به گزارش هنرآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آنچه در این توضیح آمده صرفا پاسخی کوتاه به شبهه افکنی‌های یکی دو روز اخیر است که طرح آن نشانه تضعیف جایگاه اخلاق و انصاف در برخی داوری‌ها‌ است.

در پی برخی خبرسازی‌ها پیرامون نحوه‌ بررسی کتاب و ادعای نادرست درباره روند ممیزی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آگاهی می‌رساند:

1. واگذاری ممیزی به مجموعه یا تشکیلاتی خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادعایی کاملا نادرست و تکراری است. تمام فرآیند ممیزی از ابتدا تا به امروز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بدون هیچ وقفه‌ای و به طور مستمر و دائمی (بدون هیچ واسطه‌ای) و به‌وسیله کارشناسان و صاحب‌نظرانی که عمدتا به امور علمی و پژوهشی اشتغال دارند انجام می‌شود. این کارشناسان در استخدام رسمی وزارتخانه نبوده و بابت کاری که انجام می دهند مبلغ مختصری (آن هم معمولا با تاخیر فراوان)، دریافت می‌کنند. از آن جا که این افراد رابطه استخدامی با وزارت متبوع ندارند پرداخت دستمزدشان از طریق یکی از موسسات وابسته به وزارتخانه انجام می‌شود، این در حالی است که موسسه مزبور کوچک‌ترین دخالتی در امر ممیزی و مسایل آن ندارد. سازمان‌ها و نهادهای قانونی که وظیفه نظارت بر دخل و خرج دولت را دارند بر این موضوع واقفند.

2. ممیزی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تابع مقررات و ضوابط قانونی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و این شورا از طریق هیات نظارت بر اجرای ضوابط نشر (که اعضایش منتخب همان شورا هستند) بر موضوع ممیزی نظارت می‌کند. انتخاب سرگروه‌های بررسی کتاب توسط این هیات صورت می‌گیرد و انتخاب بررس‌ها نیز در شورایی دیگر. البته انتخاب هر کدام تابع شرایط و ضوابط خاصی است که برخورداری از دانش تخصصی لازم، باور داشتن به قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی و...از جمله آن‌هاست. اغلب سر گروه‌ها و بررس‌ها در حوزه کاری خود صاحب نظر، متخصص و صاحب تالیف هستند و به خوبی با مسایل مربوط به کتاب آشنایی دارند. گفتنی است شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ‌ دخالتی در عزل و نصب سر گرو‌ه‌ها و بررس‌ها ندارد.

3. ضوابط و معیارهای بررسی کتاب کاملا مشخص است و بررس فقط نقش انطباق معیارها با مصادیق را دارد. در صورت بروز تردید یا اختلاف‌نظر بر سر مصادیق، موضوع در شورا مطرح می‌شود.

4. عدم معرفی بررس‌ها و ناشناخته ماندن آن‌ها عمدتا به دلیل پیش‌گیری از هرگونه سواستفاده و فراهم آوردن فرصت بررسی بی‌طرفانه و منصفانه است و دلیل دیگری ندارد.

5. بنیاد ادبیات داستانی هیچ گونه ارتباطی (اعم از محتوایی، امور مالی و...) با حوزه ممیزی کتاب ندارد.

6. بر خلاف آنچه که در یکی از رسانه‌های رسمی آمده، باب گفت‌وگو با نویسندگان، مترجمان و ناشران در مورد آثارشان همواره گشوده است و ایشان از طریق مکاتبه، ارسال پیام و دیدار حضوری، ابهام و اعتراض‌شان به نتیجه بررسی کتاب را منتقل می‌کنند. اعتراضات نیز در بخش مربوطه و در کارگروهی متشکل از کارشناسان خبره رسیدگی می‌شود. در جلسات هفتگی کارگروه مزبور معمولا به اعتراضات 10 تا ۲۰ نفر رسیدگی می‌شود. (لازم به ذکر است که هر هفته به صورت میانگین، مجوز حدود دو هزار کتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شود)

در پایان خاطرنشان می‌شود رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه ممیزی کتاب تعامل با نویسندگان، مترجمان، ناشران و تمامی اهالی فرهنگ است و همیشه از نقدها و نقطه نظرات آن‌ها بهره برده است.