خلق این مجموعه نه انتزاعی که بیشتر نئومینیمالیستی ا‌ست. باشد که توانسته باشم از طریق همراه کردن این دنیای پیش‌ساخته و درعین‌حال مبهم، با محیط زندگی و زیست‌بوم خویش، در عین سادگی، از ابعاد مختلفی که در جهانِ ذهنی خودساخته‌ام سخن بگویم."

نمایشگاه "افق رویداد" تا 22 آذرماه همه روزه از ساعت 16 تا 20 در گالری سی‌سی قائم‌شهر به نشانی بلوار کارگر، روبه روی کاخانه نساجی شماره 2، حریم راه آهن، آزادی 99، پلاک 4 دایر خواهد بود.